Audi rijder op de kast gejaagd...

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
336
330
63
Een collega van me rijdt in een Audi en is daar erg trots op. Dat is zijn goed recht (hij weet ten slotte niet beter :trollface: ) maar hij laat geen kans voorbij gaan om neerbuigend te doen over mijn "Toyota-plus" en dat een Audi "toch echt heel wat anders is". Van de week kon ik de rollen eens omdraaien, mijn buurman heeft namelijk een oude Audi gekocht om op te knappen en dat was een mooie gelegenheid om even een nuttige foto te maken. Ik zei dus tegen die collega, ik zal je het verschil even laten zien. Dit is wat een Lexus-rijder moet doen om zijn auto te onderhouden:
20240504_144655.jpg

En dit is wat er bij een Audi voor nodig is:
20240504_104603.jpg

Dus ja, een Audi is inderdaad heel wat anders... :ROFLMAO: Hij stond een beetje te sputteren maar zit nu nog altijd te broeden op een goed antwoord. Lexus for the win! (y)

Jarno
 
hij laat geen kans voorbij gaan om neerbuigend te doen over mijn "Toyota-plus" en dat een Audi "toch echt heel wat anders is".
Gelukkig wel ja. Het is net zoiets als je voor het eerst kennismaakt met zoiets als een “vaatwasser” of een “smartphone”. Je weet pas wat je mist als je het een keer zelf ervaren hebt.

Ik grap wel eens dat een Seat of een Skoda een afgekeurde Volkswagen is. Zo kun je een Audi ook een overdreven Volkswagen noemen. Je betaalt meer voor hetzelfde spul en krijgt er geen betere service/kwaliteit/garantie voor terug :trollface:
 
@Higgie Je zit in de buurt, het is een bijna 40 jaar oude Audi C2 2.1. Hij wil er allereerst een andere radiator in zetten want hij raakt oververhit als je langzaam rijdt. Met alle files door werkzaamheden in en rond Rotterdam is langzaam rijden tegenwoordig wel een zekerheid...

Jarno
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Wij zijn juist van de Audi’s afgestapt naar Lexus vanwege de kwaliteit en betrouwbaarheid. Heel eerlijk vind ik de IS een veel fijnere auto dan de voorgaande Audi’s. Het enige wat ik mis is de brute kracht en het geluid van de Audi 3.2 liter motor, maar verder ? Wat een top wagen. 👌
 
  • Leuk
Waarderingen: AKA_Q
Ik kwam er te vaak naar mijn idee. Ik liet er (veel) geld achter maar had niet het idee dat er sprake was van een eerlijke balans. Ik heb ook een specialist daarna wat gegund, maar ook daar vond ik prijs/prestatie uit balans. Ik zat ook vaak op het Audi-forum, te zoeken naar “metoo‘s” van vergelijkbare problemen en hun oplossingen. Maar vaak was het allemaal net even anders. De vele berichten over de A4 model B8 hebben mij wijselijk doen inzien dat de B7 vervangen door een B8 (of een A5) een nog inniger band op zou leveren met dealers/specialisten. Met als gevolg nog meer geld daar achterlaten dan bijvoorbeeld bij een tankstation of zo. Omdat ik eigenlijk gewoon wil rijden ipv (laten) sleutelen :trollface:
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Dit soort discussies kom je nooit uit :) Een Lexus is in vergelijking met een Audi gewoon saai - een saaiheid die je als berijder naarmate je er langer in rijdt steeds meer gaat waarderen.

De marketing van Audi is veel beter dan die van Lexus - van een verbasterde vooroorlogse naam kwamen ze met een nog door DKW ontwikkelde carosserie met daarin een 4 takt motor van Mercedes die hem zelf niet wilde gebruiken in het viertakttijdperk. Vervolgens namen ze NSU over en beschikten opeens over kennis om zelf een viertaktmotor te bouwen, kwamen onder de voogdij van Volkswagen en sinds die tijd zijn ze zeer succesvol en zijn ze er in geslaagd in een aantal gevallen Mercedes en BMW naar de kroon te steken.

Van het vroegere AutoUnion is niets meer dan de naam overgebleven - inmiddels zijn ze wel weer teruggekeerd naar Eisenach waar voor 1990 nog de Wartburg, Ifa en Trabant werden gebouwd - en daarna de Volkswagen Phaeton en tegenwoordig een aantal Volkswagen ID modellen.

Lexus is er nog steeds niet echt in geslaagd een goed imago op te bouwen - kwalitatief uitstekend maar ongeveer even opwindend als je schoobnmoeder (afgezien van de LFA uiteraard). Toyota ziet Lexus toch meer als een kwalitatief hoogwaardige auto die in redelijke aantallen wordt gebouwd, de echte top is echter de Century die in zeer geringe aantallen wordt geleverd aan mensen die daarvoor als passend worden beschouwd..... Overigens geldt ook voor de Century: onopvallend. Misschien zit die bescheidenheid in de Japanse cultuur ingebakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b en Lexus4me
Gelukkig wel ja. Het is net zoiets als je voor het eerst kennismaakt met zoiets als een “vaatwasser” of een “smartphone”. Je weet pas wat je mist als je het een keer zelf ervaren hebt.

Ik grap wel eens dat een Seat of een Skoda een afgekeurde Volkswagen is. Zo kun je een Audi ook een overdreven Volkswagen noemen. Je betaalt meer voor hetzelfde spul en krijgt er geen betere service/kwaliteit/garantie voor terug :trollface:
Een Audi kost idd meer dan een VW, maar is zeker niet hetzelfde. Zet ze van dezelfde leeftijd en categorie naast elkaar, dan is het prijsverschil wel duidelijk, hoor.
Plus bij Audi is er altijd nog even wat meer keuze in motorisering en overbrenging.
 
Dit is gewoon jaloezie. blij dat dit soort mensen er heel veel zijn, anders reden we allemaal in een Toyota-plus.
Ik denk zelf dat het onwetendheid is. Je ziet veel mensen die kiezen wat de ander ook kiest en denken dat dit veilig is en het zo hoort. Veel mensen kunnen niet zelf een afgewogen keuze maken wat het beste is en dan is de lopende massa volgen het makkelijkste. Daar ben ik alleen maar blij mee want wij als Lexus liefhebbers hebben die kennis wel en weten wat we hebben! Meer keuze voor ons! Blijkbaar hebben hele volkstromen het ervoor over om de dealerkas te spekken alleen maar om erbij te horen. Volgens mij is dit een soort clubgevoel, of misschien schaamte? Als men in een Toyota product rijdt voelt men zich wellicht minderwaardig, ook weer door die onwetendheid. Of verkeerde nuchterheid/zuinigheid? Gek genoeg wordt Toyota/Lexus ook als duur beschouwt! Terwijl ik in mijn autocariere nog nooit in zo'n goedkope auto hebt gereden. Dus koopt men een "goedkope" premium Audi (of Mercedes/BMW) en denkt dat het dure onderhoud daarbij hoort. Want die Toyotas/Lexii zijn veel te duur! o_O
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat er iets van onwetendheid of ervaringen uit het verleden bij zitten, aannames, napraten van journalisten. Twee maanden geleden op pad geweest voor een andere gezinsauto. We hadden een VW Polo uit 2010, zo’n 1.2TSI met beruchte distributieketting en het hoge olieverbruik. Ding heeft het toch wel altijd gedaan zo’n 13 jaar/150.000km. We hebben gekeken naar een Hyundai i20, Mazda 2, Toyota Yaris, Mazda CX-3. Maar ook naar de Seat Ibiza, VW Polo en Audi A1. En we zijn toch bij een VW Polo uitgekomen. Voor het geld is het gewoon een prima auto. En zuinig ook. De A1 hebben we ook even bekeken maar die was simpelweg duurder in aanschaf. En niet €1000 duurder maar een veelvoud daarvan.

Ik weet nog dat ik bij m’n review van de A4 en de IS250 op AW schreef dat de afschrijving van de IS250 iets meer kon zijn dan van de A4, maar het was juist andersom. De A4 schreef flink af en de IS250 vele malen minder. En qua onderhoud is de IS250 de afgelopen jaren voorspelbaar en goedkoper gebleken dan de A4. Die Audi had weliswaar een long life interval tot 30.000km, maar dat haalde ik niet hoor. Ik moest eerder voor gepland onderhoud langs. En ik was blij met de aanvullende garantie want die heeft me een paar duizend euro bespaard. Wat dat betreft was de IS250 behoorlijk voorspelbaar: de duurste beurt zat op de €900 en die komt elke 90.000km ongeveer voor. De andere beurten zijn op de helft daarvan. Vind ik netjes hoor. Onder de streep zal het misschien niet heel veel uitmaken, maar omdat we in de Lounge zitten te kletsen: er moet veel gebeuren wil ik nog weer vrijwillig een Audi kopen :trollface:Been there, done that.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
kwalitatief uitstekend maar ongeveer even opwindend als je schoobnmoeder
Dat hangt ook van de schoonmoeder af, ik ken wel een paar mannen die zich behoorlijk kunnen opwinden over hun schoonmoeder. Eentje noemt haar zelfs zijn "trouw-ma"... :ROFLMAO:

Ieder zijn ding natuurlijk maar ik vind Audi vaak een tikkeltje ordinair overkomen, zo'n auto van "kijk-mij-eens". Lexus is ingetogener en richt zich inderdaad op een andere doelgroep, de mensen die zich niet zo nodig hoeven te bewijzen / niets hoeven te compenseren - sprak hij in alle bescheidenheid... :rolleyes:

Edit: ik zag trouwens dat er op Club Lexus een leuk stukje staat over 5 punten waarop Lexus onder- en overgewaardeerd wordt.

Jarno
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h en Bobusa
Vanmiddag had mijn vrouw wel even een trots momentje. Ze kwam uit de supermarkt, en zag ze dat er iemand foto’s van haar auto maakte. Ze vroeg hem waarom hij dat deed, maar hij vond de auto gewoon echt prachtig !
Dat is toch wel weer leuk als (ex) Audifiel !
 
Wellicht maak ik geen vrienden met deze reactie, maar mijn mening is als je verstand hebt van auto's koop je geen VAG product :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS
Toen ik in september 2022 naar een andere (luxere) auto opzoek was, stond ook een Audi Q5 op de lijst. Het is uiteindelijk een Lexus NX 350h geworden. Of dit een juiste keuze is geweest? Tja…..Er zijn toch een paar kleine dingen die ik niet verwacht had van een Lexus.
 
Gek genoeg wordt Toyota/Lexus ook als duur beschouwt! Terwijl ik in mijn autocariere nog nooit in zo'n goedkope auto hebt gereden. Dus koopt men een "goedkope" premium Audi (of Mercedes/BMW) en denkt dat het dure onderhoud daarbij hoort. Want die Toyotas/Lexii zijn veel te duur! o_O
"Duur onderhoud" omvat twee verschillende zaken: de kosten van normale onderhoudsbeurten en kosten voortvloeiend uit reparaties en herstellingen (arbeidsuren en vervangende onderdelen).

Ik heb zo ongeveer 25 jaar Peugeot gereden (505, 605, 407 V6). Na overschakeling op Lexus bleken de kosten van het normale onderhoud (beurten) substantieel lager te liggen. Of eventuele reparaties ook minder duur zijn weet ik niet. Die zijn de afgelopen 5 jaar nog niet aan de orde geweest. Lexus rijden is naar mijn idee dus "goedkoop", al zullen sommige onderdelen mogelijk wel duurder zijn bij gebrek aan alternatieve leveranciers. Vanwege de hoge betrouwbaarheid (bij normaal onderhoud) zul je daar echter niet zo vaak mee in aanraking komen.

Je moet natuurlijk niet verwachten dat als je een LS van 25 jaar oud met al een hele reeks voorgaande eigenaars koopt, er helemaal niks slijtage vertoont. Bij gevorderde kmstanden zal af en toe reparatie nodig zijn en sommige onderdelen kunnen duur uitvallen.

Een van de redenen waarom onderhoud van auto's zo duur is, is naar mijn gevoel de "uitstraling" die volgens de importeur het pand en de inrichting daarvan moet hebben. Er is in dat opzicht een verschil tussen netjes en doelmatig of regelrecht poenerig en patserig. De tweede categorie jaagt de kosten op. Bij Lexus beperkt zich dat tot een lap rode vloerbedekking en koffie in een kopje met een schoteltje in plaats van een plastic bekertje. Dat getuigt van realiteitszin en gezond verstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
@Romke Ik heb er zelf geen bezwaar tegen wat meer uit te geven, mits ik er ook daadwerkelijk iets voor terug krijg. Zoals ze zeggen: als je meteen kwaliteit koopt, hoef je maar één keer te huilen...

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS en Bobusa
Wellicht maak ik geen vrienden met deze reactie, maar mijn mening is als je verstand hebt van auto's koop je geen VAG product :ROFLMAO:
Vooral in NL niet, hier zorgt de importeur PON voor de garantievoorwaarden. Lees: in D kregen TSI-olieboten coulance, in NL niet. Idem voor verspringende distributiekettingen. Idem voor Gazelle-fietsen (ook PON) met ontwerpfouten. PON noemt dat graag "producteigenschappen"...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me