Audio upgrade. Rearspeakers IS300h 2015, slecht geluid

Andarhimself

Nieuw hier
4 okt 2022
4
0
1
Hallo allemaal,

Uit de rearspeakers van mijn IS300h komt amper geluid. Wanneer ik de fade helemaal naar achteren zet komt er vrij zacht en blikkerig geluid uit, die eigenlijk niet te horen is wanneer de fade center staat. Uit de frontspeakers komt gewoon (erg) goed geluid en het zou mooi zijn als dat ook uit de achterkant komt. Zou het iets kunnen zijn met de boxen, versterker, kabels, of is het gewoon dat mijn voorganger (1e eigenaar) voor de goedkope audio-optie ging? Ik overweeg een volledige audio-upgrade, maar misschien is dat wat overdreven en ben ik al content wanneer mijn rearspeakers normaal werken.

Weet iemand de diameter van de rear? Ik kan het nergens vinden..

En als de thread toch loopt, weet iemand nog geschikte speakers of waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Omdat links en rechts hetzelfde euvel vertonen, lijkt het het meest waarschijnlijk dat je het in de versterker moet zoeken die beide boxen aanstuurt. Alleen "zacht en blikkerig" geluid doet denken dat slechts een deel van het frequentiespectrum aan de luidsprekers wordt toegevoerd en dat daarbij de middentonen en bastonen min of meer volledig ontbreken. Je zult het dus moeten zoeken in de versterker en/of in de daarmee verbonden of daarin opgenomen filters die kennelijk de middentonen en bastonen niet meer doorlaten naar de achterste luidsprekers,
 
  • Leuk
Waarderingen: Andarhimself

Steve070

Hoort erbij
18 feb 2017
47
12
8
Ik ervaar dat als een typische "toyota"kwaal. Met mijn ct200 en aurissen en priussen die ik heb gehad, had ik hetzelfde probleem.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Moet toch goed werken lijkt me, met fader kan je kiezen waar je meer volume uit wilt hebben of juist dempen, denk ook zoals er al genoemd is dat er wat fout zit in de versterker. Heb zelf het ML systeem erin en is zeer goed, ook bij vorige IS250 erin. Geen problemen, enige minpuntje is als de volumeknop verder opengedraaid word, dat dan de bedieningsknoppen op bestuurdersdeur beginnen te rammelen, best vervelend.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Je auto is van 2015, als je de beurten bij de dealer doet kun je aanspraak maken op de 10 jaar verlengde garantie. Ik zou daarmee beginnen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Ik ben bang dat deze niet onder "Lexus Relax" valt. (hopelijk heb ik het mis.)
Zie laatste regel hieronder.
( bron: https://data.lexus.nl/home/data/LexusV8/pdf/voorwaarden-lexus-relax-01-08-2021.pdf )
1665311472389.png
 

Andarhimself

Nieuw hier
4 okt 2022
4
0
1
Bedankt allemaal! Ik heb zelf weinig verstand van versterkers, maar dan weet ik iig welke richting ik op moet zoeken. Had het eerder bij de dealer aangekaart maar die gaf aan 'dat het zo hoorde'.. Lijkt me erg stug.

@Romke, misschien nog een tip om me verder te helpen? Mijn auto-man kan overal wel bijkomen, misschien kan hij het verhelpen als hij weet waar hij moet zoeken.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
109
56
28
Nou mijn 25th edition uit 9-2016 heeft dat ook, hoe je het ook instelt met fader enz.
Vind het zelf niet zo erg, of liever gezegd het hondje, want die heeft nogal grote oren en hoeft het niet zo luid achterin.
Het geluid voor op zich is prima, je hoeft immers geen windgeruis of uitlaatgebrul te overstemmen.

mvg,
 

Andarhimself

Nieuw hier
4 okt 2022
4
0
1
Toch zonde. En bijzonder. Was dat altijd al zo?

Zachter achterin zou een keuze moeten zijn.. Het lijkt me fijn als hij achterin iig net zo hard kan.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
151
43
Ik neem aan dat je niet de ML versie hebt, maar het is niet ongewoon om uit de achterspeakers alleen defenitie/hogere tonen te horen.
Dit speciaal voor mensen die achterin zitten om de details te kunnen horen. Ga zelf eens achterin zitten met de fader gewoon in het midden en hoor hoe het klinkt.
De kracht en diepere bassen van de voorspeakers komen wel wel tot de achterbank en moet een redelijke balans geven in combinatie met achterspeakers.
We zijn nog van ( heel vroeger ) gewend dat er grotere speakers in de hoedenplank als aan de voorkant zaten.
Ik beweer dus niet dat er niets mankeert aan je audiosysteem maar het kan zo bedoelt zijn.
In dat laatste geval heeft het ook geen zin om grotere speakers hier in te zetten, in ieder geval niet op dezelfde versterker uitgang.
In het slechtste geval kan je zelfs als je het te hard zet grote speakers opblazen ( echt waar) door een te kleine versterker, omdat deze door vervorming gelijkstroom gaat leveren. Ga dan kijken naar een extra versterker met een ingang die speaker signaal aankan, om hier grotere speakers op aan te kunnen sluiten.
 

Andarhimself

Nieuw hier
4 okt 2022
4
0
1
Tnx @LEX(D)US! Ik heb dit even gecheckt en het klopt idd dat er uit de achterspeakers defenitie/hogere tonen komen. Zal wel zo horen dan.

Echter :D

Ik zou toch graag wat meer geluid uit de achterkant van de auto horen, zodat het ook wat voller voelt en daarnaast luister geregeld hardcore dus een beetje vlammen is wel fijn. Het hoeft niet overdreven, maar zoals het voor klinkt, zou achter ook goed staan.

Dus als ik het goed begrijp moet ik kijken naar een extra versterker en daarbij behorende grotere speakers voor achter. Ik zal de zoektocht starten, maar mocht iemand die kennis paraat hebben, houd ik me van harte aanbevolen.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
151
43
Denk er aan dat als je achterspeakers zijn afgefilterd op alleen defenitie het niet veel mooier zal worden met grotere speakers.
Je zal dan echt een signaal met het volle frequentiebereik moeten hebben.