Auto een aantal minuten op READY modus zetten. ??

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Om accu start problemen te voorkomen zie ik in diverse adviezen en op de dealer site
“ Is het echt niet mogelijk om een stukje te rijden? Voer deze oplaadprocedure dan bij stilstand uit. Laat de auto dan voor zo’n 60 minuten in ‘Ready’-modus staan voordat u hem weer uitschakelt.”

Dit is toch niks anders dan de auto stationair een uur voor je deur te laten draaien? Voor een hybride voor 99,9 % op de brandstofmotor. Of mis ik iets?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Nee, klopt niet.
De auto laadt inderdaad de HYBRIDE accu bij en dan slaat de motor af, de hybride accu laadt nu de 12 volt accu op. Is de hybride accu weer bijna leeg dan start de motor weer om de hybride accu bij te laden enz. enz.
Zet AC en andere dingen zoals verwarmingen uit om zo weinig mogelijk accu capaciteit te verspillen.
In dit uur zal de motor ongeveer 5 minuten stationair draaien schat ik.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Het verhaal van de dealer is me toch niet duidelijk. Wellicht dat het verhaal wel klopt, maar erg logisch klinkt het niet.

De brandstofmotor start op de 12V accu - en zal dat niet doen als de 12V accu niet goed in conditie is of om de een of andere reden is ontladen. Onder die omstandigheden werkt bij mijn weten de hybride accu ook niet, ongeacht de ladingstoestand daarvan.

Als de 12V accu niet in voldoende staat verkeert, zal de brandstofmotor dus niet starten. Rijden op de hybride accu is alleen mogelijk wanneer het motorkoelsysteem een bepaalde temperatuur heeft. Daarvoor moet dus de motor een zekere tijd hebben gelopen - en daarvoor moet hij dus eerst zijn gestart.....

Waar zit mijn mogelijke denkfout? En welke rol speelt daarbij precies de converter die een aantal verschillende voltages beschikbaar stelt voor het opladen van de hybride accu en andere gebruikers zoals als airco en stuurbekrachtiging?
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Deze actie is juist bedacht om te voorkomen dat de 12v accu in een ontladen toestand komt en daarmee de gezondheid aantast. Of je rijdt voldoende en de accu laadt dus tijdens het rijden op. Staat de auto vaak stil, dan ontlaadt de 12v accu, en kun je deze op peil houden door de auto een uurtje in ready te zetten. Waarom dit na de rit moet is een beetje vreemd. Logischer zou zijn om dit na een x aantal dagen stilstand te doen. Na een rit is de accu namelijk wel vol of al een heel eind. Een uur in ready voegt aan een (bijna) volle accu dan niet veel tot niets meer toe.

Hybride pakket laadt via de inverter de 12v accu op.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
De brandstofmotor start op de 12V accu - en zal dat niet doen als de 12V accu niet goed in conditie is of om de een of andere reden is ontladen. Onder die omstandigheden werkt bij mijn weten de hybride accu ook niet, ongeacht de ladingstoestand daarvan.

De brandstofmotor start NIET op de 12 volt accu, maar op de hybride accu, MG1, de elektromotor tussen de brandstofmoter en versnellingsbak start de brandstofmotor en dient ook als generator nadat de brandstofmoter gestart is.

Zelfs als de brandstofmotor NIET gestart is wordt de 12 volt accu tóch opgeladen, klinkt allemaal vreemd als je gewend bent aan een "normale" auto maar zo werkt een hybride.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Indirect start de ICE wél op de 12V accu. De 12V accu moet het hybridesysteem inschakelen. Er is inderdaad geen normale startmotor aanwezig. Als de 12V accu niet meer kan inschakelen door een defect of omdat hij (te) leeg is, zal er niets gebeuren. Deze blijft dus van evident belang.

Belangrijk is wel de auto altijd in P te laten staan als je de in dit benoemde topic procedure uitvoert. In de N zal de ICE níét kunnen laden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
De brandstofmotor start NIET op de 12 volt accu, maar op de hybride accu, MG1, de elektromotor tussen de brandstofmoter en versnellingsbak start de brandstofmotor en dient ook als generator nadat de brandstofmoter gestart is.

Zelfs als de brandstofmotor NIET gestart is wordt de 12 volt accu tóch opgeladen, klinkt allemaal vreemd als je gewend bent aan een "normale" auto maar zo werkt een hybride.
OK, MG1 werkt dus zo ongeveer als een "dynastart" die je vroeger kon aantreffen op kleine auto's en motorfietsen, zij het met een aanzienlijk hoger voltage. Je hebt dus die 12V accu helemaal niet nodig om de auto te starten - de voor het starten nodige electriciteit wordt door het hybridepakket geleverd. Je hebt dus die 12V accu dus helemaal niet nodig? Je kunt toch ook de voor allerlei zaken noodzakelijke 12V via de converter vanuit de hybrideaccu beschikbaar stellen?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Je kunt toch ook de voor allerlei zaken noodzakelijke 12V via de converter vanuit de hybrideaccu beschikbaar stellen?
De 12 volt accu heb je nodig in de eerste secondes nadat je de auto "aan zet", voor de computers en andere randapparatuur, daarna neemt de inverter alles over en is de 12 volt accu alleen nog maar een buffer om korte piekstromen op te vangen. De inverter is nog niet actief de eerste secondes, pas als "ready" op je dashboard verschijnt werkt alles normaal.

Tja, we leven niet meer in de 60's...😎
 
  • Leuk
Waarderingen: Romke en D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Aanvullend op wat @Higgie zegt, legt AMD uit dat bij het "starten" van de auto de 12V accu alleen nodig is om een aantal veiligheidscontroles uit te voeren, als je goed luistert kun je schakelaars/relais horen schakelen in een hele korte tijd (begrijp ik uit z'n uitleg). Dat is een veiligheidsprocedure die goed afgerond moet zijn (in een seconde geloof ik) voordat de tractiebatterij als "gereed voor gebruik" wordt beschouwd door het hybride systeem. De accessoires in de auto gebruiken volgens mij wel de 12V accu. En als je zo'n mooie uitvoering hebt met elektrisch verstelbare stoelen, stuur en spiegels dan begint dat ook te bewegen zodra je op "start" gedrukt hebt. Nou weet ik niet of die uitvoeringen met die opties af fabriek dan een iets grotere 12V accu hebben om dat soort bewegingen in winterse periode niet de veiligheidscontrole in de weg te zitten.

De 12V accu is dus eigenlijk een veiligheidsmaatregel; 12V is niet zo spannend als ongeveer 288V van de tractiebatterij. Maar verder zou je kunnen betwisten of voor het gebruik van accessoires als ramen, spiegels, stoelen, ruit-verwarming enz. enz. wel een 12V accu nodig is als je dat met de converter/inverter unit kunt genereren. Ik ben geen technicus maar het zal me niet verbazen dat dit op zich wel kan, maar als je een keer volgas met de tractiebatterij accelereert je mogelijk een spanningsdip kunt krijgen waardoor je accessoires zoals verwarming, elektrische stuurbekrachtiging of elektrische waterpomp even wegvallen. Dan heb je een buffer nodig om dat te voorkomen en daar is een 12V accu nu uitermate geschikt voor. Een grote condensator van 1F zou dat misschien ook kunnen doen, maar hey, als je toch al een 12V accu erin hebt zitten voor die veiligheidsprocedure... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Romke

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
De 12 volt accu heb je nodig in de eerste secondes nadat je de auto "aan zet", voor de computers en andere randapparatuur, daarna neemt de inverter alles over en is de 12 volt accu alleen nog maar een buffer om korte piekstromen op te vangen. De inverter is nog niet actief de eerste secondes, pas als "ready" op je dashboard verschijnt werkt alles normaal.

Tja, we leven niet meer in de 60's...😎
Dank voor de uitleg. Dat is precies het stukje dat ik miste. :)