auto herkent de sleutel niet

sanijon

Nieuw hier
17 aug 2014
12
0
1
hallo,

Ik heb in een week tijd nu 2x gehad dat de auto de sleutel niet herkend, heb al nieuwe batterijen in de afstandsbediening gedaan maar dat help ook niet.
Na contact met de Lexus dealer werd mij daar verteld dat ze het al eens eerder hadden mee gemaakt en dat als de auto op een andere plaats staat hij waarschijnlijk geen last heeft van omliggende stralingen en dat de auto weer open gaat en start.
Het rare is nu dat dat op het moment dat hij niet start ik de sleutel bij de contact knop kan houden en ik hem wel kan starten maar zodra ik de sleutel in de bekerhouder leg, krijg ik de melding op het dashboard dat hij de sleutel niet ziet. Na een stukje rijden gaat deze melding wel weg en is het probleem ook opgelost.

Iemand zoiets al eens meegemaakt? Ben benieuwd naar een eventuele oplossing.
Het lijkt mij raar dat ik de auto niet overal neer kan zetten omdat de sleutel dan niet word herkend.

mvg Frank
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Als ik het relaas zo lees dan heb ik het idee dat een antenne voor het zenden of ontvangen van het sleutel signaal niet helemaal lekker is. Het is nu kouder waardoor materialen krimpen, met het opwarmen van de auto is het probleem weg. Waarbij ik dus het vermoeden krijg dat het aan de antenne/ontvanger in de auto ligt. Deze veranderd meer van temperatuur dan de sleutel verwacht ik. Met het opwarmen van de auto en uitzetten van materialen verwacht ik ook dat het contact verbeterd (mocht het een slecht contact zijn). Volgende vraag is waar zit de sleutel signaal ontvanger en kan je de weerstand meten tussen verschillende contactpunten?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
Heb ik ook gehad, de sleutel werkt op 433.900Mhz en draadloze koptelefoons e.d. zitten vaak ook op die frequentie. De auto verplaatsen hielp bij mij ook. Ik ben er later achter gekomen met een ontvanger dat er een storingssignaal in mijn buurt zat. Deze is nu gelukkig weg. Zelfs de buurman met zijn Opel kreeg soms zijn auto niet open / op slot. De sleutel bij de startknop houden werkt niet met een standaard radiosignaal maar met NFC zoals van je contactloze betaalpas of telefoon.

Dit probleem heb je als het goed is altijd ongeveer op dezelfde plaats voor het huis of zo.
 

sanijon

Nieuw hier
17 aug 2014
12
0
1
Bedankt voor de reacties, het rare is dat ik het nu 2x heb gehad op verschillende plaatsen in een week tijd en daarvoor was het een jaar geleden een keertje op weer een andere plaats. Wat ik vorige week ook een keer had was dat er na een 30 minuten rijden de acculamp ging branden en binnen een minuut alle elektrische componenten uitvielen. Aan de kant gaan staan, meteen starten ging niet alleen geklik van de startmotor. Toen uitgestapt op en van slot en nergens geen last meer van??????
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Is de accu van je auto nog goed? Vaker problemen gelezen met dergelijke systemen als je accu slecht is. Verder natuurlijk de vraag of de batterij in je sleutel nog wel goed is, heb je deze al eens vervangen? Het is weer kouder, dus capaciteiten van accu's en batterijen gaan weer drastisch omlaag.

Met mijn IS200 had ik wel vaker het probleem dat het alarm random afging, maar vooral bij het werk op een bepaalde plaats. Dat lag dan echt aan storingen waarschijnlijk. Dat heb ik bij de IS350 nog nooit meegemaakt gelukkig (want het alarm is een stukje luider dan bij die IS200 :p )
 
12 mrt 2016
109
8
18
Kijk maar eens of je 12V accu nog wel goed is. Toen die bij mijn CT200h aan zijn eind raakte, manifesteerde dat zich als eerste dat m'n sleutel niet herkend werd.
 

sanijon

Nieuw hier
17 aug 2014
12
0
1
Ik heb het probleem met beide sleutels en de batterij van beide sleutels is nieuw. Het is raar omdat im de auto nu 4 jaar heb en dit probleem nog nooit heb gehad. Mijn accu heb ik erin gezet toen ik de auto kocht.
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Ik heb het probleem met beide sleutels en de batterij van beide sleutels is nieuw. Het is raar omdat im de auto nu 4 jaar heb en dit probleem nog nooit heb gehad. Mijn accu heb ik erin gezet toen ik de auto kocht.

Kan je de accu doormeten? En evt ook checken of er voldoende spanning wordt gegenereerd om de accu normaal op te laden? Bij zowel motor als auto op ik door gewoon meten verschillende problemen ontdekt zoasl: Kapotte spanningsregelaar, kapotte dynamo, accu kapot. Hieronder een linkje met wat info.

http://multimeterkopen.nl/accu-doormeten-met-een-multimeter/
 

KimDW

Nieuw hier
18 dec 2021
4
2
3
Recent een soortgelijk probleem gehad:

Onze Lexus CT200h uit 2012 was niet meer met de afstandsbediening/ sleutel te openen en te starten, alleen fysiek de sleutel in het slot en tegen de startknop houden… met beide sleutels niet! (vreemd...) En na een aantal weken opeens weer wel… en toen na een tijdje weer niet, heel vreemd allemaal. Uiteindelijk toch naar de lexusgarage, want alle suggesties op forums leidden niet naar de oplossing…

Lexus dacht dat het aan de sleutels lag, want het systeem gaf geen foutmelding. Dus met de ene sleutel de andere opnieuw inleren zou de oplossing zijn… helaas, 1 sleutel verprutst en of we even €300 voor een nieuwe sleutel wilden neerleggen…. Niet zonder slag of stoot… We hoefden uiteindelijk ‘maar’ €100 te betalen…
Maar het werkte helaas niet…

Onder het mom van de nieuwe 10 jaar fabrieksgarantie voor elkaar weten te krijgen dat er gratis onderzocht werd wat er nu aan de hand was (sleutels en centrale deurvergrendeling bleken hier achteraf ook onderdeel van te zijn, maar de sleutel was het probleem niet, dus daar geen kosten)… bleek lekkage in het rubber/hars van de voorruit (rechtsboven) ervoor te zorgen dat er via de carrosserie vocht in het centrale vergrendelingssysteem (onderaan het portier aan de passagierszijde) te zijn gekomen en voor oxidatie te hebben gezorgd… Dit viel helaas niet onder de nieuwe garantie voorwaarden...

Zonder wedervraag hebben ze de oxidatie ‘weggelast’ (á €350) en of we de voorruit maar eventjes wilden laten vervangen (á €2500), omdat herplaatsing van de bestaande ruit eigenlijk geen optie was, want de voorruit gaat er over het algemeen niet heel uit.

Slik!

Uiteindelijk akkoord gegaan met de onverwachte arbeidskosten en een niet originele Lexus voorruit (€750)… maar we voelen ons wel zwaar genaaid…

Hopelijk heeft iemand anders hier wat aan...
 
Laatst bewerkt:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Mijn ervaringen met de dichtsbijzijnde Lexus-dealer is ook dat deze niet te best luistert en maar wat-an-lijkt-te-klooien als je met een issue zit. Voor de standaardbeurten is het OK, maar kom niet met een probleem. Dan maken 'ze'' er maar al te gemakkelijk 'meer' van...

Ik geef mijn auto daarom in onderhoud bij de Renault-dealer hier in de buurt. De overeenkomst tussen een nieuwe Renault en een wat oudere Lexus is wellicht dat er nog wel eens wat onverwacht aan mis kan gaan. Misschien dat daarom de specialisten in de Renault werkplaats geleerd hebben gestructureerd te trouble-shooten en goed naar de klant te luisteren ....