Auto importeren als verhuisgoed

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik ben van plan op korte termijn weer terug naar Nederland te komen en wil mijn Duitse IS250 meenemen.
Ik ben benieuwd of hier iemand is die misschien al ooit een auto heeft geimporteerd (als verhuisgoed) en misschien handige tips heeft.

Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat ik bij de belastingdienst een "vrijstelling voor BPM" moet invullen, klopt dit?

Ik verhuis waarschijnlijk naar de regio Amersfoort, is het dan verstandig de auto bij Lexus Amersfoort onder te brengen?
Heb de auto nu bij een Lexus-dealer hier in de regio (auto is daar gekocht en tot nu toe onderhouden).

Alvast bedankt!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik verhuis waarschijnlijk naar de regio Amersfoort, is het dan verstandig de auto bij Lexus Amersfoort onder te brengen?
Het is niet onverstandig, maar b.v. elke Toyota dealer kan in principe hetzelfde. Als je kijkt naar uurlonen, dan zit er wel wat verschil in zo her en der. Er zijn ook universele garages die perfect werk afleveren, dus je bent niet perse gebonden aan een dealer voor goede resultaten.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
@ GPS

Dat ze het kunnen is 1, maar of ze het mogen.... Er hangt een certificering aan vast samen met enige extra training als Lexus monteur. Daarnaast is het prijsverschil tussen Toyota en Lexus voor onderhoud vaak nihiel.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
@Hube
Nja, certificering... Beide merken delen in principe dezelfde techniek, dus daar weet een Toyota monteur ook wel raad mee. Het betreft hier overigens een wat oudere import auto. Veel Toyota dealers nemen zonder probleem een Lexus in onderhoud en ook Amersfoort. Hoewel standaard onderhoudstarieven comparatief mogelijk gelijkwaardig zijn (scheelt wellicht een paar tientjes), kan een daadwerkelijke reparatie flink verschillen in prijs.

Een voorbeeld: GPS-10 zijn waterpomp ging stuk (lastig iets, distributie los, etc.). Offertes verzocht aan Lexus en Toyo (OEM onderdeel) en op basis hiervan de reparatie laten uitvoeren door Toyota, wat uiteindelijk zo'n 400 euro scheelde t.o.v. Lexus. Ik vind dat aanzienlijk....en tot nu toe doet ie het nog steeds :sneaky:

Soms kan het lonen ook verder te kijken dan de voor de hand liggende weg, zeker als de auto niet meer piep is.
 

Automotiveimport

Nieuw hier
30 jun 2014
1
0
0
@Niels_D,

Als je aan de volgende voorwaarden voldoet, kom je over het algemeen in aanmerking voor de verhuisboedelvrijstelling:

1. Je hebt de auto minimaal 6 maanden in bezit en gebruik
2. Je hebt minimaal 12 maanden buiten Nederland gewoond
3. Je gebruikt de auto in Nederland voor hetzelfde doel als in het buitenland (wel een eis, maar in de praktijk niet erg belangrijk)

Onze ervaring is dat de aanvraag meestal zo'n 3 - 6 weken duurt. Je ontvangt dan het vrijstellingsnummer welke je op de BPM aangifte moet invullen. Houd er rekening mee dat je wel gewoon BPM-aangifte moet doen, en ??k de BPM moet berekenen. (Ook als je vrijstelling hebt!)

Let er daarnaast op dat je de auto nog minimaal een jaar blijft rijden, indien je de auto binnen een jaar verkoopt ontvang je een fijne naheffing van de Belastingdienst :sneaky:

Ik raad je aan om je Duitse kentekenplaten en verzekering nog even door te laten lopen, het kan immers nog ruim een maand duren voordat je de auto op NL kenteken hebt.
:thumbsup:
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Wow, super antwoord!

Ik voldoe aan alle 3 de eisen.
Wat houdt het in dat ik wel BPM-aangifte moet doen en moet berekenen?
Moet ik dan eerst de vrijstelling aanvragen en dan de aangifte doen, waar dan als nabetaling 0 euro uit komt?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
BPM-aangifte doe je bij invoer bij de RDW en berekenen kun je zelf doen of laten doen... Je auto is vrij nieuw en geleverd in NL dus er is genoeg informatie aanwezig om te kunnen berekenen
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Heb ik voor de import in Nederland nog een COC-certificaat nodig?
De dealer kan dit regelen, maar het kost 119 euro...
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
dat is de typegoedkeuring toch? volgens mij zou dat niet hoeven omdat de is250 al in NL verkocht is via de importeur...