In dit geval gaat het om een klassieke automaat met koppelomvormer. Dat betekent dat de olie bijvoorbeeld bij filerijden of bergop rijden mogelijk best wel erg warm kan worden - afhankelijk van hoeveel aandacht de fabrikant destijds heeft besteed aan een effectieve oliekoeler.
Zo lang de bak prima schakelt, is er nog weinig reden tot zorg. Als het schakelen in de loop van de tijd minder goed gaat (minder snel, met schokken of slippen) is het verstandig de olie in de bak te verversen. Het is daarbij meestal niet mogelijk om alle olie af te tappen en te vervangen. Als alternatief zou je kunnen beginnen met een keer aftappen en vervangen, waarbij mogelijk 2/3 van de olie nog achterblijft. Vervolgens zou je dat aftappen en verversen met een zekere regelmaat kunnen herhalen, zeg iedere 75.000 tot 100.000 km.
Spoelen zou ik in dit geval niet doen. Dat is meer iets als een laatste redmiddel bij niet meer goede werking om de auto vervolgens zo snel mogelijk van de hand te doen....
Als je hem laat verversen, zorg er dan voor dat de destijds aanbevolen olie wordt gebruikt of een later type dat volgens de fabrikant ook mag worden toegepast. Toyota/Lexus heeft over de jaren verschillende typen olie aanbevolen en het nu gebruikte type is iets dunner dan voorgaande versies (en dunner dan andere merken voorschrijven).
Het aftappen en verversen is bij deze auto verder niet ingewikkeld - of er voldoende olie in zit is nog ouderwets af te lezen via een peilstok.
Zie:
In tegenstelling tot wat in het filmpje wordt gedaan, zou ik ook de ring om de aftapplug vervangen om lekkage te voorkomen.