Automatic High Beam wispelturig

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
Op mijn IS300 zit de "Automatic High Beam" die je met een schakelaar kunt inschakelen, door de verlichtingshandel naar voren te duwen wordt die actief.
Ik heb dit in de jaren dat ik de auto heb werkelijk nog nooit gebruikt, maar recent heb ik het eens uit nieuwsgierigheid ingeschakeld en ik moet zeggen dat dit toch wel goed werkt. Als dit actief is schakelt het groot licht op de juiste momenten in en (belangrijk) ook op de juiste momenten weer uit. Ik heb het nu (met de donkere dagen) altijd aan.

Wat me wel opvalt is dat deze op voor mij onduidelijke momenten in- en uitschakelt. En dan bedoel ik uiteraard niet het groot licht zelf (want dat werkt zoals gezegd prima), maar de automatische modus zelf. Het groene icoon "Auto" in het dashboard licht normaal op als de lichten automatisch aan gaan, maar soms gaat die zomaar uit en gaat die even later ook weer zomaar aan. Ik had een vermoeden dat dit veroorzaakt zou kunnen worden doordat de camera (die tegenliggers detecteert) slecht zicht heeft door bijvoorbeeld regen, maar het gebeurt ook als het helemaal niet regent.
Het is geen defect denk ik, er zit wel degelijk een logica achter wat die modus aan- en uitzet, maar ik ben er nog niet achter wat precies.

Herkent iemand dit, en heeft iemand al ontdekt welke factoren de automatische modus mogelijk in- en uitschakelen?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Welk jaar is je wagen? Heb je AHS? (vanaf ca. 2018, werkt alleen met LED verlichting dus niet met Xenon.)
AHS werkt niet in de stad en andere goedverlichte plaatsen, ik denk omdat de auto dan te veel lichtjes ziet en niet weet of het andere weggebruikers zijn.
Op onverlichte wegen werkt het meestal wel maar soms is de auto nogal laat met uitzetten / wegrichten, dan beginnen de tegenliggers te seinen....
Het nieuwere AHS richt het grootlicht weg van tegenliggers, het oudere systeem zet het grootlicht gewoon uit.
Ik gebruik het nooit...

AHS bij de mijne:

activate AHS.jpg


Leuke video van AHS met Bladescan in een RX:

 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
Mijn IS is van 2019 en heeft LED lampen.
Als ik de modus inschakel zie ik "To activate Automatic High Beam switch headlights to High Beam". Dus niet AHS, maar gewoon "High Beam". Wat is AHS dan, een verbeterde vorm ofzo?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Wat is AHS dan, een verbeterde vorm ofzo?
Bij de jouwe schakelt het grootlicht helemaal uit als de auto een tegenligger ziet dacht ik?
Bij een auto met AHS schijnen de lampen langs de tegenliggers, eigenlijk verdraaien de LEDs, denk aan een zaklamp waarmee je recht vooruit schijnt, als er iemand aankomt dan schijn je iets opzij om niet te verblinden. AHS werkt ook zo, alleen met meerdere lampen, motortjes en lenzen en wat nog meer.

Voor de mensen hier die het wel hebben, zet de auto eens voor een muur en zet de koplampen aan. Leuke lichtshow, de lichtbundels dansen dan even alle kanten uit.
 

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
De mijne gaat inderdaad aan (blauw lampje) en weer uit, dus geen straal naar opzij. Ik vraag me even hoe praktisch dat is, dat die straal wat opzij gaat. Dan ga je bijvoorbeeld een fietspad naast de weg verblinden ofzo? Ik vind het aan- en uitgaan van het groot licht eigenlijk wel prima werken.

Maar goed, mijn initiële vraag dus: wat bepaalt nu dat de auto high beam modus in- en uitgeschakeld wordt, wat lijkt op willekeur (maar wat het vast niet zal zijn).
 

Tony

Nieuw hier
7 dec 2023
1
0
1
Het volgende staat bij mij in het boekje:
Als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan, wordt het grootlicht automatisch ingeschakeld (na ongeveer 1 seconde):
● De rijsnelheid hoger is dan 40 km/h.
● Het gebied voor de auto is niet verlicht.
● Er zijn geen tegenliggers of voorliggers met ingeschakelde koplampen of achterlichten.
● Er bevinden zich weinig straatlantaarns op de weg voor u.

Als aan een van onderstaande voorwaarden is voldaan, wordt het grootlicht automatisch uitgeschakeld:
● De rijsnelheid wordt lager dan ongeveer 30 km/h.
● Het gebied voor de auto is verlicht.
● Er zijn tegenliggers of voorliggers met ingeschakelde koplampen of achterlichten.
● Er bevinden zich veel straatlantaarns op de weg voor u
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Ik heb ook het "oude" systeem, de melding "auto" is bij mij aan zolang die knop die daarvoor dient is ingeschakeld, gaat niet uit zichzelf weer uit en aan en uit, continu aanwezig. Dus ik heb toch het idee dat er iets niet in orde is.
 

Rudolf

Hoort erbij
23 apr 2023
29
18
3
Bij mij is de automatische grootlicht regeling ook heel wispelturig,soms springt hij naar mijn idee te laat op dimlicht zodat tegenliggers al seinen.
Ik vraag me ook af of de afstand tot de tegenligger ook ingesteld kan worden,
Het is in ieders geval heel vervelend dat tegenliggers al seinen en bij mij de lampen steeds van dim naar groot licht schakelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Het is in ieders geval heel vervelend dat tegenliggers al seinen en bij mij de lampen steeds van dim naar groot licht schakelen.
juist! In mijn ogen een crappy functie die alleen maar aanwezig is omdat andere merken het ook hebben. In het zeldzame geval dat ik grootlicht nodig heb zet ik het zelf wel aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

john165

Hoort erbij
17 aug 2021
76
37
18
Bij mij is de automatische grootlicht regeling ook heel wispelturig,soms springt hij naar mijn idee te laat op dimlicht zodat tegenliggers al seinen.
Ik vraag me ook af of de afstand tot de tegenligger ook ingesteld kan worden,
Het is in ieders geval heel vervelend dat tegenliggers al seinen en bij mij de lampen steeds van dim naar groot licht schakelen.
Die ervaring heb ik juist niet. Sinds ik het een tijdje geleden uit nieuwsgierigheid eens heb aangezet vind ik het omschakelen van groot- naar dimlicht eigenlijk erg goed werken. Ik heb nooit dat er te laat wordt teruggeschakeld naar dimlicht en tegenliggers gaan seinen. Alleen het willekeurig (althans, dat lijkt zo) uit- en weer inschakelen van de auto-functie is vreemd. Maar goed, ik kan er ook wel mee leven, ik vroeg me meer af op basis waarvan dat wordt geregeld.