Ergens wel bizar dat de GS zo understated is. Terwijl het toch categorie BMW 5 serie / Mercedes E klasse is.
Dat is een GS niet. Hij mist de "schreeuwerige belangrijkheid" die een BMW 5 of een Mercedes E of een Audi A6 uitstraalt en waarmee de bestuurder zich graag identificeert. Als je daarnaar op zoek bent, ga je niet naar een Lexus GS kijken, rijdend in een GS wordt je gezien als iemand in een omhooggevallen Toyota. Dat gebrek aan imago is er gewoon - totdat mensen een keer meerijden en dan meestal hun oordeel bijstellen. Maar het vraagt een zekere mate van onafhankelijk denken en zelfvertrouwen om tot aankoop over te gaan - genieten komt niet vanzelf.
Ik denk dat de marketing in dat opzicht ook wellicht niet goed was gericht. De GS lijkt me meer een alternatief voor sommige grotere modellen van Volvo, Saab, Alfa Romeo, Citroen en Renault uit dezelfde jaargangen. Uiteraard allemaal totaal andere auto's, maar in ongeveer dezelfde prijsklasse en bereden door mensen die zich eventueel een BMW, Mercedes of Audi hadden kunnen veroorloven - en er bewust geen aanschaften.
Het lijkt er op dat de GS inmiddels een gepasseerd station is. Ik vraag mij af hoeveel kopers van een nieuwe GS te zijner tijd over zullen gaan stappen op een ES. De ES is een auto die in veel opzichten een meer bijdetijdse indruk maakt, maar het zeer luxe uitgeruste exemplaar dat ik enige dagen geleden als leenauto meekreeg bracht mij zeker niet in verleiding. Meer geluid (wind, banden, motor), soms wat dreunachtige geluiden in de carosserie...Niet helemaal eerlijk die vergelijking - de basisuitvoeringen verschillen natuurlijk aanmerkelijk in nieuwprijs. Maar toch: het is (zeker voor een 450h) niet echt een alternatief.
Ik heb de mijne nu een jaar en hoop er oud mee te worden. Gezien mijn leeftijd neem ik aan dat de auto mij zal overleven