Het is wel bijzonder dat Teslarijders de meest tevreden rijders zijn met niet de meest betrouwbare auto. Psychologisch dingetje, regelmatig garagebezoek ingecalculeerd wellicht
Ik denk dat het vooral iets te maken heeft met hoe de gebruiker aankijkt tegen zijn vehikel. Dat is natuurlijk niet alleen op basis van hoe betrouwbaar het ding is bij vervoer van A naar B. Dat verklaart mogelijk dat auto's met enig "karakter" zoals Alfa, Volvo, Subaru, Mazda relatief hoog staan en bijvoorbeeld Toyota, Fiat, Peugeot en Renault als typische "gebruiksauto's" relatief laag.
Sommige merken hebben een soort aureool om zich heen als "bijzonder" wat een bepaalde categorie kopers waardeert. Dat is voor een fabrikant erg aantrekkelijk, zeker als je dergelijke auto's ook nog redelijk storingsvrij weet te maken. BMW, Mercedes en Audi slagen daar af en toe minder in en Jaguar is dat aantrekkelijke imago inmiddels volkomen kwijt.
Lexus is er vanaf het begin in geslaagd om objectief meetbare betrouwbaarheid te realiseren, maar is meestal niet in staat om de autokoper de aanwezigheid van "karakter" voor te spiegelen (afgezien van de LFA). Ondanks opmerkelijke techniek (hybride, Atkinson cyclus, D4S inspuiting, CVT) wekt het merk bij kopers weinig begeerte op - het blijft een duur uitgevallen saaie en betrouwbare "Toyotakloon".
Als iemand eenmaal een Lexus gereden heeft, blijven echter veel gebruikers het merk trouw - de ervaren betrouwbaarheid en de inmiddels hoog gewaardeerde saaihied van "er gaat zelden iets stuk" doet ze bij vervanging vaak weer een auto van hetzelfde merk kopen. "Karakter" is er echt wel in de vorm van allerlei subtiele Japanse terughoudendheid, maar je hebt enige tijd nodig om dat als gebruiker te onderkennen en te waarderen. Dat in tegenstelling tot een Tesla die met allerlei "in your face" rariteiten een bepaalde groep kopers meteen aanspreekt die gevoelig zijn voor de doorgaans tamelijk onbescheiden subtiliteit van Elon Musk.