Autoweek/Consumentenbond

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Jaarlijks houdt de Consumentenbond een enquête onder de leden van wat het zijn Autopanel noemt. Daarmee wil de consumentenorganisatie de betrouwbaarheid van automerken én -modellen in Nederland in kaart brengen. In 2022 werd Suzuki door de Consumentenbond betiteld als meest betrouwbare automerk. In 2024 is het Lexus dat er met die titel aan de haal gaat. Ook het volgens het onderzoek betrouwbaarste automodel heeft een Lexus-badge op zijn neus. Die titel gaat namelijk naar de vorige generatie Lexus NX die tussen 2014 en 2021 in ons land is geleverd.

IMG_20220515_114621.jpg
IMG_20220515_114621.jpg
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Het is wel bijzonder dat Teslarijders de meest tevreden rijders zijn met niet de meest betrouwbare auto. Psychologisch dingetje, regelmatig garagebezoek ingecalculeerd wellicht :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
836
1
437
63
Het is wel bijzonder dat Teslarijders de meest tevreden rijders zijn met niet de meest betrouwbare auto. Psychologisch dingetje, regelmatig garagebezoek ingecalculeerd wellicht
Dat is het volgens mij ook, verwachting t.a.v. praktijk/realiteit is ze dan meegevallen en dus boven verwachting en dus toch erg tevreden. In menig ander statistiek over fouten/problemen per vergelijkbaar aantal verkochte modellen staat het merk Tesla doorgaans er niet al te best op.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Het is wel bijzonder dat Teslarijders de meest tevreden rijders zijn met niet de meest betrouwbare auto. Psychologisch dingetje, regelmatig garagebezoek ingecalculeerd wellicht :cool:
Ik dacht dat Tesla niet aan garages deed. Je boekt een afspraak bij een servicecenter en daar breng je m dan naar toe.
Collega van me heeft een modeless model S waarvan bij APK-controle een lampje in het achterlicht het niet deed door waterlekkage. Het servicecenter doet geen APK-keuringen, was dus bij generieke garage. Maar dat onderdeel kon pas na enkele weken geleverd worden door het servicecentre. Serviceverlening? :oops:

De Teslas gaan als warme broodjes nu. Dat gaat erg interessant worden als ze strakjes allemaal storingen gaan ontwikkelen over een paar jaar en de serviceorganisatie het niet meer aankan......
 
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Ach, als Tesla rijder moet je niet zeuren over betrouwbaarheid of slechte beschikbaarheid van vervangdelen. De tevredenheid van de berijders is mogelijk vooral gebaseerd op de fiscale voordelen van het ding als leasebak. Bij Amsterdamse taxichauffeurs is desondanks de tevredenheid tot een absoluut minimum gedaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S, Farah en RoelVB

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Jaarlijks houdt de Consumentenbond een enquête onder de leden van wat het zijn Autopanel noemt. Daarmee wil de consumentenorganisatie de betrouwbaarheid van automerken én -modellen in Nederland in kaart brengen. In 2022 werd Suzuki door de Consumentenbond betiteld als meest betrouwbare automerk. In 2024 is het Lexus dat er met die titel aan de haal gaat. Ook het volgens het onderzoek betrouwbaarste automodel heeft een Lexus-badge op zijn neus. Die titel gaat namelijk naar de vorige generatie Lexus NX die tussen 2014 en 2021 in ons land is geleverd.

Bekijk bijlage 181240Bekijk bijlage 181240
En wat voor auto staat er voor mijn deur 😁
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Tevreden rijders is een relatief begrip..

Wanneer een auto minder dan gemiddeld verwacht kapot gaat, dan is men tevreden.

Aangezien de rijders van de "premium" Europese merken ondanks de vele standaard mankementen toch blijven kopen geeft al aan dat die correct geconditioneerd zijn voor het merk: ze accepteren dat het er bij hoort dat er regelmatig mankementen en dure reparaties zijn.. dat hoort er nu eenmaal bij als je zo'n (soms dure exclusieve) auto rijdt, bij de club wilt horen.
Wanneer je daarover klaagt, dan kan je het blijkbaar niet betalen en hoor je er niet bij thuis, moet je iets minder exclusiefs, bijvoorbeeld een Japannertje, gaan rijden... o_O

Ik blijf mij daar over verbazen..
Maar die merken zijn uiteraard erg blij met die vaste zich exclusief voelende, goed reparaties betalende klanten... :ROFLMAO:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
621
93
Het is wel bijzonder dat Teslarijders de meest tevreden rijders zijn met niet de meest betrouwbare auto. Psychologisch dingetje, regelmatig garagebezoek ingecalculeerd wellicht :cool:
Ik denk dat het vooral iets te maken heeft met hoe de gebruiker aankijkt tegen zijn vehikel. Dat is natuurlijk niet alleen op basis van hoe betrouwbaar het ding is bij vervoer van A naar B. Dat verklaart mogelijk dat auto's met enig "karakter" zoals Alfa, Volvo, Subaru, Mazda relatief hoog staan en bijvoorbeeld Toyota, Fiat, Peugeot en Renault als typische "gebruiksauto's" relatief laag.

Sommige merken hebben een soort aureool om zich heen als "bijzonder" wat een bepaalde categorie kopers waardeert. Dat is voor een fabrikant erg aantrekkelijk, zeker als je dergelijke auto's ook nog redelijk storingsvrij weet te maken. BMW, Mercedes en Audi slagen daar af en toe minder in en Jaguar is dat aantrekkelijke imago inmiddels volkomen kwijt.

Lexus is er vanaf het begin in geslaagd om objectief meetbare betrouwbaarheid te realiseren, maar is meestal niet in staat om de autokoper de aanwezigheid van "karakter" voor te spiegelen (afgezien van de LFA). Ondanks opmerkelijke techniek (hybride, Atkinson cyclus, D4S inspuiting, CVT) wekt het merk bij kopers weinig begeerte op - het blijft een duur uitgevallen saaie en betrouwbare "Toyotakloon".

Als iemand eenmaal een Lexus gereden heeft, blijven echter veel gebruikers het merk trouw - de ervaren betrouwbaarheid en de inmiddels hoog gewaardeerde saaihied van "er gaat zelden iets stuk" doet ze bij vervanging vaak weer een auto van hetzelfde merk kopen. "Karakter" is er echt wel in de vorm van allerlei subtiele Japanse terughoudendheid, maar je hebt enige tijd nodig om dat als gebruiker te onderkennen en te waarderen. Dat in tegenstelling tot een Tesla die met allerlei "in your face" rariteiten een bepaalde groep kopers meteen aanspreekt die gevoelig zijn voor de doorgaans tamelijk onbescheiden subtiliteit van Elon Musk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
@Romke Dat zijn een heleboel woorden om te zeggen dat Lexus zich vooral richt op mensen met goede smaak en gezond verstand. ;)

Overigens is het image van Lexus in het buitenland anders dan hier, daar wordt het veel meer als gezien als het premium merk wat het ook is. Een collega uit Dubai zat bij me in de auto toen hij gebeld werd, en het gesprek ging ongeveer zo:
"Hello? [...] No I'm not in the office, I'm in the Netherlands being chauffeured around in a very nice Lexus."
[...]
"Yes I'll tell him." En dan tegen mij: "He says he might be working for the wrong company." :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Dat zegt wel iets over hoe men daar tegen Lexus aankijkt, toch?

Jarno