Banden en verbruik

Oudescania

Nieuw hier
29 okt 2022
9
9
3
Onder mijn Lexus CT 200 liggen nu 4 seizoen banden 215 / 45 / R17 van Continental, het verbruik vindt ik persoonlijk met 1 op 16.5 nogal hoog met een rustige rijstijl, mijn vorige corolla 2.0 ltr liep zuiniger. Nu vindt ik persoonlijk de banden ook lawaaimakers, Ik zoek een stille en vooral zuinige band. Wat is jullie ervaring hier mee? Dit moet zuiniger kunnen.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Onder mijn Lexus CT 200 liggen nu 4 seizoen banden 215 / 45 / R17 van Continental, het verbruik vindt ik persoonlijk met 1 op 16.5 nogal hoog met een rustige rijstijl, mijn vorige corolla 2.0 ltr liep zuiniger. Nu vindt ik persoonlijk de banden ook lawaaimakers, Ik zoek een stille en vooral zuinige band. Wat is jullie ervaring hier mee? Dit moet zuiniger kunnen.
Onder mijn CT lagen CrossClimate 2 banden en mijn verbruik lag op 4,7 L/100 km.
Jouw hoge verbruik wordt NIET door je bandenkeuze bepaald!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De invloed van het merk en type band op je brandstofverbruik is tamelijk bescheiden. Er zijn banden die bij metingen een duidelijk lagere rolweerstand opleveren, maar meestal gaat dat dan ten koste van andere eigenschappen, zoals remvermogen, stabiliteit, weerstand tegen aquaplaning etc. Iedere fabrikant kiest het in zijn ogen optimale compromis - er zijn banden te koop met relatief goede waarden voor het brandstofverbruik. Meestal komt dat doordat de zijkanten van die banden in verhouding erg stijf zijn - hetgeen vaak ten koste gaat van de rijeigenschappen en de veiligheid. Die speciaal op verbruik afgestemde banden eindigen bij vergelijkende tests meestel ergens onderaan.

Bij iedere band kun je er ook zelf iets aan doen: de band op de aanbevolen spanning houden (of lichtjes daarboven) kan het verbruik iets verminderen.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
1 op 16,5 met een CT 200h moet naar mijn idee inderdaad beter kunnen, maar ik ben het met Romke eens dat het type banden hierbij niet de doorslaggevende factor zal zijn. Ik reed tussen 2011 en 2015 een CT 200h met dezelfde bandenmaat (en afwisselend zomer- en winterbanden). Ik haalde gedurende 120.000 km een gemiddeld verbruik van 1:18,2. Ook ik ben een rustige rijder, maar stroom wel altijd vlot met het verkeer mee.
Op spritmonitor.de, waar ik mijn verbruik bijhield, zie je dat het gemiddelde (werkelijke) verbruik over 325 auto's van dit type ongeveer 1:18,5 bedraagt. Er zijn echter ook uitschieters bij met een gemiddeld overall verbruik van 1:22 en 1:15,5. Met jouw 1:16,5 zit je inderdaad aan de hoge kant. Ik heb zelf ervaren dat het gemiddelde verbruik van een Toyota/Lexus hybride vooral wordt beïnvloed door het rijprofiel en de buitentemperatuur. Maar ook de manier van rijden kan van invloed zijn, zoals het rustig versnellen vanuit stilstand, en het tijdig loslaten van het gas en/of zachtjes remmen. Als je de banden maar goed op spanning houdt, zal het verschil in verbruik tussen verschillende typen banden slechts marginaal zijn.
Qua afrolgeluid dat binnenin hoorbaar is heb ik wel degelijk verschillen tussen banden opgemerkt. De oorspronkelijke Yokohama zomerbanden van de CT waren best wel luidruchtig, vooral bij hogere snelheden op een grof wegdek. Mijn Michelin winterbanden waren toen op dat punt rustiger. Ook maakte een andere set zomerbanden (Dunlop SP Sport Maxx TT) minder afrolgeluid dan de Yokohama's. Maarrrr... dit was 8 - 11 jaar geleden. Op dit moment maken op mijn huidige ES 300h de Yokohama BluEarth Winter V905 winterbanden minder geluid dan de (meegeleverde) Dunlop SP Sport Maxx 050 zomerbanden. Afrolgeluid blijft een heel moeilijk te meten verschijnsel, en kan ook heel subjectief zijn. Romke heeft daar volgens mij ook al eens eerder iets over geschreven in dit forum. Enkele bandentesten geven ook een oordeel over het afrolgeluid dat het interieur van de auto binnendringt. Ik zou me bij een bandenkeuze hiernaar richten.
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra en Oudescania

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
ik denk dat een verkeerde uitlijning meer invloed heeft op verbruik van je auto dan enkel de bandenkeuze op zichzelf. Maar je hebt uitlijnen voor verschillende doeleinden. Zuinigheid bijvoorbeeld, of sportiever rijden. Of hoge koersvastheid. Als je zegt dat je met je vorige auto zuiniger reed en was dat geen hybride? Is de route die je rijdt doorgaans wel hetzelfde? Heb je over een langere periode het verbruik gemeten? Dan denk ik aan uitlijning.
 

Oudescania

Nieuw hier
29 okt 2022
9
9
3
ik denk dat een verkeerde uitlijning meer invloed heeft op verbruik van je auto dan enkel de bandenkeuze op zichzelf. Maar je hebt uitlijnen voor verschillende doeleinden. Zuinigheid bijvoorbeeld, of sportiever rijden. Of hoge koersvastheid. Als je zegt dat je met je vorige auto zuiniger reed en was dat geen hybride? Is de route die je rijdt doorgaans wel hetzelfde? Heb je over een langere periode het verbruik gemeten? Dan denk ik aan uitlijning.
Als ik naar mijn banden kijk zijn ze gelijkmatig versleten , mijn vorige was een toyota Corolla 2.0 GR sport hybryde maar was lease , ik rij altijd rustig ook smorgens om eerst de motor op temperatuur te laten komen en rij gemiddls niet harde dan 100 km/u
 

Oudescania

Nieuw hier
29 okt 2022
9
9
3
1 op 16,5 met een CT 200h moet naar mijn idee inderdaad beter kunnen, maar ik ben het met Romke eens dat het type banden hierbij niet de doorslaggevende factor zal zijn. Ik reed tussen 2011 en 2015 een CT 200h met dezelfde bandenmaat (en afwisselend zomer- en winterbanden). Ik haalde gedurende 120.000 km een gemiddeld verbruik van 1:18,2. Ook ik ben een rustige rijder, maar stroom wel altijd vlot met het verkeer mee.
Op spritmonitor.de, waar ik mijn verbruik bijhield, zie je dat het gemiddelde (werkelijke) verbruik over 325 auto's van dit type ongeveer 1:18,5 bedraagt. Er zijn echter ook uitschieters bij met een gemiddeld overall verbruik van 1:22 en 1:15,5. Met jouw 1:16,5 zit je inderdaad aan de hoge kant. Ik heb zelf ervaren dat het gemiddelde verbruik van een Toyota/Lexus hybride vooral wordt beïnvloed door het rijprofiel en de buitentemperatuur. Maar ook de manier van rijden kan van invloed zijn, zoals het rustig versnellen vanuit stilstand, en het tijdig loslaten van het gas en/of zachtjes remmen. Als je de banden maar goed op spanning houdt, zal het verschil in verbruik tussen verschillende typen banden slechts marginaal zijn.
Qua afrolgeluid dat binnenin hoorbaar is heb ik wel degelijk verschillen tussen banden opgemerkt. De oorspronkelijke Yokohama zomerbanden van de CT waren best wel luidruchtig, vooral bij hogere snelheden op een grof wegdek. Mijn Michelin winterbanden waren toen op dat punt rustiger. Ook maakte een andere set zomerbanden (Dunlop SP Sport Maxx TT) minder afrolgeluid dan de Yokohama's. Maarrrr... dit was 8 - 11 jaar geleden. Op dit moment maken op mijn huidige ES 300h de Yokohama BluEarth Winter V905 winterbanden minder geluid dan de (meegeleverde) Dunlop SP Sport Maxx 050 zomerbanden. Afrolgeluid blijft een heel moeilijk te meten verschijnsel, en kan ook heel subjectief zijn. Romke heeft daar volgens mij ook al eens eerder iets over geschreven in dit forum. Enkele bandentesten geven ook een oordeel over het afrolgeluid dat het interieur van de auto binnendringt. Ik zou me bij een bandenkeuze hiernaar richten.
Dank je wel maar dat doe ik al jaren zo, ook met mijn Yaris 1.5 mijn prius van 2009 en de laatste een corolla 2.0 liter en allen hybryde De toyota corolla 2.0 was er wel gevoelig in en reed op zomerbanden aanzienlijk zuiniger. Denk dat ik maar eens ga kijken naar banden met het A laber en michelin schijnt hier goed uit te Komen. Dank je wel voor je reactie
 

AKA_Q

Hoort erbij
17 nov 2022
31
20
8
Met mijn vorige Lexus CT (2013) had ik ook een verbruik van 1:16,5 zomer banden (Goodyear 215 / 45 / R17).
winterbanden (Michelin 16 inch) was iets minder zuinig maar nihil.

Het lag er namelijk aan, als ik naar het werk ging voornamelijk in de stad 70 km/h wegen van verkeerslicht naar verkeerslicht.
Was zelfs aan het experimenteren met rustig/snel accelereren uitrollen met B (eco/normaal/sport stand nagenoeg geen verschil)

Conclusie was koude motor + 70 km/h wegen vind de CT niet leuk.
Echter als men veel 50 naar 80 wegen gebruikt was het makkelijk 1:19,5
 
  • Leuk
Waarderingen: Oudescania

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Ik rij met de Vredestein Quatrac 5 (all season). Ontzettend slijtvast en prima grip. Afrolgeluid was in het begin erg goed. Nu de banden bijna aan vervanging toe zijn neemt het lawaai toe, maar dat is opzich logisch.

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe set all season banden die vooral stil zijn. Ik neig naar de volgende shortlist. Iemand ervaring met deze banden?

- vredestein quatrac pro
- nokian seasonproof
- Goodyear vector 4 gen3
- hangkook kinergy 4s2
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Ik denk dat alle banden uiteindelijk lawaaiiger worden naarmate ze verder slijten. Onze Aygo staat op bovengenoemde Quatracs en doet het prima, gaat lang mee en de Aygo is geen wonder van stilte dus de banden hoor je minder. Mijn IS300h staat op Michelin Cross Climate+ en die waren fluisterstil toen ze nieuw waren, een verademing t.o.v. de oude zomerbanden die er voordien onder zaten. Nu de Michelins er een kleine 50000km onder zitten zijn ze aanzienlijk rumoeriger geworden.
Beleving is key hier......;)
 

Oudescania

Nieuw hier
29 okt 2022
9
9
3
Allemaal bedankt voor de reacties, ik rij `s morgen ongeveer 20 km met de auto dat is 2.5 km de wijk uit met 40km/u en daarna de N 50 van kampen naar Zwolle, de eerste 5 km is het een zuiperd met 1: 10/12 gemiddeld, daarna loopt deze op naar 1: 20 / 21 maar dat is dus maar 15 km. ook de buitentemperatuur speelt een behoorlijk rol. Kijk ik naar mijn gemiddeld verbruik van de auto op het info display staat deze 1: 18 echter bij de pomp is dit 1: 16,5/17 ongeveer. Met mijn Corolla 2.0 GR Sport lag het verbruik lager incl. winterbanden, t.o.v. deze Lexus. Ook heb ik vaak de ECO stand aan en gebruik in de stad zoveel mogelijk de EV modus. Ik denk dat als de temperaturen stijgen `s morgens dat ook de auto wat zuiniger gaat lopen maar dat moet ik nog ervaren dus.
 

GeraldH

Nieuw hier
20 sep 2022
10
8
3
Met een stekker-hybride heb je niet het probleem dat de auto 's morgens zuipt. Je rijdt waarschijnlijk bij terugkomst de hybride-accu leeg. Die is dan 's morgens nog steeds leeg....
 

gospel

Nieuw hier
13 feb 2023
4
7
3
Voor mij telt vooral de afrolweerstand en het geluid. Daarom kies ik Primacy 4 banden.
Wel wat duurder maar ik neem comfort in de gedachte dat ik dat terugverdien met beter verbruik.
In ieder geval stukken stiller dan de standaard gemonteerde Yokohama's.
De sneeuwbanden monteer ik echt zo kort mogelijk, wisselen doe ik zelf.

Overigens rij ik wel rond de 1 op 20 in m'n CT.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erjee

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
57
19
8
Op mijn CT heb ik de wielen/banden vervangen voor 195/60R16 Vredestein Quatrac ook met het oog op het verbruik, maar het scheelt eigenlijk niks met de originele wielen/banden. Het is een All-weather band en ze maken behoorlijk wat herrie had ik niet verwacht. Doet afbreuk aan het comfort. Ze zijn ongeveer op de helft van hun levensduur, en dan komen er Nokians op. Daar heb ik goede ervaringen mee.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Op mijn CT heb ik de wielen/banden vervangen voor 195/60R16 Vredestein Quatrac ook met het oog op het verbruik, maar het scheelt eigenlijk niks met de originele wielen/banden. Het is een All-weather band en ze maken behoorlijk wat herrie had ik niet verwacht. Doet afbreuk aan het comfort. Ze zijn ongeveer op de helft van hun levensduur, en dan komen er Nokians op. Daar heb ik goede ervaringen mee.
Die banden zitten ook onder mijn Toyota Corolla lesauto. Geen fijne band inderdaad.
Cupt frustrerend snel, ondanks altijd juiste bandenspanning en goede uitlijning.