Banden of rij geluid NX300h

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Sinds afgelopen december mijn eerste Lexus aangeschaft, NX300 awd, Luxury L, uit juni 2017, 60k op de teller, banden Yokohama Bleuearth E51 225/60 R18 100h.
Een geweldig mooie auto die uitstekend rijdt, geen probleem daar.

Maar..., ik moet zeggen dat het banden of rij geluid op de snelweg mij behoorlijk tegenvalt. Het type asfalt maakt een enorm verschil, dat wel, maar zoveel ??
Er zitten stukken asfalt bij die werkelijk fluisterstil zijn, maar bij een groot gedeelte moet ik toch echt de radio harder zetten of versta ik de passagier op de achterbank eigenlijk niet meer.
Omdat er genoeg stukken bij zijn die erg stil zijn (zoals ik het verwacht) denk ik niet aan een mechanisch probleem, het zit hem puur in de combinatie banden/asfalt.
De banden stonden op 2.4 bar, die heb ik naar 2.2 gezet, maar dit maakt weinig uit. Nog nooit eerder meegemaakt dat een stuk asfalt zoveel verschil laat horen.
Het geluid lijkt wel meer vanuit de achterkant te komen. Ik denk dat de voorwielen ook wat beter geïsoleerd liggen.
Mijn vorige auto, een Auris hybride, was eigenlijk ook best wel rumoerig op de snelweg dus ik hoopte dat de Lexus fors stiller zou worden. De testrit was ok, maar bevatte dan ook maar een beperkt stuk snelweg.

Wat is jullie ervaring met verschillende stukken asfalt? moet ik eens met de dealer gaan praten over andere (achter) banden, of wat is jullie ervaring met banden en rij geluid ?
Helaas zijn de banden nog niet versleten..

Alvast bedankt voor het meedenken
Erik B
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
Het stille geluid in de cabine is juist één van de pluspunten van Lexus. In het merk/type band kan wel verschil zitten. Er zijn verschillende tests op YouTube te vinden waar uitgebreide reviews staan van banden waar ook het geluid in wordt meegenomen als onderdeel van de test. Zie bijvoorbeeld:
.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
fluisterstil zal het niet worden, tis geen LS, maar afrolgeluid mag zeker niet overheersen. Heb de GS en net 4 nieuwe michelin pilot sport 4S eronder, stiller dan de oude die hun kilometers wel gemaakt hebben en de leeftijd hadden, beetje cuppen en hard worden . vooral mijn achterbanden bleken slecht, binnenkant tot op de draad en vertoonde scheurtjes. Misschien zijn die van jou ook op leeftijd (DOT code staat op de band en is maand en jaar van productie). misschien ook wel gecupt en geeft wel veel extra geluid.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Bedankt zover voor de commentaren, zeker bruikbaar !
Zoals gezegd, er zit nog ruim voldoende profiel op de banden dus een beetje zonde om te vervangen..
Ik heb eens op de banden gekeken maar zie geen DOT staan, zie foto. Is dat die FDHD… of ..
 

Bijlagen

  • 30B69627-578D-4041-93F0-27A59FAE5F66.jpeg
    30B69627-578D-4041-93F0-27A59FAE5F66.jpeg
    3,3 MB · Weergaven: 63
  • 84453A60-5FE7-4DEF-9209-D04FF1245FA2.jpeg
    84453A60-5FE7-4DEF-9209-D04FF1245FA2.jpeg
    2,8 MB · Weergaven: 59

Johno

Actief
23 jan 2022
456
201
43
Bedankt zover voor de commentaren, zeker bruikbaar !
Zoals gezegd, er zit nog ruim voldoende profiel op de banden dus een beetje zonde om te vervangen..
Ik heb eens op de banden gekeken maar zie geen DOT staan, zie foto. Is dat die FDHD… of ..
Jouw banden zijn geproduceerd in week 14 in 2017. Dus 5 jaar oud inmiddels. YYY1417.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB en Lexpeter

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Ok, bedankt. Nog niet heel oud dus.
Als ik in de buurt van de dealer ben, toch 100km verderop, eens vragen of het aan mijn oren ligt of aan de banden :)
Nogmaals bedankt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
De banden op 2.5 gezet, klinkt logisch dat het geluid dan minder zou worden, deze week eens kijken of het is verbeterd.
Op wat voor spanning staan de banden bij andere (NX) rijders ?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Ik hou ze op de IS op 2.6 rondom. Ik kwam bij de dealer vandaan die ze op 2.8 had gezet, leek mij wat overdreven,...2.6 bevalt prima.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik hou ze op de IS op 2.6 rondom. Ik kwam bij de dealer vandaan die ze op 2.8 had gezet, leek mij wat overdreven,...2.6 bevalt prima.
Het is idd opvallend hoe het rijgedrag veranderd van zo'n klein verschil.

Ik reed al 1,5 jaar op 2,4 bar rond.
Nu ook 2,6 en het rijdt echt een stuk beter.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Dat vond ik nou ook, toen ik de auto ophaalde met de verse Michelins eronder stonden ze ook op 2.4, de auto voelde lomp en zwaar aan. Ik heb dat heel even aangekeken onder het mom van "zal wel bij de auto horen en ik wen er maar aan" maar in mijn hoofd ging dat niet goed. Toen opgedrukt naar 2.6 en rijdt echt aanmerkelijk beter. Klein verschil, groot verschil....
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Gezien het hogere gewicht van de NX zou 2.6 dus wellicht ook beter passen.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dat vond ik nou ook, toen ik de auto ophaalde met de verse Michelins eronder stonden ze ook op 2.4, de auto voelde lomp en zwaar aan. Ik heb dat heel even aangekeken onder het mom van "zal wel bij de auto horen en ik wen er maar aan" maar in mijn hoofd ging dat niet goed. Toen opgedrukt naar 2.6 en rijdt echt aanmerkelijk beter. Klein verschil, groot verschil....
Dit had mijn tekst kunnen zijn :)
(Behalve 'michelin' dan, want die zaten er niet onder)
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Vorige week hebben we even een leen NX meegekregen bij de dealer, en die was toch beduidend minder stil dan onze eigen auto.
Brom en afrolgeluiden.

Ik vermoed ook banden gerelateerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
De autofabrikant geeft als bandenspanning meestal een waarde op die een compromis vormt van (veer-)comfort, draagvermogen, slijtagesnelheid en wegligging. Het moet bovendien nog een waarde zijn die voor banden van zeer veel merken en typen acceptabel is. Er past tenlotte maar weinig informatie op de sticker in de deurstijl waar die spanning meestal wordt vermeld. Praktisch lijkt men dan te kiezen voor de laagste acceptabele spanning, want dan veert de auto lekker soepel....

Tot ongeveer 1970 deed men dat anders. Vele fabrikanten gaven voor enkele merken en typen banden specifieke spanningen op, met daarnaast eventueel aanbevelingen bij rijden met hogere snelheid. Ook bandenfabrikanten gaven voor hun banden per auto specifieke spanningen op - die soms duidelijk verschilden van wat de autofabrikant zelf aangaf. Door de invoering van de verplichting de bandenspanning duidelijk en eenduidig aan te geven worden autofabrikanten en bandenfabrikanten een soort universeelspanning te bedenken - dwz een getal dat voor beide "draaglijk" is - maar zeker niet voor optimaal rijgedrag zorgt.

In de praktijk lijkt een wat hogere spanning meestal beter te rijden en ook tot een precieser stuurgedrag aanleiding te zijn. Het kiezen van een wat hogere bandenspanning dan voorgeschreven lijkt dus zinvol. De voor de band maximaal toegestane spanning staat op de band aangegeven, meestal zo rond de 3 bar. In de praktijk ga je beter niet tot het maximum: de band zal mogelijk over de weg gaan stuiteren, het ABS zal mogelijk veel vaker de behoefte voelen om in te grijpen en het veercomfort gaat deels verloren - als de band te veel wordt opgepompt in relatie tot het vereiste draagvermogen zal er bovendien onregelmatige slijtage optreden omdat de band "bol" gaat staan. Maar een geringere verhoging boven wat wordt aanbevolen werkt doorgaans zeer positief. Na wat experimenteren kun je de voor jou meest optimale waarde vinden - en die optimale waarde kan tussen voor- en achteras verschillen en ook veranderen bij een kofferruimte vol vakantiespullen of een laag stenen bedoeld voor je oprit...

Als je de optimale waarde hebt gevonden, is het zaak deze zo veel mogelijk op die waarde te houden. De meeste bandenspanningmeters zijn geen precisieinstrument. Het verdient dus de spanning vast te stellen met steeds dezelfde bandenspanningsmeter en ook steeds onder dezelfde condities te meten (bij koude banden). "Koude banden" wil zo ongeveer zeggen banden die minder dan 5 km voorafgaand aan de meting hebben gereden. Bij voortdurende vorst kan het zinvol zijn nog 0,1 bar meer aan te houden om de temperatuursinvloed op de bandenspanning te compenseren zodat wanneer de banden door het rijden op temperatuur zijn gekomen de spanning nagenoeg optimaal is.

Veel auto's rijden rond met te lage bandenspanning omdat de berijder de spanning nooit controleert maar er op vertrouwd dat bij een APK de banden wel worden opgepompt. Dan rijd je dus een groot gedeelte van de tijd met te lage bandenspanning. Na de keuring stuurt de auto dan opeens veel "strakker" en lichter zodat de "chauffeur" denkt dat met de APK ook meteen "onderhoud" is uitgevoerd.... :cool:
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Toevallig gisteren nog gemeten.

Koude banden op druk gezet 2,7 voor 2,8 achter.
na een rit van 400 km waren ze (warm) 3,0 voor en 3,1 achter. k wist niet dat er zoveel bijkwam als ze warm zijn joh...

Maar wel een zuinige rit ;-)