Banden van 215/45/17 naar 205/50/17?

HammerMan

Hoort erbij
24 okt 2015
36
3
0
Hoewel de banden van mijn auto nog niet versleten zijn (32.000km) ben ik me aan het ori?nteren op Michelin CrossClimate banden.

In de orginele maat 215/45/17 kom ik deze banden niet tegen op internet, maar wel in de maat 205/50/17 en 215/50/17. De eerste maat is 1,84% groter en de tweede maat is 3,5% groter. Ik opteer daarom liever voor maat 205/50/17.

Volgens mij moet deze maat ook passen op de orginele velgen, 1 cm smaller moet kunnen.

Voordeel:

- Minder bandenlawaai.
- Meer grip op sneeuw.
- Goedkoper.
- Minder afwijking snelheidsmeter.
- Zuiniger qua verbruik.
- Lagere rolweerstand.
- Comfortabeler.

Nadeel:

- Minder grip droog wegdek.
- Eerder kans op stoeprand schade?

Kunnen jullie nog meer voor- of nadelen bedenken?
 
je hebt ze al opgenoemd en ik zou zelf inderdaad voor 205 gaan met een hogere wang aangezien de Ct200h met name voor de facelift een stuiterbak is. een beetje extra comfort kan dan geen kwaad.
 
"Stuiterbak" heb ik vaker gelezen. Ik vind het nogal meevallen. :D

Er valt me nog iets in. Zou de grotere diameter/wielomtrek negatief kunnen zijn voor de wiellagers?
 
Theoretisch, zou het sneller slijten om dat het zwaarder is.
En indien de wielomtrek kleiner wordt zou het ook sneller slijten omdat het harder moet werken (omwentelingen) moeten maken om vooruit te kunnen komen.
Maar in hoeverre dat in de praktijk merkbaar is zou ik het niet weten.

Is 225/45/17 geen optie? Die zijn goedkoper dan de standaard 215.
Voordeel is dat je dan alsnog meer wand hebt.
Nadeel is dat je dan waarschijnlijk ook een hogere verbruik hebt vanwege de bredere banden. Minder snel kunt optrekken/rijden door de grotere weerstand. En per persoon verschillend misschien zelfs zwaarder sturen.
 
Aan 225/45/17 heb ik ook gedacht. Verschil is dan +1,3%. Kleiner verschil als bij de 205/50/17 band. En inderdaad, de grotere weerstand en zwaarder sturen houd me tegen om voor deze band te kiezen. Duurder of goedkoper heb ik nog niet gekeken.
 
Moet ook optisch je ding zijn. Velgrandbescherming aanwezig op de band? Hangt van merk af of deze 'bol' staat of mooi recht aansluit op je velgrand.
 
De bolle banden zijn vaak de eco of comfort banden (bijv. Continental, EcoContact en PremiumContact) De rechte banden zijn meestal de sportieve banden.. (SportContact)
 
De bolle banden zijn vaak de eco of comfort banden (bijv. Continental, EcoContact en PremiumContact) De rechte banden zijn meestal de sportieve banden.. (SportContact)

Zit een kern van waarheid in, maar mijn ervaring is anders. Winterband Vredestrein Wintrac Extreme 205 paste perfect op 7J. Dunlop SportMaxx 225 stonden ietsje bol. Design band speelt denk ook mee.
 
Als je het zo bedoeld, klopt het inderdaad wel. Een bredere band op een smallere velg gaat inderdaad bol staan. En andersom, dan krijg je getrokken banden > Tyre stretching :D
 
Klein foutje, de 225 was op 7,5 want op de originele set (7j voor, 7,5 j achter). De winterset kwam van mijn IS200 en was 4 x 7J. Maar dan nog :P
 

Bijlagen

  • photo4493.jpg
    photo4493.jpg
    35,2 KB · Weergaven: 78
Er valt me nog iets in. Zou de grotere diameter/wielomtrek negatief kunnen zijn voor de wiellagers?
Welnee, onzin. Je loopt iets meer risico als de ET-waarde van het wiel sterk gewijzigd wordt, bijvoorbeeld aftermarket velgen met lagere ET-waarde (velgen komen dan meer naar buiten, waardoor de druk op wiellagers toeneemt).

Btw, het verschil in grip op 'sneeuw' tussen 205 en 215 ga je, functioneel gezien, niet echt merken.

"Stuiterbak" heb ik vaker gelezen. Ik vind het nogal meevallen.
smiley.png
In comparitie met de overige Lexusmodellen wel degelijk een stuiterbak, met name de eerste series. Het ligt er maar aan wat je voor vergelijkingsmateriaal gebruikt. B.v. Duitse auto's zijn sowieso wat straffer geveerd. Of je er last van hebt is uiteraard subjectief.
 
Beetje een late kick, maar... de keuze is beperkt in de standaard maat 215/45/17. In 205/50/17 is meer keuze. Welke banden zijn voor 17" het meest geschikt qua geluid en slijtage, en die niet snel cuppen? Is de Nexen Blue HD Plus een optie? Deze wordt erg goed beoordeeld in de meest recente testen.
 
Laatst bewerkt:
Een late reactie maar ik heb 205-50-17 als winterband gekozen. Je ziet en merkt niets van de 1 cm smallere band. Het is niet zo dat de band ineens getrokken op de velg zit...
 
Een late reactie maar ik heb 205-50-17 als winterband gekozen. Je ziet en merkt niets van de 1 cm smallere band. Het is niet zo dat de band ineens getrokken op de velg zit...

Ik ben zelf ook van plan iets hogere banden te nemen. Heb je gemerkt dat de auto minder stuitert? Ik merk dit namelijk wel duidelijk en dit lijkt mij een prima oplossing.
 
Ja, maar dit had ik eigenlijk ook wel aan de winterbanden toegeschreven. Het is niet echt vergelijken qua weggedrag van winterband naar zomerband. Ik denk dat de winterbandfactoren belangrijker zijn in het weggedrag dan de licht afwijkende maat.
 
Zijn er al meer mensen die de bandenmaat gewijzigd hebben naar 205/50/17? En passen ze zonder problemen onder een Luxury Line van 2011? Heb ergens gelezen dat bijvoorbeeld 15" CT velgen niet zomaar onder een Luxury Line passen.
 
Ik heb een 2012 F-sport die op 215/45/17 staat (originele maat). Ik vind de wielkasten niet mooi gevuld, de banden staan wat naar binnen getrokken op de velgen (Michelin Primacy's) en de tellerafwijking is fors met 10%.

Zou een 225/45/17 aan gaan lopen bij volledig insturen weet iemand dat uit ervaring?