banden

Henricus

Nieuw hier
23 jul 2022
10
2
1
Sinds enkele maanden rij ik in een Lexus NX300h. Prachtige auto, maar ik vind dat de banden (Yokohama Bluearth) erg veel lawaai maken. Ik overweeg om een ander merk te kopen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook denk ik dan aan de aanschaf van een all weather band.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Ik lees over onderstaande banden wel positieve berichten. Ze zijn in ieder geval qua prijs/kwaliteit gunstig. En heb ze hier elders op het forum al eens voorbij zien komen als erg stille banden.
Ik ga ze proberen op mijn IS als het zover is.
Falken Azenis FK520 en/of FK510
 
2 okt 2021
203
123
43
Sinds enkele maanden rij ik in een Lexus NX300h. Prachtige auto, maar ik vind dat de banden (Yokohama Bluearth) erg veel lawaai maken. Ik overweeg om een ander merk te kopen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook denk ik dan aan de aanschaf van een all weather band.
Heb zelf ook een NX met dezelfde banden, en het klopt dat die nogal lawaaierig zijn. Ik weet echter niet of de banden die Basjj voorstelt (Falken Azenis FK520 en/of FK510) ook geschikt zijn voor een Cross-over zoals de NX.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
De meeste gebruikers gebruiken de NX voor op asfalt, als je echter ook naast de gebaande wegen rijdt zou je daar je bandenkeuze op moeten aanpassen.. Een site die ik zelf regelmatig raadpleeg met betrekking tot banden is Tyre Reviews. Dit is een Engelse site waarbij allerlei soorten banden in verschillende categoriën worden getest. Ook kijken ze hier naar rolweerstand, geluid, brandstofgebruik etc. Onderstaand een link naar een test van banden voor SUV's.:

Het ziet er naar uit dat mijn banden komende zomer ook vervangen moeten worden, ik zelf ga dan zeer waarschijnlijk voor de Goodyear Efficientgrip 2 SUV.

Succes.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
384
63
Banden, het blijft een dingetje.....wat de één stil vindt is voor de ander een drama aan herrie. Enige objectieve zijn de waardes die op de sites van de bandenboeren bij de banden staan, geen idee hoe dat gemeten wordt overigens.
Mijn IS300h staat op Cross Climates+ van Michelin. Ben tevreden maar zou ik dat weer doen? Geen idee, als ze eraf moeten ga ik weer af - net als jullie - op de ervaringen van anderen met vergelijkbare auto's, denk ik, of zoiets.....
In ieder geval zitten de Michelins nu 45000km onder de auto, met de APK in augustus werd er niks gezegd over profiel dus ik ga ervan uit dat ze nog oké zijn. Voorkant cupt wat en dat hoor je, voor de rest sluipt bijgeluid als gevolg van slijtage er zo langzaam in dat je er geen erg in hebt.

Vaak zie je cross-overs op Duelers van Bridgestone, ik had ze onder de RAV en ooit onder een Subaru Forester, prima band maar niet bepaald stil, toen, ik weet niet hoe dat nu is.

Succes, ik volg met belangstelling ;)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
625
93
Banden, het blijft een dingetje.....wat de één stil vindt is voor de ander een drama aan herrie. Enige objectieve zijn de waardes die op de sites van de bandenboeren bij de banden staan, geen idee hoe dat gemeten wordt overigens.
De waarden die bandenfabrikanten opgeven voor het geluid dat een band maakt zeggen niet echt veel over de hoeveelheid geluid die je binnen in de auto hoort. Gemeten wordt het geluid dat een band maakt wanneer de auto met een voorgeschreven snelheid voorbij een meetmicrofoon rolt. Gemeten wordt dus wat iemand in de omgeving zou kunnen horen, de meting is bedoeld om de hinder die anderen ondervinden van het bandengeluid te meten.

Het geluid dat je binnen hoort, zal dus anders zijn. Dat is mede afhankelijk van eventuele trillingen die vanuit het wiel worden overgedragen aan carosseriedelen en de mate waarin geluidsisolerend materiaal in de auto is aangebracht. Wat je hoort of meet in de auto zal afwijken van wat de bandenleverancier opgeeft. Wel kun je de gemeten waarden voor verschillende banden gebruiken om de luidruchtigheid van banden onderling te vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en robtp09

Nieuw

Nieuw hier
12 jul 2022
17
14
3
Ook ik heb Cross Climates van Michelin onder de GS liggen. wegligging is prima in orde ook bij hevige regen. geluid ….. ik hoor niks in de auto dus zit ook wel goed. Als ze aan vervanging toe zijn twijfel ik geen moment om weer dezelfde er onder te laten leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timon

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
De IS en de GS zijn wel ander type auto's dan de NX. Dat vraagt ook om een significant andere banden dan de NX met AWD en een ander type rijgedrag. Banden blijven altijd mooie interesante materie. 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Timon

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
banden, heb 28 januari 4 michelins pilotsport 4s laten monteren, oude waren op. ben nu 21335 km verder en achter zijn ze op, linksachter tussen 3 3n 3,6 mm profiel gemeten in de 4 sleufen, rechtsachter op alle 4 2 mm. Auto is toen ook uitgelijnd, schrik hier behoorlijk van en lijkt me niet normaal. Ben een rustige rijder en trek ook niet als een bezetene op. Ga er nog mee langs de bandenboer maar zal niet veel uitmaken denk ik. Voor mij geen pilotsport4s meer
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Ik rijd dus ook een NX met de Yokohama Bluearth 225/60/R18 sinds een jaar, en ik ben ook echt niet tevereden over het rolgeluid.
Deze discussie is al eerder gevoerd, maar ik heb ook nog geen idee welke keus dit gaat verbeteren. Wel gemerkt dat in Frankrijk/Duitsland de auto meestal aanmerkelijk (zoals het ook hoort) stiller is.
Als ik dan commentaren/testen lees over de stille NX, dan gaat dit blijkbaar niet over mijn NX.
Ik heb nog wat profiel op deze banden, dus het wordt volgend jaar dat ik moet gaan kiezen. De auto moet deze maand nog een 70k beurtje krijgen dus ik zal het ook eens aan de dealer voorleggen.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
@Romke Het is zelfs nog complexer dan je beschrijft. Het aantal dB zegt alleen iets over de totale geluidsdruk, maar de frequentieverdeling is óók van belang. Niet elke frequentie wordt op dezelfde manier ervaren en mensen vinden hogere tonen over het algemeen eerder irritant dan diep gebrom. Bovendien worden ook nog eens niet alle frequenties in dezelfde mate doorgegeven / doorgelaten naar het interieur dus een band die op papier meer dB produceert zou in de praktijk best wel eens prettiger kunnen zijn dan een "stillere" band.

Jarno
 
Laatst bewerkt:

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Ook denk ik dan aan de aanschaf van een all weather band.
Mijn ervaring is dat All-Season banden juist meer geluid maken. Ik rij met mijn CT op Vredestein Quatrac 5 (All-season band) ook nog twee maten smaller dan origineel, vallen mij qua geluid tegen. Op mij vorige auto had ik Nokian winterbanden waar ik op een geven moment het hele jaar opreed. Die maakte minder geluid dan die Quatrac van nu.
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Vorige week, met de kou, even langs de dealer geweest want bij het afrijden van de oprit ( stuur maximaal gedraaid) hoorde ik een of meerdere harde “kloenks” aan de voorkant. ook bij de supermarkt wegdraaien uit het parkeervak leverde deze “kloenk” op met een trilling in het stuur. Het lijkt wel of de auto iets verspringt.
Volgens de dealer niet bijzonders, kan bij elke auto optreden, het zijn de lamellen van de koude banden die zich zetten door het scherp draaien bij zeer lage snelheid. Ook de staat van de band help hier aan mee.
Nu worden de voorbanden toch wat minder, en vanwege het rolgeluid wil ik toch ook wat anders, dus ik heb twee Goodyear efficientgrip 2 suv besteld. volgens bovenstaand filmpje en andere info op het web zou dit een erg stille en comfortabele premium band moeten zijn.
Jullie horen er van !
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Vorige week, met de kou, even langs de dealer geweest want bij het afrijden van de oprit ( stuur maximaal gedraaid) hoorde ik een of meerdere harde “kloenks” aan de voorkant. ook bij de supermarkt wegdraaien uit het parkeervak leverde deze “kloenk” op met een trilling in het stuur. Het lijkt wel of de auto iets verspringt.
Volgens de dealer niet bijzonders, kan bij elke auto optreden, het zijn de lamellen van de koude banden die zich zetten door het scherp draaien bij zeer lage snelheid. Ook de staat van de band help hier aan mee.
Nu worden de voorbanden toch wat minder, en vanwege het rolgeluid wil ik toch ook wat anders, dus ik heb twee Goodyear efficientgrip 2 suv besteld. volgens bovenstaand filmpje en andere info op het web zou dit een erg stille en comfortabele premium band moeten zijn.
Jullie horen er van !
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze band.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timon
13 jun 2019
179
54
28
Vorige week, met de kou, even langs de dealer geweest want bij het afrijden van de oprit ( stuur maximaal gedraaid) hoorde ik een of meerdere harde “kloenks” aan de voorkant. ook bij de supermarkt wegdraaien uit het parkeervak leverde deze “kloenk” op met een trilling in het stuur. Het lijkt wel of de auto iets verspringt.
Volgens de dealer niet bijzonders, kan bij elke auto optreden, het zijn de lamellen van de koude banden die zich zetten door het scherp draaien bij zeer lage snelheid. Ook de staat van de band help hier aan mee.

Dat verspringen bij (natte) kou heb ik ook. Was het ergste bij Dunlops op de 17 inch velgen, afwezig bij de Michelin Alpins op de 18 inch F sport velgen en nu af en toe bij de nog bijna nieuwe Dunlops sportmaxx op de dezelfde velgen. Schijnt geen probleem te zijn, maar het blijft raar voelen. Komt denk ik ook door de grote stuuruitslag met dank aan de achterwielaandrijving.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErikB

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
625
93
Vorige week, met de kou, even langs de dealer geweest want bij het afrijden van de oprit ( stuur maximaal gedraaid) hoorde ik een of meerdere harde “kloenks” aan de voorkant. ook bij de supermarkt wegdraaien uit het parkeervak leverde deze “kloenk” op met een trilling in het stuur. Het lijkt wel of de auto iets verspringt.
Volgens de dealer niet bijzonders, kan bij elke auto optreden, het zijn de lamellen van de koude banden die zich zetten door het scherp draaien bij zeer lage snelheid. Ook de staat van de band help hier aan mee.
Banden kennen een optimaal temperatuurbereik. Voor zomerbanden ligt dat boven ca 7 graden , bij temperaturen boven 40 graden voelen ze zich niet meer zo happy. Dat heeft te maken met de rubbersamenstelling - bij lage temperatuur wordt die te stijf, bij te hoge temperatuur mogelijk te zacht. De meest geschikte gebruikstemperatuur zal van fabrikant tot fabrikant iets verschillen, en daarmee ook het bruikbare temperatuurbereik.

Het omgekeerde geldt voor winterbanden - pas bij temperaturen ongeveer onder 7 graden beginnen ze zich goed te voelen. Als de temperatuur zeer ver onder het vriespunt daalt wordt het rubber ook stijver, en mogelijk dat dan ook de temperatuur zo laag wordt dat rijden er mee minder een genoegen is. Door rijden zullen ze zich echter wel wat opwarmen, zodat je de ervaring kunt hebben dat bij rijden bij zeer lage temperatuur de banden na verloop van tijd comfortabeler aanvoelen.

Zodra je banden gebruikt buiten het voorziene temperatuurbereik, zullen ze minder goed voldoen. Minder grip, onvoldoende waterafvoer, meer geluid, slechtere remwerking etc. Meteen onveilig worden ze niet, maar ze leveren niet meer hun beste prestaties. Daarin ligt ook precies het probleem bij vierseizoenen banden. Het temperatuurbereik daarvan is aanmerkelijk groter - maar dat leidt tot in zekere zin geringere prestaties op andere gebieden.

Iedere band is het resultaat van een door de fabrikant gekozen compromis, een compromis dat niet op iedere auto of in de ogen van iedere berijder even goed zal voldoen. Gepubliceerde bandentests proberen de verschillende eigenschappen objectief en cijfermatig vast te stellen. Niet in iedere test wordt dat op exact dezelfde wijze gedaan, maar meestal komt er een uitslag uit waarbij de banden in drie groepen worden ingedeeld als "zeer aan te raden", "goed" en "minder aanbevelenswaardig". Je ziet bij verschillende tests toch wel vaak dezelfde merken en typen in de drie subgroepen, waarbij de rangorde binnen een subgroep wel aanmerkelijk kan verschillen. Daarmee vormen bandentests toch wel zinvolle informatie die voor veel aspirant kopers nuttig is.

Een van de opvallende zaken die uit veel bandentests naar voren komt, is het gegeven dat meer recent op de markt gekomen banden dikwijls beter presteren. Het heeft dus vaak voordelen om bij noodzakelijk geworden vervanging niet weer het oude vertrouwde type aan te schaffen maar over te schakelen naar een nieuwer en hoger scorend type.
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Zojuist de Yokohama Bluearth voorbanden laten vervangen door de Goodyear Efficientgrip 2 suv. Het eerste gevoel is erg goed, stuurt aanzienlijk lichter en beter, voelt comfortabel aan, en lijkt een stuk stiller. Nog geen afstand gereden, dus of het verbruik gunstiger wordt is even afwachten.
Natuurlijk begrijp ik dat ‘oudere banden‘ op alle bovenstaande punten slechter scoren, maar toch.. Als ook het benzineverbruik gunstiger wordt, wat ik wel verwacht, dan zijn de banden hun geld sowieso wel waard.
Binnenkort zal ik nog wat meer laten weten als er wat kilometers gereden zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timon en Johno