Bandensensor werkt niet

Cabby

Nieuw hier
9 dec 2024
15
35
13
Als ik op mijn CT de zomerbanden plaats, krijg ik een foutmelding over de bandenspanning.
Ook als ik ze allemaal op druk heb, blijft de melding.
De knop onder de stuurkolom ook al meerdere malen kort en lang ingedrukt gehouden, maar melding blijft.
Kan iemand mij een tip hierover geven?
THNX!
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam
Ik weet niet of de CT 2 sets kan onthouden. Maar volgens mij kan 'zelfs' een Auris dat.

Wat ik van een mede-lid op dit forum laatst geleerd heb, is dat de manier om te wisselen tussen set 1 en 2 (dus winterset/zomerset) , het 3x achter elkaar indrukken van het TPMS-knopje is. Zal dat eens proberen als ik jou was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cabby
Toen ik mijn CT kocht (Maart 2024) had de verkopende particulier er recent zijn zomerset onder gelegd.
Deze set is mooier dan zijn winterset, dus dat was beter voor de verkoop foto's die hij ging maken.

Maar daarmee kwam wel de (bewuste) melding op het dashboard.
Ik kreeg die ook niet weg met het indrukken van de TPMS knop onder het stuur. 1x en 3x en Lang - kort, ik heb alles wel vijf keer geprobeerd.
Geen resultaat.

Ben uiteindelijk daarvoor naar Lexus Eindhoven gegaan en die hebben het gefixt voor me (uiteraard kreeg ik daar wel een klein factuurtje voor)

De winterset die ik bij aankoop kreeg ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken (zal heb een te koop aanbieden, hier en op MP), dus ik hoop die melding nooit meer te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cabby
Mijn ervaring is dat de Lexus dealer duidelijk laatdunkend doet over aftermarket spullen (ook al zijn die net zo goed als OE) men probeert duidelijk de boodschap over te brengen dat je een beetje zielig bent om dat te doen, het hoort niet om non OE spul te gebruiken, dat is voor armoedzaaiers.
Dit is trouwens naar mijn ervaring ook usance bij veel premium (andere merk) dealers, ze geven duidelijk aan dat je gewoon alles door hun hoort te laten doen met OE delen en te betalen.. eigen intiiatief is niet gewenst.

Bij Lexus Utrecht lieten ze tussen de regels door blijken weinig zin te hebben om aftermarket TPMS sensoren te proberen in te leren.. lastig gepruts, moeten maar zien of dat lukt..., koop toch gewoon OE

Eigenlijk ga je daardoor twijfelen aan hun kundigheid, dat ze alleen met OE spullen lijken te willen/ kunnen werken.. elke goede garage moet iets simpels als TPMS sensoren inleren of klonen gewoon kunnen, horen daar de spullen voor te hebben.
Het feit dat de servicebalie medewerker geen antwoord had (en blijkbaar ook niet de moeite waard vond om na te vragen) of de auto meerdere sets wielen kon leren (iets wat ik zelf binnen 5 min spitten op het internet zelf had gevonden, mijn RX kan via OBD2 verschillende sets leren) geeft het gebrek van service bereidheid aan..

Ook de op dat moment op de auto zittende aftermarket goede kwaliteit wielen werd hoofdschuddend over gedaan, want je moet gewoon op origineel rijden vinden ze.
Word altijd beetje boos van die arrogante houding.
 
Laatst bewerkt:
korte aanvulling betreffende het andere set velgen:
deze komen van een CT sport af, dus zijn ook originele Lexus velgen.
 
Mijn ervaring is dat de Lexus dealer duidelijk laatdunkend doet over aftermarket spullen (ook al zijn die net zo goed als OE) men probeert duidelijk de boodschap over te brengen dat je een beetje zielig bent om dat te doen, het hoort niet om non OE spul te gebruiken, dat is voor armoedzaaiers.
Dit is trouwens naar mijn ervaring ook usance bij veel premium (andere merk) dealers, ze geven duidelijk aan dat je gewoon alles door hun hoort te laten doen met OE delen en te betalen.. eigen intiiatief is niet gewenst.

Bij Lexus Utrecht lieten ze tussen de regels door blijken weinig zin te hebben om aftermarket TPMS sensoren te proberen in te leren.. lastig gepruts, moeten maar zien of dat lukt..., koop toch gewoon OE

Eigenlijk ga je daardoor twijfelen aan hun kundigheid, dat ze alleen met OE spullen lijken te willen/ kunnen werken.. elke goede garage moet iets simpels als TPMS sensoren inleren of klonen gewoon kunnen, horen daar de spullen voor te hebben.
Het feit dat de servicebalie medewerker geen antwoord had (en blijkbaar ook niet de moeite waard vond om na te vragen) of de auto meerdere sets wielen kon leren (iets wat ik zelf binnen 5 min spitten op het internet zelf had gevonden, mijn RX kan via OBD2 verschillende sets leren) geeft het gebrek van service bereidheid aan..

Ook de op dat moment op de auto zittende aftermarket goede kwaliteit wielen werd hoofdschuddend over gedaan, want je moet gewoon op origineel rijden vinden ze.
Word altijd beetje boos van die arrogante houding.
Klopt helemaal, Ook zwolle is OEM ziek, Er is best Heel goed aftermarket spul en zo ook de TPMS sensoren, al zit daar ook behoorlijk veel prijsverschil tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cabby
Meeste monteurs zijn (uren , dus kosten gedreven) tegenwoordig vervangers.
Dat maakt het vak minder interessant en de monteur “lui”.
Het vervangen van een standaard onderdeel hebben ze al xxx maal gedaan, bij een aftermarket ding moeten ze opnieuw kijken en uitvinden/lezen , en daar hebben weinigen trek in....... of de uren-rekening wordt te hoog.

Maar je bent baas over eigen auto en wat je daar op welke manier aan investeert.
Daar mogen zij best iets van vinden, maar daar hoef je niets mee.
 
Meeste monteurs zijn (uren , dus kosten gedreven) tegenwoordig vervangers.
Dat maakt het vak minder interessant en de monteur “lui”.
Het vervangen van een standaard onderdeel hebben ze al xxx maal gedaan, bij een aftermarket ding moeten ze opnieuw kijken en uitvinden/lezen , en daar hebben weinigen trek in....... of de uren-rekening wordt te hoog.

Maar je bent baas over eigen auto en wat je daar op welke manier aan investeert.
Daar mogen zij best iets van vinden, maar daar hoef je niets mee.

Ben het met je eens hoor, maar kan mij ook voorstellen dat negatieve ervaringen uit het verleden een reden kunnen zijn.
Zoals: klant komt met een goedkoop dingetje aanzetten, werkt niet/slecht, maar heeft wel veel uren gekost die de klant dan niet wil betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cabby en Sam_IS300h
Nieuwe ervaring..

De RX donderdag weer bij Lexus Utrecht gebracht voor onderhoud en WEER de vraag betreffende inleren TPMS gesteld, dat ik zeker weet dat de auto 2 sets kan onthouden en ik met behoud van de al in geleerde aftermarket set nu de originele set er bij in geleerd wilde hebben en wilde weten hoe hier tussen gewisseld kan worden, dat ik dat toch zelf zou moeten kunnen doen.

De reguliere servicedesk medewerker is langdurig ziek en er staat nu een ex-monteur die (voorlopig) het werk overneemt.

WAT EEN VERADEMING

In plaats van het voorheen standaard afwijzende gedrag: "wij weten niets zeker en zoeken uit, moeilijke vragen zijn lastig.."
Nu gewoon open communicatie: we gaan ons best doen om uit te zoeken, op te lossen en u uit te leggen...

En jawel hoor.. wat ik al wist maar voorheen zowel service desk A'dam en Utrecht niet konden vertellen en aangegeven werd dat vrijwel zeker niet kon, kan dus inderdaad:
De door bandenhandel in geleerde aftermarket TPMS set is behouden en de originele set is als 2e set erbij ingeleerd.

Er kunnen dus WEL 2 sets in geleerd worden en je kan in combi instrument menu bij TPMS zelf wisselen..

Dit staat dus NIET in de handleiding!
Mogelijk een "dingetje" om klanten dom te houden en zo te verplichten banden wissel bij de dealer te laten doen?! .... of denk ik nu negatief.. ???

Wat in de handleiding staat is TPMS reset wanneer je bandenspanning alarm (lekke band) gehad hebt:
bij TPMS menu de reset knop x sexonden ingedrukt houden en dan leert de auto de bandenspanning in de banden weer aan, wanneer vanaf die spanning ik meen 0,4 of 0,8 bar zakt, dan komt er weer alarm.
Het wisselen tussen 2 sets staat er niet in/ heb ik niet kunnen vinden..

Voor wisselen tussen de 2 aangeleerde sets moet je bij TPMS in menu de reset knop 5x snel indrukken, dan wisselt de auto tussen de 2 aangeleerde sets.

Nu tzt afwachten of het ook zal blijken te werken wanneer de andere set er weer onder komt..