Bandenslijgtage GS 450H

Wiebe

Nieuw hier
3 mei 2021
5
5
3
Ik heb ruim een jaar naar volle tevredenheid een GS450H F sport. Bij aflevering is auto van set nieuwe achterbanden voorzien. Bij eerste beurt na 15k KM bleken beide achterbanden volledig versleten. Raar. Afstelling van achterwielen werd gecheckt en bleek niet goed. Onder garantie nieuwe set achterbanden en achterwielen uitgelijnd. Vandaag bij 2e beurt van mijn GS bericht dat na wederom 15k KM de achterbanden volledig zijn versleten....Volgens Lexus Arnhem is dat normaal voor dit type auto. Veel vermogen en een brede band zorgen voor snelle slijtage. Ik vind dat bijzonder vreemd. Heb een hele rustige rijstijl; vrijwel altijd in ECO-STAND ... 80% snelweg ... gemiddeld verbruik 1 op 13 a 14. Wie heeft hier ook ervaring mee? 2x per jaar een set nieuwe achterbanden bij normale rijstijl....dat is toch niet normaal meer? Kletst Lexus Arnhem hier nu maar wat of is er iets mis met deze auto waardoor bij achterbanden opeet.. .. Ik hoor graag van jullie.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Weet je nog welke Conti’s? Er zijn Conti’s die best vlot slijten, zeker als ze op een potente auto gemonteerd zitten.

Om een vergelijking te geven, mijn auto heeft bij lange na niet het vermogen of koppel van de jouwe, maar na 4 jaar heb ik met zo’n 35.000 km een setje Michelin Pilot Sport 4 op de achteras versleten. En die zouden een lange levensduur hebben. Ik rij overwegend rustig maar wil heel af en toe wel een keer goed doorhalen.

Er zijn echter meer actieve forumleden die een GS450h rijden en kunnen je van nog meer ervaringen voorzien.
 

principaal

Hoort erbij
21 jan 2020
47
17
8
Ongeloofwaardig verhaal van de dealer. Eerst onder garantie vervangen en vervolgens zeggen dat het normaal is.
De Bridgestone Potenza zitten er bij mij 30.000km onder. Zijn nog niet op.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb met mijn GS450h zo'n 80k km met Vredesteins vierseizoenenenbanden rondgetuft en doe nu al 20k km met Dunlop zomerbandjes. Geen problemen, terwijl ik tóch met een flinke caravan rondrijd en het best wel aangenaam vind om af en toe de paardjes de sporen te geven ....

Misschien tóch eens door een gespecialiseerd bandenbedrijf laten uitlijnen? Kost geen vermogen ...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik heb een GS 450 h uit 2013. Daarop zitten Bridgestone Turanza ER 33 banden in de maat 235/45-18. Ik ben daarmee over 15000 km ongeveer 3 mm profiel kwijtgeraakt wat doet denken aan een levensduur van ca. 30 tot 35 duizend km. Ook ik rijd meestal in de ECO stand. Dat verondersteld "rustig" rijden, maar je moet daarbij niet uit het oog verliezen dat bij accelereren ook de electromotor regelmatig trekkracht bijdraagt - trekkracht die bij een electromotor ook bij lage snelheid/toerental volop aanwezig is, in tegenstelling tot een verbrandingsmotor waarbij de trekkracht sterk toerental afhankelijk is. In normale taal: bij een hybride of een stekkerauto zullen de aangedreven wielen doorgaans sneller slijten dan je van een puur verbrandingsmotor vehikel gewend bent. Inmiddels is dat een probleem aan het worden voor bandenleveranciers - men is druk doende een "electrische band" te ontwikkelen die de klassieke rijeigenschappen weet te combineren met de vanouds bekende levensduur.

Daarnaast is er een behoorlijk verschil in slijtage tussen comfort/levensduur banden en banden met sportieve aspiraties (Michelin Pilot Sport, Bridgestone Potenza etc). De betere stuur- en remeigenschappen van de "sportieve" banden worden verkregen door voor het loopvlak mengsels met een wat zachtere rubber te gebruiken - je kunt er sneller mee door bochten, maar met meer slijtage. Toch zijn ze ook aantrekkelijk voor normaal gebruik - een remweg van 80 km naar nul kan tot enkele meters korter uitvallen en dat kan dus allerlei ellende besparen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Wiebe

Nieuw hier
3 mei 2021
5
5
3
Dank voor de reply's zo ver. Ik heb inmiddels aardig wat auto's gehad, waaronder behoorlijk potente, maar gemiddeld versleet ik ze ook zo om de 70k KM. Deze Lexus eet echter sneller rubber dan een varkens z'n voerbak leeg eet. Ga morgen met Lexus Arnhem gesprek aan.
 

Wiebe

Nieuw hier
3 mei 2021
5
5
3
Na mijn wat negatieve toon over Lexus Arnhem is nu een compliment op z'n plek aan hun adres. Slijtage wordt gezien de rijstijl idd als overmatig aangemerkt; ligt waarschijnlijk aan de samenstelling van de Conti's. Dealer gaat i.o.m. bandenleverancier onderzoeken welke band het beste bij deze auto past gegeven een niet sportieve rijstijl en kwam met diverse voorstellen om de kwestie goed op te lossen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Goed om te horen! We zijn uiteraard benieuwd naar welke Conti’s bovenmatig slijten en wat het advies is geworden 😆
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Het gaat om hier de Continental Sport Contact 6 . 265 19in. voor iedereen met een halfjaars abonnement op de bandencentrale :)
Precies die banden heb ik ook, (21") bij mij gaan ze ook zoiets mee. Voor ca. 15K en achter doe ik er 20K mee. Mijn auto is een LS met AWD en zwaar onderstuurd, daardoor gaan ze voor zo kort mee.
Mijn vorige banden, 245/35 R21 96Y/ PIRELLI P-ZERO XL gingen trouwens ook ongeveer zo lang mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Deze banden worden verkocht als "ultra high performance sport tires". Bedoeld voor auto's met relatief veel vermogen waar de bestuurder vooral veel belang hecht aan stuurprecisie en remvermogen op droog en nat wegdek. Dat wordt bereikt door allerlei aanpassingen aan de bandopbouw en gaat doorgaans ten koste van de levensduur en brandstofverbruik. Qua levensduur zullen banden bedoeld voor de modale autonobilist die wat bescheidener eisen stelt waarschijnlijk beter voldoen, terwijl deze toch nog steeds een hoge mate aan veiligheid bieden.