bandenslijtage

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag Lexus vrienden,

morgen de 1e apk onder mijn beheer bij de Lexus,

zelf alvast e.e.a. gechecked, en wat denk je.... spijker in de band :eek:
en zo te zien zat die er al een behoorlijk tijdje in!
gelukkig beschikte ik zelf nog over een ouderwetse proppenset, en kon ik de band repareren..

Wat me wel opviel is de scheve slijtage van de banden.

de buitenkant van beide achterbanden zitten nog op 5 mm profiel diepte, terwijl de binnenkant van beide banden op ongeveer 6 mm profiel zitten...
kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? valt dit binnen een normale marge? zijn de banden niet goed op spanning? is de uitlijning niet goed? geef ik te veel gas?
of is het juist goed dat ze zo slijten? en slijten ze pas recht als ikde achterbank continu volstop met volwassenen?

Overigens is de bandenspanning altijd minimaal 2,2 bar geweest, want die controleer ik regelmatig
voor 2,4 achter 2,6

wie ?? heeft hier meer verstand van dan ik?


Ik hoor het wel :)
 

zwartesportcross

Nieuw hier
28 nov 2020
19
9
3
Kan vele oorzaken hebben. Eerste gedachte gaat inderdaad naar uitlijning toe. Maar ook het type profiel kan al invloed hebben op de manier van slijten.... Als je hem bij een garage laat keuren die je vertrouwt, dan kan je dit natuurlijk gewoon aangeven. Zo lang je profiel nog diep genoeg is zullen ze hem er niet op afkeuren.;)
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Kan vele oorzaken hebben. Eerste gedachte gaat inderdaad naar uitlijning toe. Maar ook het type profiel kan al invloed hebben op de manier van slijten.... Als je hem bij een garage laat keuren die je vertrouwt, dan kan je dit natuurlijk gewoon aangeven. Zo lang je profiel nog diep genoeg is zullen ze hem er niet op afkeuren.;)
Misschien domme vraag van mij, maar achter wielen uitlijnen? Kan dat doorgaans nodig zijn ?

Overigens zitten er achterop nog yokodrama banden, zodra nodig gaan die er snel af natuurlijk ;-)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ook je draagarmen achter kunnen vervormen. Als je maar genoeg potholes, stoeprandjes of slechte wegen pakt. Ook deze kan inderdaad uitgelijnd worden.
Maar.. net zoals cuppen is het bij de achterbanden niet altijd te voorkomen. Soms is het ook gewoone en bandmerk/automerk combinatie wat niet altijd even lekker slijt.

Wat zwartesportcross zegt: Vraag het eens na bij je vertrouwde garage, laat evt. uitlijnen (desnoods uitlijn-controle) en bij genoeg profiel wordt hij niet afgekeurd.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
De achterwielen hebben altijd wat toe-spoor. Wat beteken dat beide wielen wat naar binnen wijzen. Het gevolg hiervan is dat de achterkant stabiel blijft ten kosten van iets verhoogste slijtage aan de buitenzijde van de band.

Of er sprake is van overmatig toe-spoor, daar kom je alleen achter als je de uitlijning laat controleren.

Maar uiteraard kunnen er nog dingen zijn die deze slijtage versterken.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
De achterwielen hebben altijd wat toe-spoor. Wat beteken dat beide wielen wat naar binnen wijzen. Het gevolg hiervan is dat de achterkant stabiel blijft ten kosten van iets verhoogste slijtage aan de buitenzijde van de band.

Of er sprake is van overmatig toe-spoor, daar kom je alleen achter als je de uitlijning laat controleren.

Maar uiteraard kunnen er nog dingen zijn die deze slijtage versterken.
kijk, dit is een bericht waarvan ik hoop dat, wat hier gezegd wordt, inderdaad de reden is voor de ietsjes scheef slijtende banden.
het is mij nog niet eerder opgevallen dat er zo'n verschil was tussen binnen en buitenkant van de band, maar ik heb dan ook nog niet eerder deze breedte aan banden gehad.

Ik zal het nauwlettend in de gaten houden, of het verschil verergert, of in verhouding stabiel blijft.
Maar ik heb in ieder geval weer wat gehoord, wat ik nog niet wist.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
de buitenkant van beide achterbanden zitten nog op 5 mm profiel diepte, terwijl de binnenkant van beide banden op ongeveer 6 mm profiel zitten...
kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? valt dit binnen een normale marge? zijn de banden niet goed op spanning? is de uitlijning niet goed? geef ik te veel gas?
of is het juist goed dat ze zo slijten? en slijten ze pas recht als ikde achterbank continu volstop met volwassenen?
Het feit dat de loopvlakken van beide achterbanden zowel aan binnen- als aan buitenzijde even diep zijn, geeft aan dat met je wieluitlijning van je achteras NIETS aan de hand is. Als een loopvlak aan beide zijden harder slijt dan in het midden, duidt dat op rijden met een te lage bandenspanning. Omgekeerd: als een loopvlak in het midden harder slijt dan aan beide buitenzijden, duidt dat op rijden met een te hoge bandenspanning.

Je zou nu niet de eerste zijn die nu geneigd is te denken: dan jas ik, ter compensatie, toch even een halve bar extra erin, zodat het midden van het loopvlak gedurende de komende 10k wat harder slijt en ik straks over de gehele breedte weer mooi op 4.5mm uitkom? Je levert dan wel, naast een hoop comfort, ook aanzienlijk grip in, waardoor grenssituaties wel eens verrassend snel dichtbij kunnen komen...

Over de ideale bandenspanning valt zo weinig te zeggen. Een vuistregel is: hoe lager en breder de band, hoe hoger de bandenspanning moet zijn.
Een IS250 op minimaal 2.2 is way te laag. Onze IS250 staat rondom op 2.6 koud (2.8 warm).
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Higgie

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het feit dat de loopvlakken van beide achterbanden zowel aan binnen- als aan buitenzijde even diep zijn, geeft aan dat met je wieluitlijning van je achteras NIETS aan de hand is. Als een loopvlak aan beide zijden harder slijt dan in het midden, duidt dat op rijden met een te lage bandenspanning. Omgekeerd: als een loopvlak in het midden harder slijt dan aan beide buitenzijden, duidt dat op rijden met een te hoge bandenspanning.

Je zou nu niet de eerste zijn die nu geneigd is te denken: dan jas ik, ter compensatie, toch even een halve bar extra erin, zodat het midden van het loopvlak gedurende de komende 10k wat harder slijt en ik straks over de gehele breedte weer mooi op 4.5mm uitkom? Je levert dan wel, naast een hoop comfort, ook aanzienlijk grip in, waardoor grenssituaties wel eens verrassend snel dichtbij kunnen komen...

Over de ideale bandenspanning valt zo weinig te zeggen. Een vuistregel is: hoe lager en breder de band, hoe hoger de bandenspanning moet zijn.
Een IS250 op minimaal 2.2 is way te laag. Onze IS250 staat rondom op 2.6 koud (2.8 warm).
Dank je wel voor je bericht @Xenon
Het idee achter slijtage bij de hoge of te lage druk ken ik wel, maar nu zijn juist de buitenkanten wat verder gesleten dan de binnenkant. Waardoor het lijkt of hij op de buitenkant van z'n schoenen loopt.

Daar valt voor mij niets te corrigeren.
(Ook gezien een draairichting of een "outside" markering)

Ter geruststelling, ik hanteer de 2,4 bar voor. En 2,6 bar achter uit het instructieboekje (koud)
Echter Is er tijdens een tussentijdse meting wel eens een band geweest die wat druk verloren was, maar dát is nooit lager geweest dan 2,2 bar.

Dat zou te maken kunnen hebben met de spijker die in het loopvlak zat.
Nadat ik hier een lijmprop heb ingedrukt, is de band netjes op 2,6 bar blijven staan.

Ik zal nog eens in het boekje kijken om eventueel de bandenspanningen voor mijn geval te herzien, maar ik rij zelden zeer hoge snelheden, of zwaarbeladen.

Voor de komende vakantie is de belading wellicht een uitzondering..

Dank voor je reactie