Bandenspanning en gevoeligheid parkeersensoren

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Kan de gevoeligheid van de parkeersensoren van een NX300h bouwjaar 2018 aangepast worden? Ik merk dat ze heel laat beginnen te piepen. Bij de CT van 2011 piepten ze eerder. In het menu die je bediend met de knoppen op het stuur kan ik het niet instellen.

En wat is de juiste bandenspanning voor 18" wielen? In het boekje staat 2.2 (lage snelheden) of 2.7 (hoge snelheden). 2.2 lijkt mij een lage spanning en 2.7 aan de hoge kant. Ik rij voornamelijk snelweg.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Kan de gevoeligheid van de parkeersensoren van een NX300h bouwjaar 2018 aangepast worden? Ik merk dat ze heel laat beginnen te piepen. Bij de CT van 2011 piepten ze eerder. In het menu die je bediend met de knoppen op het stuur kan ik het niet instellen.
Instellingen op je stuur:
PKSA? Daar kun je de detectieafstand wijzigen, althans bij de mijne.
Ik heb ze zo kort mogelijk gezet, zodat ze erg laat gaan piepen. Met camera's heb je ze eigenlijk niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Instellingen op je stuur:
PKSA? Daar kun je de detectieafstand wijzigen, althans bij de mijne.
Ik heb ze zo kort mogelijk gezet, zodat ze erg laat gaan piepen. Met camera's heb je ze eigenlijk niet nodig.
Ik kan alleen het volume wijzigen in 1, 2 of 3 en het systeem aan of uit zetten. Detectieafstand wijzigen kan niet.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
698
623
93
En wat is de juiste bandenspanning voor 18" wielen? In het boekje staat 2.2 (lage snelheden) of 2.7 (hoge snelheden). 2.2 lijkt mij een lage spanning en 2.7 aan de hoge kant. Ik rij voornamelijk snelweg.
Het verschil tussen beide waarden is aan de grote kant. De fabrikant dient tegenwoordig een minimum en maximumwaarde op te geven die dan geldt voor een bepaalde bandenmaat - ongeacht het merk van de band. Eigenlijk is dat raar, de eigenschappen van banden met dezelfde maat maar met verschillend profiel en opbouw kunnen aanmerkelijk verschillen. Bij de laagste opgegeven waarde ligt het accent vooral op comfort, bij de hoogste waarde op laadvermogen en het beperken van te veel warmteontwikkeling door in- en uitveren van de band.

Welke bandenspanning het best bevalt is persoonlijk - een hogere spanning zal lichter (en mogelijk ook preciezer) sturen, maar ook iets minder comfortabel zijn. Het best kun je een tijdje experimenteren: begin met 2.2 en verhoog iedere week de spanning met 0.1 tot je de auto te "stuiterig" vindt of tot max 2.7 wordt bereikt. Vervolgens kun je vanuit de gevonden waarde ook nog eens kijken of het uitmaakt of je de spanning van voor- en achterbanden iets laat verschillen.

In een inmiddels ver verleden gaven bandenfabrikanten aan wat de meest geschikte spanning was voor hun banden (per type band, per auto en mate van belading). Dat werkte een stuk beter en nauwkeuriger - maar het bezorgde bandenfabrikanten veel werk en voor berijders was het verwarrend omdat de uitkomst per gemonteerde band verschilde. De maximum spanning die de band kan verdragen staat op de zijkant van de band aangegeven. Die ligt een stuk hoger dan de aanbevolen bandenspanning - ergens tussen 3.0 en 3.5.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en AZ88

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Kan de gevoeligheid van de parkeersensoren van een NX300h bouwjaar 2018 aangepast worden? Ik merk dat ze heel laat beginnen te piepen. Bij de CT van 2011 piepten ze eerder. In het menu die je bediend met de knoppen op het stuur kan ik het niet instellen.
Bij mijn weten is dat niet mogelijk. Je kunt de manual er op nalezen. In het model tot 2018 zie ik niet dat je de gevoeligheid kunt instellen. Wat mij betreft heb ik liever dat ze niet te vroeg gaan piepen om te voorkomen dat je het signaal gaat negeren. Als ze piepen weet je ook dat je echt op moet passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88
2 okt 2021
203
123
43
Ik heb er de handleiding van mijn NX nog eens bijgenomen. De gevoeligheid van de sensoren kan ik niet aanpassen
Wat de bandenspanning betreft, zelf staat die bij mij op 2.7 voor en achter
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Inmiddels ben ik gewend aan de parkeersensoren en ik vind het helemaal prima zo. Ze werken uitstekend en secuur!
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno