Bandenspanning

classiconero

Nieuw hier
8 okt 2021
21
5
3
Ik heb mijn 2019 CT200h nu een maand of 8 en de teller gaat nu richting 40.000
Toen ik de Lexus een maand of 3 had heb ik de bandenspanning maar eens gecontroleerd. Deze bleek op 2.8 te staan.
Leek mij aan de hoge kant, ( door de dealer( Lexus) op deze spanning gezet neem ik aan.?)
Heb ze op 2.5 gezet, moet het ook nog eens navragen bij de dealer, maar is zo'n hoge bandenspanning gebruikelijk?
Het gaat hier om Bridgestone banden 205/60/16

Overigens, ik was een fervent Volvo rijder maar heb nog geen seconde spijt gehad van de switch.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Staat dit niet in je boekje? Hoe harder je gaat rijden hoe hoger de spanning moet zijn.
Onderstaande geeft voor mijn auto (Geen CT, maar dat was wel duidelijk dacht ik) dat je minimaal op 2.5 bar moet rijden, vanaf 220km/h moet de druk naar 3.1 bar. tuf je regelmatig met 150 km/h als maximum dan is ca. 2.8 bar aan te raden.
Heb je plattere banden dan moet de druk iets hoger.
Dit komt uit het boekje van mijn auto, ze staan bij mij trouwens op 3.1 Bar, lekker stuiteren.

Bandenspanning.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: D43m0n

classiconero

Nieuw hier
8 okt 2021
21
5
3
Het boekje geeft 2.3÷2.5 op, daarom verbaasde ik me over de 2.8 die de garage erop zette. Heb er overigens niets van gemerkt tijdens het rijden, vraag me alleen af of een hogere bandenspanning extra slijtage geeft.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.117
4
826
113
Vuistregel: Een te hoge spanning geeft meer slijtage in het midden van het loopvlak, een te lage spanning geeft meer slijtage aan de zijkanten van het loopvlak. Bij de spanning uit het boekje zou de band mooi regelmatig moeten slijten. Uiteraard ook afhankelijk van je rijgedrag.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
ik reed het eerst jaar op 2,4 bar. vond de auto altijd een beetje stroef sturen op een of andere manier.
nu heb ik achter 2,8 en voor 2,6 bar, dit rijdt echt merkbaar beter. voelt veel natuurlijker aan.
zelfs het gevoel dat de grip wat beter is.

overigens ontdekte ik toen ook dat als je warm meet, er zomaar 0,3 bar bovenop kwam (dus achter 3,1 bar)
nooit geweten dat het verschil in koud en warm zó groot was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Rico50

Hoort erbij
31 jan 2022
34
17
8
Ik heb nu gecupte banden, de vorige eigenaar heeft langere tijd rond gereden met een druk van 2.5 Bar.
Normaliter is dat een standaard druk die prima zou moeten werken.

Laat ik nou toevallig een breedset hebben 235/35/20 en achter 265/30/20 en aangezien dit vrij platte banden zijn had de druk minimaal 3.0 moeten zijn.
Door de te lage druk teveel belasting op de wangen vd band waardoor ik nu het irritante zoemende geluid heb wat lijkt op een defect wiellager.

Morgen nieuwe banden eronder ondanks dat het profiel nog prima is maar gecupte banden zijn bijna niet meer goed te krijgen.
Moraal: Bandenspanning zoveel belangrijker als men denkt op meerdere fronten!
 
2 okt 2021
200
121
43
Klopt. Heb ooit eens een op een slipcursus op nat wegdek het parcours met 2 identieke wagens afgelegd, maar bij de 2 de wagen was de bandenspanning bewust lager gehouden dan bij de eerste waar die wel correct stond. Resultaat : een enorm verschil in bestuurbaarheid tussen beide wagens