Ik heb me aangemeld op dit forum om je antwoord te kunnen geven, en heb geen lexus, dus zal me verder niet voor stellen in een appart topic.
In 2007 heb ik de formule bemachtigd , die de banden- en auto-fabrikanten in Europa zelf ook gebruiken, om de adviesdrukken te bepalen, en sinds 2005 ook de Amerikaanse. Zelf zit ik niet in de banden-business , en heb mijn info allemaal van internet gehaald. Heb mezelf Excell aangeleerd om daar spreadsheets voor te maken.
Veel verzameld op mijn skydrive van hotmail met de zelfde gebruikersnaam als hier ( voor als je direct wilt mailen, combineer zelf E-mail adres, spamm robots kunnen dit niet zo)
Hier de link, zien of dat lukt in mijn eerste post.
https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21128
om een spreadsheet te gebruiken eerst downloaden en dan, na evt viruscheck in Excell of compatibel programma openen.
Download alsvolgt, klik op de regel, maar niet op de naam , dan in de rechterbalk op download klikken
Had een heel verhaal getijpt maar dit ging verloren door een verkeerde druk op een knop, dus zal het nu kort houden.
De Amerikanen zijn niet voor niets overgestapt op de betere Europese berekening, rond 2000 is de Ford/Firestone - Affaire geweest waar te lage druk op zijn minst een rol gespeeld heeft. Dit heeft tot over-reageren naar zeer hoge drukken geleid ook in Europa, en het normaal advies voor 3 personen een een beetje vracht vindt je niet meer op nieuwe auto's.
Komt nog bij dat je waarscheinlijk banden hebt met een lage hoogte/breedte -verhouding, voorbeeld 255/35 ZR 18, waar over ik mijn twijfels heb of de maximum load niet te hoog berekent heb.
Waar de ooit te ontwikkelen ideale formule op gebasseerd is , is dat de invering van de band bij lagere belasting dan de maximum load, de zelfde invering houdt , als voor maximum load met de referentiedruk die daar bij hoort.
Heb daar een spreadsheet voor gemaakt , en kom dan tot de conclusie dat voor AR35 banden de bandwang maar 10 % in mag veren , als je stelt dat een AR80 band 15% mag inveren. Dit leidt tot een kleiner oppervlak op de weg , wat tot een lagere maximum load leidt, de berekening voor de maximum load wordt zeer waarscheinlijk door de fabrikant gedaan uitgaande van die 15% doorvering.
Dit betekent voor dit soort banden, dat je zeer hoge drukken aan moet houden, om te voorkomen dat ze beschadigen , alleen door het rijden met hogere snelheid. Van comfort en grip blijft dan weinig meer over, maar je wilt ook geen klapbanden, dat leidt tot grotere ongelukken dan minder grip.
Dus de hoge drukken die je noemt moeten zeer waarscheinlijk voor de veiligheid, en dan moet je het comfort-verlies maar voor lief nemen, is mijn conclusie. Zou kunnen dat als je het uitrekent , dat je door eventuele relatief lage aslasten toch lagere druk kunt gebruiken, maar dan moet je rekenen met een toeslag op de referentiedruk van zeker 25% , voor gewone autobanden is die referentiedruk 2,5 bar en voor XL/extraload/reinforced 2,9 bar , ongeacht wat de maximum druk is.
Kan nog wel even door gaan , maar voorlopig genoeg zo, dit verhaal is al weer net zo lang geworden.
Dus op verzoek , wordt vervolgt.