Belgische IS 220d: van 162 naar 177 pk

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Zoals jullie weten wordt bij de Belgische IS 220d de PK verminderd tot 162 (omwille van fiscale redenen, veronderstel ik).

Blijkbaar doet Lexus dit door een extra module toe te voegen aan de motor, welke tussen de besturingseenheid en de luchtmassameter zit:
Code:
besturingseenheid ---kabels---> module ---kabels---> luchtmassameter

Je kan blijkbaar gewoon die kabels uit pluggen en zo de module overslaan:
Code:
besturingseenheid ---kabels---> luchtmassameter

Iets meer uitleg (en foto's!) kan je vinden op http://new.toyotateambelgium.be/forum/v ... 9&start=15 , waar een paar mensen dat gedaan hebben.

Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, wel laatst even naar gekeken -- zag de module inderdaad steken, maar de kabels in kwestie niet :). Daarvoor zou ik even die plastieken platen eraf moeten halen, maar daar ben ik nog niet toe gekomen. En hoewel 't op dat forum bevestigd wordt, voel ik mij niet helemaal op mijn gemak met zo te prutsen in de motor...

Heeft iemand hier dit al gedaan? En klopt het dat jullie Nederlandse IS 220d's deze module niet hebben?
 

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Nee dat niet, maar als 'k de motor ermee beschadig... Maar de verleiding is te groot, dus ga het inderdaad binnenkort waarschijnlijk eens proberen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
De is250 moet idd ook wel hard werken, maar als deze in de juiste versnelling zit dan heeft de is220 helaas toch wat minder kans. Tenzij de is220d gechipt is naar 200+pk.

Ondanks zijn hoge koppel van 400nm merk ik zelf wel duidelijk dat de is220d wat minder snel is dan de 250. het gevoel van de 220d is wel lekker een duw in me rug, maar het versnellen van de auto zelf vind ik weer minder snel tov de 250. Denk inderdaad dat een gechipte is220d perfect zou zijn :D
 

Arie

Actief
4 dec 2008
104
0
0
Alan zei:
De is250 moet idd ook wel hard werken, maar als deze in de juiste versnelling zit dan heeft de is220 helaas toch wat minder kans. Tenzij de is220d gechipt is naar 200+pk.

Ondanks zijn hoge koppel van 400nm merk ik zelf wel duidelijk dat de is220d wat minder snel is dan de 250. het gevoel van de 220d is wel lekker een duw in me rug, maar het versnellen van de auto zelf vind ik weer minder snel tov de 250. Denk inderdaad dat een gechipte is220d perfect zou zijn :D

177 pk ismeer dan genoeg
 

meca

Nieuw hier
9 apr 2010
3
0
0
ik heb voor 19 euro die chip eruit laten halen bij een Lexus dealer, maar die 177 PK gaf uiteraard niet verschrikkelijk veel verschil, misschien ook omdat ik van 16 naar 18 duims velgen was overgeschakeld op dat moment en een 18x40x255 is toch wel een aanzienlijk grotere omtrek dan een 16" band. Later heb ik er een speedbuster box ingestopt en die zou nu tussen de 205 en 215 PK leveren. Het verschil is nu wel merkbaar. Als ik hem oit is laat meten zal ik het resultaat van de uiteindelijke pk's posten.
 

Olympus

Actief
27 mrt 2011
178
0
0
meca zei:
ik heb voor 19 euro die chip eruit laten halen bij een Lexus dealer, maar die 177 PK gaf uiteraard niet verschrikkelijk veel verschil, misschien ook omdat ik van 16 naar 18 duims velgen was overgeschakeld op dat moment en een 18x40x255 is toch wel een aanzienlijk grotere omtrek dan een 16" band. Later heb ik er een speedbuster box ingestopt en die zou nu tussen de 205 en 215 PK leveren. Het verschil is nu wel merkbaar. Als ik hem oit is laat meten zal ik het resultaat van de uiteindelijke pk's posten.

Ik ben ook op zoek naar zo'n powerbox..... waar is die speedbuster box te koop ?
Bedenkingen en ervaringen met deze box mag ook... je rijdt er tenslotte al mee...
thnx
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik ben ook benieuwd naar deze ervaringen!

Ik heb gisteren nog in DLd. een 800 euro kostende box gezien, naar 200PK (TCR oid uit mijn hoofd, bekend van bodykits voor oa Lexus).
 

Olympus

Actief
27 mrt 2011
178
0
0
blue-eyes zei:
Ik ben ook benieuwd naar deze ervaringen!

Ik heb gisteren nog in DLd. een 800 euro kostende box gezien, naar 200PK (TCR odi uit mijn hoofd, bekend van bodykits voor oa Lexus).
:O :O :O
800 euro voor een powerbox ????? Jaaahhh seg.... dat begint al te tellen h? !!!!
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Olympus zei:
blue-eyes zei:
Ik ben ook benieuwd naar deze ervaringen!

Ik heb gisteren nog in DLd. een 800 euro kostende box gezien, naar 200PK (TCR odi uit mijn hoofd, bekend van bodykits voor oa Lexus).
:O :O :O
800 euro voor een powerbox ????? Jaaahhh seg.... dat begint al te tellen h? !!!!



Voor tuning zijn dat normale bedragen, voor een powerbox is het veel.
Powerbox is geen maatwerk, reguliere tuning bij een goed bedrijf wel.
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Er zijn heel weinig goede chip tuners.. Simpel een kastje er tussen zetten is de grootste onzin en beschadig je de motor alleen maar doodat de ECU bedonderd word... Dit geld voor zowel benzine als diesel.

Het beste is de complete ECU mapping herschrijven.. De ECU word geschreven door de fabrikant om in alle wereld delen goed te presteren..bv: de auto in spanje heeft dezelfde map als in Noorwegen.. Het verschil is de temperatuur en brandstof soort wat heel veel verschil maakt.. dus ze gaan middelen..

Wat goede bedrijven doen is de weersomstandigheden en brandstof soorten uit eigen land in de mapping betrekken en natuurlijk het soort motor.
Bedrijven zoals Alpina,G-power,AMG en ABT schrijven de ECU helemaal opnieuw en word precies aan de auto aangepast.. dit kost minimaal 600? tot 1200..daarbij houd je wel je garantie en heb je later geen verhaaltje op i-net van:
ik heb me motor getuned maar wanneer moet ik terug om hem goed af te laten stellen want hij hikt bij optrekken :neutral:

Als voorbeeld: mijn oom heeft zijn 335i door G-power laten tunen en heeft nu +-360pk en 500Nm...is 306pk en 400Nm.... Hierbij is de complete map herschreven en behoud je je garantie (officieel erkent door BMW)

Nu zijn er in NL denkik maar een handvol bedrijven die dit echt kunnen en waardoor je auto goed blijft rijden..
Squadra tuning is er 1 van http://www.squadra-tuning.com/
bekijk is op hun site hoe ze egt te werk gaan en wat de vermogens zijn... geen lokkertjes met 20pk uit benzine zonder turbo.

Helaas zijn deze bedrijven vaak niet voor japanse auto's. Ik zal is zoeken welke Belgische bedrijven dit doen.
Benzines zonder turbo mag je blij zijn met 5 a 7pk extra...Motoren met turbo's kunnen als snel op 30pk rekenen..
Met BMW diesels hebben ze zelfs al mappen tot 50pk extra :worship: TWIN TURBO

Hoop dat je je er goed in verdiept want het gaat veel geld kosten als je je motor kapot draaid en ze kunnen altijd terug zien of er iets aan de map is veranderd ;)

Lees voor de lol ook is andere forums waarin mensen hun auto hebben laten tunen bij bv een ziptuning... een ex collega van me heeft zijn pompenblok er mee aan gort gereden binnen 1,5 jaar :zielig: auto TOTAL LOSS verklaard..leuk hoor 20pk extra met een kastje.. Garage trapte er niet in doordat ze konden zien dat er aan gerommeld was :(