benieuwde CT rijder

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Hallo,

Ook mezelf even inleiden, dat lijkt me wel gepast.

Vanaf 1ste week april CT-rijder, tot mijn eigen stomme verbazing overigens. Heb best wat wagens (+10.000km) achter de rug, zoals Volvo S60 en V70, de Citroen C5 en C6 (telkens m?t bollen), Audi A4, oud en nieuw model, VW Passat,... Ik ben 41, leg nu 35.000 km / jaar af, was vroeger toch heel wat meer. Gezin met twee tieners, meestal 2 weken per jaar met de wagen op vakantie. Voor 95% rij ik alleen in de wagen. Rijstijl: defensief, maar het gaat vooruit als het kan. Ik kijk er best wel naar uit om hybride te rijden, en echt rustig mijn kilometers af te haspelen.

Ik ga jullie niet vervelen met mijn keuzeproces, maar zoals jullie wel weten is de wagenfiscaliteit in Belgi? flink aan het veranderen. Een reden om mijn oude wagen ??n jaar vroeger dan verwacht van de hand te doen. Het bezoek aan de Lexus garage was eigenlijk puur toeval. En daar stond de CT dan. Wij maakten meteen de klik, van de eerste seconde. Na 10 merkgarages en evenveel proefritten. Kleine dieseltjes, slome gerobotiseerde bakken en interieurs die vooral gemaakt zijn om een goede eerste indruk te geven. Heel veel bling bling tegenwoordig. Weinig inhoud. Allemaal "done this, seen that". Het werd wel even tijd dat we iets anders vonden.

De CT was best kleiner dan hetgeen ik zocht, maar toch... ik kon mijn whishlist zo gaan afvinken:

- goede automaat (bovenaan de lijst)
- goed rijgedrag, uitstekende zitpositie
- total cost (dit is een aankoopwagen, geen lease)
- minder mainstream, maar niet blas?
- met deze wagen mag je elke parking oprijden
- net voldoende ruimte, de kids zagen het achterin wel zitten (oef) en Thule zal de rest wel oplossen...

Hakuren Silver. We gingen eigenlijk voor de bruine variant, maar zijn in laatste instantie op een jonge tweedehands gestoten, nauwelijks 3.000 km op de teller. Een verhaal apart. Vandaar, geen 7 maanden wachttijd voor ons.

Voor de rest: CT200h, Comfort line, Zwart leder, Navigation Pack.
Lekker eenvoudig die opties van Lexus.

Ik kijk ernaar uit.
Ik heb het gevoel dat mijn Lexus-verhaal wel eens h??l lang kan duren.

Succes met jullie forum.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi Allcazar,

Een mooie keuze de CT. Het klinkt ook alsof dit de beste auto is voor jouw wensen. Misschien wat kleiner, maar zolang iedereen er in past, moet dit toch geen probleem zijn?

Hoe dan ook, veel rijplezier gewenst in de CT en welkom op Lexusforum!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dank voor je introductie en natuurlijk welkom hier.

Lekker eenvoudig die opties van Lexus.
Idd, minder is meer in dit geval ;)

Veel plezierige km's gewenst!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
WElkom hier en post ook wat leuke foto's als je weer een keer online bent :)
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Hallo,

Intussen de CT al enkele dagen in bezit.

Wat eerste reacties:
- rijgevoel is fantastisch: zalig cruisen en daar was het mij om te doen!
- afwerkingskwaliteit is top
- verbruik is nu al top (5,2l / 100 km)
- de 3 modes eco/normal/sport zijn niet zomaar een gadget, maar inderdaad z??r zinvol

In elk geval een geslaagde aankoop.

Nu we nog in de aanloopperiode zijn, geef ik enkele gebruikelijke ergernissen naar boven, binnen een paar weken zullen die wel met tijd en gewenning verdwijnen:

INTERIEUR
- passagierszetel niet in hoogte verstelbaar (onbegrijpelijk)
- op het eerste zicht geen filtering van binnenkomende lucht (na 2 Volvo's ben je wat gewoon h?)
- middelste zitplaats achterin is een maat voor niets, spijtig dat Lexus dan ook de middengordel niet volledig oprolbaar heeft gemaakt waardoor hij dan niet in de weg zit van de achterpassagiers

INSTRUMENTEN
- bijna onmogelijk om het real-time verbruik af te lezen (alleen een ruwe grafische schaal, ook onbegrijpelijk voor een eco-auto)
- historiek van verbruik ook enkel in grafische vorm, ook zonde...

AUDIO/SATNAV
- Bluetooth koppelt feilloos aan BB Curve 8900
- Navigatie doet het functioneel erg goed. Niet mijn beste systeem tot nu, maar toch goed voor zilver.
- Het biedt echter veel teveel zinloze keuzes (veel nadruk op POI's, heel veel nadruk op 2D/3D weergave/bollletje-pijl-weergave, enzoverder,..), terwijl de basics (zoals het eenvoudig annuleren van een ingegeven route, het navigeren zonder spraakbegeleiding) soms heel moeilijk te vinden zijn...
- 3D weergave in Navigatie is altijd zonder weergave van een blauwe hemel of sterrenhemel: eigenlijk best wel jammer, want dit zoiets is echt geen gadget, maar het geeft op een of andere manier een beter leesbaarheid van de kaart, en is ook veel leuker om continu te laten opstaan
- Op het eerste zicht geen mogelijkheid om de boordklok op 24u formaat te zetten. Aan zoiets erger ik me dood.
- de Panasonic installatie zinkt werkelijk in het niets bij de JBL uit de C6 (die wagen kost ook 2 keer zoveel natuurlijk), de Levinson was een beter vergelijk geweest, maar toch blijft de Panasonic wel top hoor, enkel jammer dat er geen presets-equalizer ingesteld kan worden (vb. Jazz, Pop&Rock, Vocal, etc... )
- Geen mogelijkheid om razend snel door lijsten met muzieknummers te bladeren: enkel 5 items per keer en dan nog tergend traag

En no offence meant, maar wat kan die Hollandse kleuterjuf een potje zagen zeg! Ik denk dat ik straks eens de Franse of de Engelse versie zal opzetten. Wie weet...

Maar al bij al is dit top hoor, in de beperking toont zich misschien wel de meester.


:mrgreen:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Proficiat met de bolide! :rulez:
op het eerste zicht geen filtering van binnenkomende lucht (na 2 Volvo's ben je wat gewoon h?)
Er zit een lucht- en pollenfilter in. Ik dacht ook een knopje rechts van midden luchtuitblaas om extra filtering in te schakelen. Zal beslist wel iets over in de manual staan.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Beste mede Belg.Een goede keuze voor mij de meest relaxe tot nu toe.Ja wij Belgen weten reeds lang wat belasting betalen is.Eindelijk een niet lease rijder :roll:
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Realtime verbruik kan tochwel? Eenc6 moet je dan ook met een gs vergelijken :)
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
GPS-10 zei:
Er zit een lucht- en pollenfilter in. Ik dacht ook een knopje rechts van midden luchtuitblaas om extra filtering in te schakelen. Zal beslist wel iets over in de manual staan.

Jawel, heb het gevonden intussen.
Werkt perfect.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
24 uurs weergave is er ook niet.. kun je ermee leven? :p

Veel plezier met je CT!