Benzine reiniger

Bob2move

Actief
13 aug 2011
165
0
16
Heb vandaag voor het eerst een kleine beurt laten doen bij de dealer,en ik moet zeggen super service.
Leuke leenauto is 250 half jaar oud en automaat,kon ik dat gelijk even proberen en weet nu ook hoe dat rijdt :rulez: ......goed dus,maar eenmaal weer in mijn eigen met handbak is ook lekker rijden,en heb het idee dat de mijne ook iets sneller is,maar heb dan ook een joe-z intake en ander filter,weet niet of dit nou het verschil maakt........Maar toen ik de auto ophaalde was hij keurig gewassen en van binnen gereinigd,top dus.

Maar op de factuur staat een regel met Benzine reiniger ........wat moet ik hier onder verstaan???is dit een toevoeging in de tank,en is dit standaard bij een beurt???

Heb dit namelijk bij mijn vorige auto`s nog nooit meegemaakt....
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Min of meer zoiets als dit:
Merk X Brandstof Reiniger is een krachtig brandstofsysteem reiniger dat helpt carburateurs, en de ingang van brandstofinjectoren te ontstoppen en daarna schoon te houden. Voorkomt het vervuilen en verstoppen van injectoren. Zorgt voor een optimale brandstofstroom, maximale brandstofbesparing en goed vermogen. Reinigt de inlaatkleppen en de verbrandingskamer. Beschermt de inhoud van de brandstoftank en zorg ook voor goed stationair toerental. Veilig voor katalysatoren.

Ik ken dealers die soortgelijke toevoegingen preventief gebruiken per servicebeurt (veelal diesel motoren of hoge kilometrage, etc.). Het kan ook zijn dat men een 'aanleiding' heeft gevonden, maar het lijkt niet een standaard gegeven voor een kleine beurt.

Wellicht kan het geen kwaad, maar zelf zou ik het niet echt waarderen als mijn garage zonder overleg toevoegingen erin giet.
 

Bob2move

Actief
13 aug 2011
165
0
16
Ah oke ik had zoiets al verwaxht, maar heb geen diesel en heeft net 100.000 km gelopen. Maar ik mag toch aannemen dat de dealer niet iets doet wat slecht voor de motor is. Ik zal het nog een keer navragen als ik terug ben van vakantie.. Maar bedankt voor je reactie.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Waarschijnlijk hebben ze iets geconstateerd ( misschien in het verleden weleens misfire gehad ofzo, want dit kunnen ze natrekken) waardoor ze uit voorzorgen misschien even wat meer willen reinigen voor je. maar het kan allemaal geen kwaad en af en toe is dat ook eens goed voor je motor.

Ik tank zelf altijd Vpower waar zo een soort stofje ook met een mindere mate inzit, dus dat werkt ook beetje hetzelfde.

Het is in ieder geval geen standaard service goedje wat ze erbij doen... ook niet bij hoge km stand...
 

Bob2move

Actief
13 aug 2011
165
0
16
Hey Alan,
Ja dat zou best kunnen,heb het verder ook nog niet nagevraagd.
Maar heb wel het gevoel dat de motor iets soepeller loopt.
Is misschien dan ook wel eens goed voor de motor,alles weer netjes schoon en fris van binnen ....haha
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ja het gevoel dat alles goed loopt en klinkt is zeker belangrijk :D

Daarom tank ik ook wat duurder benzine, de meerprijs zie ik terug in de extra km's per tank die ik kan rijden, maar het feit dat ik weet dat daar extra additieven inzitten die me motor iets meer reinigt + iets hoger octaan gehalte, vind ik het wel waard om bv v power te tanken :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Vpower heeft een octaan van 97 in nederland, wat net geen 98 is, dus ook geen 98 op de pomp. :) Engeland heeft octaan 99, dld heeft octaan 95 en racing is octaan 100.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Veel dealers doen dit soort additief vaker preventief in de brandstof maar het is wel gebruikelijk om dat in ieder geval te overleggen. Het is ook niet echt gebruikelijk om dit bij elke beurt te doen, elke grote beurt wordt meestal aangehouden.

Veel mensen vragen zich af of dit soort middelen, al dan niet preventief, wel werken. Uit ervaring is gebleken dat het problemen verhelpt, maar of dit ook preventief zin heeft.... De fabrikanten van de additieven zeggen van wel natuurlijk, maar als het zo goed zou zijn waarom levert de autofabrikant dan dit soort middelen niet...