Benzineverbruik

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Ik ben een weekje naar Dresden in duitsland geweest dat is iets meer als 700 km.
Kon ik eindelijk mijn verbruik op de grote weg eens goed bekijken.
In Nederland heb ik als dat kon max 120 gereden.
In Duitsland soms 170 als dat mocht.
Ik rij in een lexus is 250 en dat viel mij nog reuze mee ik had voor 130 euro 52 liter getankt in Nederland.
en ben daar 705 km ver mee gekomen.
Dat in een auto met 4 volwassen mensen en de kofferbak vol vind ik een mooi getal 1op 13,5.
Het moet wel gezegd dat ik niet continu 170 heb gereden dat was soms een klein stukje want de duitsers
rijden ook al langzamer en dat kost je de remblokken ik heb de auto gewassen en moet zeggen de velgen voor waren
helemaal zwart van het remmen in duitsland.
Ik heb niet het gemiddelde bijgehouden in duitsland hou het maar op120 of 130 kon aardig doorrijden geen files gehad.
vriendelijke groet Magnepan
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en Lexpeter

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Heerlijk! Lekker even genieten van waar de auto voor bedoeld is.
In D houd ik er ook van een beetje door te rijden. De wagen lijkt wel op zijn lekkerst te rijden zo rond de 160-170 km/u.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Nu ben ik wel even benieuwd welke banden je onder je Lexus hebt liggen. Want ecobandjes schelen volgens mij ook wel wat in het verbruik (en leveren dat weer in in de vorm van grip in bochten).

Het viel me overigens afgelopen week in Duitsland op dat hoe meer je rond het autogebied van Duitsland komt (daar zo rond München), hoe meer mensen weer van doorrijden houden en de snelheden ook weer hoger liggen.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
245-45-17 dus nog aardig breed.
Ik kocht de auto met dit stel banden eronder en moet nu nieuwe kopen.
Ik ga wel terug naar 225-45 17 iets minder bandengeluid hoop ik.
En ik houd niet van eco het liefst zou ik in een 8 cilinder rijden maar mijn vrouw is daar tegen.
gr magnepan
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
245-45-17 dus nog aardig breed.
Ik kocht de auto met dit stel banden eronder en moet nu nieuwe kopen.
Ik ga wel terug naar 225-45 17 iets minder bandengeluid hoop ik.
En ik houd niet van eco het liefst zou ik in een 8 cilinder rijden maar mijn vrouw is daar tegen.
gr magnepan
Bandengeluid wordt veroorzaakt door vele factoren - waar de bandenconstructie er een is. De meeste auto's rijden het best met de "middensoort" als er drie verschillende bandenmaten/velgdiameters voor worden geleverd. De kleinste maat beperkt je meestal in de grip maar kan wat brandstof besparen als je rijstijl dat mogelijk maakt, de middenmaat verbetert de grip en het comfort iets en de grootste maat levert bij droog wegdek wat meer grip maar is onder natte of winterse omstandigheden nogal "losjes" en het comfort is meestal duidelijk minder. Hoe je het ook wendt of keert , het wisselen van velgmaat en bandenmaat zonder aanpassing van vering en demping zal verandering van gedrag opleveren dat niet altijd overeen komt met je wensen.

Ik heb ooit eens in een ver verleden een auto gekocht die was voorzien van grotere aluvelgen en bredere banden zoals die standaard werden geleverd bij een wat luxere uitvoering van dat model. Na een week rijden was ik er achter dat zelfs bij droog weer bij rijden over de antwerpse leien en zachtjes remmen meteen het ABS in werking ging. Na wat zoeken in de documentatie bij de dealer werd duidelijk dat de auto die standaard met de bredere banden en grotere aluvelgen werd geleverd standaard zowel andere veren als dempers had. Na het in originele staat brengen van de auto met toen nog stalen velgen en de voorziene bandenmaat reed het ding daarna uiterst comfortabel en was het ABS niet "schichtig" meer.

In het huidige verkeer vallen vooral Tesla's op door het luide bandengeluid. De meeste maken aanzienlijk meer geluid dan "normale" auto's. Geen idee waarop ze rijden maar mogelijk hebben ze amerikaanse banden gekozen op de fabriek; dat die banden een europese fabrikantennaam dragen betekent niet dat ze identiek zijn aan de in europa geproduceerde van "hetzelfde" merk en type. De daardoor lagere bandenprijs komt ergens uit voort....
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Met electrice autos heb ik het idee meer gewicht meer geluid van de banden.
Ik vind toch al dat je een auto sneller hoort aankomen door het bandengeluid.
Als je op de grote weg rijd op stil asvalt dan valt het ook erg op.
gr magnepan
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik rij sinds een aantal jaren ook wel eens in een MX-5. Een jaar na aanschaf heb ik otoplastieken laten maken; oordoppen op maat met een geluidsfilter. Ten eerste vanwege het windgeruis, maar ook vanwege lawaai van overig verkeer. En da’s toch echt vooral bandenlawaai. Grotere banden lijken meer geluid te produceren dan kleinere. Groter en breder lijkt vaak mooier. Maar is niet altijd comfortabeler. En breder zegt ook niet zoveel over de mate van extra grip die je daardoor krijgt, dat heeft de MX-5 me wel geleerd. Groter is vaak ook wat onzuiniger. Mooier uiterlijk met grotere/bredere banden dan oorspronkelijk ontworpen leidt tot pijn in je portemonnee en als je pech hebt nog in je rug ook.

Ik onderschrijf wat @Romke zegt over het op elkaar afgestemde totaalpakket aan banden, velgmaat, veren en schokdempers.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
245-45-17 dus nog aardig breed.
Ik kocht de auto met dit stel banden eronder en moet nu nieuwe kopen.
Ik ga wel terug naar 225-45 17 iets minder bandengeluid hoop ik.
En ik houd niet van eco het liefst zou ik in een 8 cilinder rijden maar mijn vrouw is daar tegen.
gr magnepan
Het merk en type maakt ook nog veel uit. Ik heb zelf bijvoorbeeld Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 eronder liggen. Dat zijn relatief zachte banden, maar wel met veel grip. Maar voor het verbruik zullen er waarschijnlijk betere zijn. Ook je bandenspanning is van belang, ik merk altijd dat bijvoorbeeld een dealer vaak een lagere bandenspanning hanteert/adviseert dan mijn bandenleverancier. Dat kan ook veel schelen in je verbruik. Zeker bij een relatief zware auto als een Lexus.