beslagen ramen

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Heren,

Ik heb regelmatig, met het huidige weer vrij vaak, last van ramen die langzaam beslaan. Dit is vooral de voorruit en trekt soms door naar achteren.

Om vanochtend als voorbeeld te noemen:
Ik start de auto, maak even snel de ramen schoon van condens en ik rij weg. Heel kort daarna trekt de vooruit van midden onder uit dicht. Soms is het een kwestie van wachten tot de aanjager wat harder gaat, zoals vanochtend heb ik hem op de voorruit ontwaseming gezet (airco gaat aan ipv aanjager hoogste stand, is dit enkel in de zomer periode?). Met de airco aan zijn de ramen snel schoon maar 5 tot 10 min later zie je het rond om de vooruit heel langzaam weer iets betrekken.

Ik denk niet dat er lekkage is omdat het niet muf ruikt binnen en heb ook nog geen natte plekken gevonden. Maar dan word de vraag, waar komt het wel vandaan.

Zijn er bekende punten die dit kunnen veroorzaken?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
met het huidige weer
Je zegt het al zelf. Het is momenteel vochtig weer, wat je mogelijk thuis al merkt aan klamme meubels, kleren, etc. Dit komt bij oude en nieuwe auto's voor.

Kort gezegd, met een hoge vochtigheidsgraad kan warme lucht relatief meer vocht bevatten. Als dat neerslaat op een koude ruit, krijg je condensvorming. Als je instapt fungeer je ook als warmtebron en ademt warme (vochtige) lucht uit. Er hoeft dus niet altijd sprake te zijn van lekkage, maar het kan heel goed zijn dat het vocht in de lucht in je bekleding/kleren trekt, etc. Denk ook aan nat interieurfilter, blaadjes op inlaatrooster, etc.

De airco onttrekt vocht uit de lucht, dus dan verdwijnt normaal gesproken de condens redelijk snel. Verder is het zaak de auto regelmatig goed te luchten, dus continue recirculatie kan condens ook in de hand werken. Raam op een kiertje en kachel hoog werkt vaak ook prima, dan kan het interieur drogen.

Verder is het een beetje experimenteren wat voor jou goed werkt. Verder nog denken aan zaken als goed ontvetten voorruit, sommigen adviseren een druppeltje afwasmiddel te gebruiken, condensdoekjes, recirculatie uit, etc.

Als je de zoek functie van het forum gebruikt op 'condens', kom je wel wat vergelijkbare vragen en oplossingen tegen.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Wat voor mij goed werkt is de vooruit regelmatig met ruiten reiniger schoon te maken. Wanneer je bijvoorbeeld sochtends met een trekker of doekje de condens weghaald zal die op die punten vervolgens sneller beslaan.
De kunst is om van de voorruit af te blijven behalve wanneer je hem schoonmaakt met reinigings middel.
Alsnog komt het dan welleens voor dat met nat weer alsnog de voorruit wat wil beslaan. Dit komt gewoon door het weer. Even de airco aan en het is weg.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
heb je de airco constant aan staan? Wat Phaebo zegt, ruiten goed ontvetten.. en mijn tip erbij.. airco aanhouden dan blijft de lucht in de auto wel droog en heb je dat probleem niet..
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Airco heb ik altijd uit als ik hem niet gebruik. Maar ik heb de indruk dat het bij mijn auto sneller gebeurd dan de bedoeling is. Maar dit kan ook per model verschillen en ik weet niet of het een eigenschap is van deze auto. Wat ik meestal zie, vooral in de winter periode, dat het raam beslaat als je er in de ochtend in stapt, maar schoon is schoon. Bij mij beslaat het gewoon weer opnieuw. Niet zo erg als ik net ingestapt ben, maar het komt wel terug.

Wat ik sinds het begin dat ik hem heb al merk is dat de voorruit snel vet word, en wat met condens weer goed zichtbaar word is dat er een kleurtje door heen zit, zoals je ook ziet als er brandstof op straat ligt en er komt water bij. Ik houd helemaal niet van vieze ramen, maar op den duur word je het schoonmaken wel beu.

Ik ruik verder geen koelvloeistof oid dus waar dat van komt is mij ook een raadsel.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ik heb dat probleem alleen als ik de dag ervoor met de airco aan naar huis ben gereden en de volgende ochtend zonder airco weg rij , is vocht in de luchtkanalen en de tijd van het jaar , veel vocht
climate controle aanhouden help goed of de clima op voorruit ontwaseming zetten als die optie jouw Lexus zit
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Is een feature Kevin :) bij mij gebeurt het ook, alleen als het veel regent maar ik kom geen kleine plas water oid in de auto tegen, maar als de airco aangaat dan houdt het op.. wat ook helpt is om niet met recirculatie aan te rijden, dan wordt het helemaal erg...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als hierboven..

Qua vocht airco, het advies (van Lexus) is om de airco kort voor aankomst uit te schakelen (+/- 10mins), uiteraard wel blower aan laten. Dan kan de 'droger' drogen en voorkom je extra vocht in de ochtend (en schimmelvorming).

Ik ruik verder geen koelvloeistof oid dus waar dat van komt is mij ook een raadsel.
Lastig te zeggen...er hoeft maar een heel klein lek te zitten in je kachelradiateur/slang, wat qua reuk misschien (nog) niet opvalt. Daarnaast zal je van buiten best ook wel wat troep aanzuigen. Misschien rook je in de auto? Airco dien je wel regelmatig te gebruiken om de pakkingen etc. te smeren en lekkages te voorkomen. Sowieso loopt zo'n ding per jaar al 6-8% leeg.

Wat de frequentie waarmee je je ruit moet schoonmaken, misschien valt daar nog iets uit op te maken? Eventueel neem je nog een kijkje naar je interieurfilter of vervang je die voor 1 met actieve koolstof (of zit er al zo 1 in, want dan ruik je ook weinig).
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Heel iets, niet dermate dat het irriteerd :p

Ik heb in het begin het interieur filter vervangen door zo'n actief filter. Dat was zelfs zo'n gekut dat ik hem van ebay geplukt heb. Kan niet zeggen dat ik er echt 100% tevreden mee ben maargoed.

Roken doe ik niet, dus ook niet in de auto.

Als ik de voorruit nu schoon maak, kan het zijn dat ik het met 1 a 2 weken alweer kan gaan zien.

Het enigste wat me verder nog op viel is dat ik geen condens water op de grond vind van de airco. Nu kan ik volledig het verkeerde pijpje te pakken hebben, maar als ik het slangetje achter het tapijt aan de passagiers kant los haal, istie droog. Met de aanjager aan komt er lucht uit het pijpje waar ik hem vanaf trek dus dat deel zit niet verstopt. Maar ik heb het gevoel dat er iets niet klopt daar achter het dashboard.

​Bedankt voor de reacties zo ver.
 

Ron Eshuis

Nieuw hier
5 okt 2014
1
0
0
Ik had ook last van beslagen ramen , dit werd veroorzaakt doordat de afvoer van de airco verstopt zat.
Onder het tapijt was het drijfnat, je zei al dat je niet zeker weet of je het goede slangetje te pakken had,
maar misschien is het toch een goede zaak hier door de dealer te laten kijken.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Ik ben zelf monteur dus het moet heel gek lopen als ik hem naar een dealer breng ;)

Ik ga er van uit dat ik de goeie heb, ik weet het eigenlijk wel zeker. Maar ik vind het vreemd dat ik geen druppel condens water in dat slangetje zie.