Best zuinig een Lexus bij 80 km/h

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
1621168010379.png
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Rol jij van een lichte helling af? In welke versnelling zit ie daar? Of heb je 'm gewoon ultraglad gedetailed? 😆
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Het is een automaat, ik weet het niet meer, ik ging berg op/ berg af. Het verbuik bij een snelheid onder de 85 kilometer per uur is gewoon onvoorstelbaar.
Ik deed er wel mijn best voor uiteraard om te kijken hoe gek het kon. Bij normaal gebruik en een lange weg van een kilometer of 50 niet harder dan 80 haal ik ruim 1 op 21. Als je 100 gaat rijden wat daar eigenlijk niet kan dan zakt ie gelijk terug naar 1 op 16. Bij 130 constant op de CC haal ik ook nog 1 op 15. Boven de 140 dan gaat of valt ie gelijk terug naar net boven de 1 op 10. Eerlijk gezegd vind ik het voor een auto als deze met toch ruim 200PK wel heel goed.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Ik denk dat er een andere reden is voor het tijdelijk uitzonderlijke lage verbruik. Zo te zien zit je tank helemaal vol - en als je dan heuvelaf rijdt met relatief lage snelheid kan het verbruik - tijdelijk - als zeer laag worden aangegeven omdat na iedere tankbeurt het gemiddelde verbruik vanaf de laatste tanken wordt berekend.

Ik heb met mijn GS 450h een soortgelijke ervaring. Bij tanken bij mijn favoriete tankstation net over de Belgische grens kan ik elektrisch wegrijden en vervolgens loopt de weg ook nog lichtjes af en hobbel ik een paar km "EV" voort met snelheden < 60 km/h. Het verbruik bedraagt dan soms 3,5 l/100 km - zodra je vervolgens op een doorgaande weg 80 tot 90 km/h rijdt en de benzinemotor weer gaat meedoen loopt het snel op tot meer gebruikelijke waarden.

De berekening van het gemiddelde verbruik is over korte afstand sterk afhankelijk van de rijomstandigheden - als je na de tankbeurt meteen een 25% helling op zou rijden zou je waarschijnlijk een excessief hoog verbruik "meten". Het bepalen van het gemiddelde verbruik meteen na de tankbeurt over een korte afstand is dus geen indicatie voor het te verwachten gemiddelde over een langere afstand. Om het eens "statisch" te zeggen: over korte afstand het gemiddelde bepalen kent een vrij grote standaardafwijking vanwege de uitzonderlijk grote spreiding in meetdata. Het is dus geen kwestie van onnauwkeurigheid in de meting maar van te weinig en te sterk van elkaar verschillende meetwaarden die een onrealistisch resultaat opleveren. De gemiddelde Nederlander heeft ongeveer een bal en een borst - maar het zal niet meevallen om binnen de bevolking iemand te vinden die juist precies aan dat gemiddelde voldoet. "There are lies, big lies and statistics".
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie en zjelko

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Is ook zo Romke, het is zeker niet reperesentatief voor het dagelijks gebruik wat overigens bij normaal gebruik ook heel erg bijzonder is voor
een toch vrij zware auto. Het zou ook zomaar kunnen dat ik toendertijd heuveltje af reed, er zijn er genoeg van hier. Had de foto genomen omdat
ik het toch wel heel bijzonder vond. Lexus is toch wel van een andere klasse hoe dan ook, het is mijn derde en op de wat krappe motorisatie ben ik zeer
zeer tevreden.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.119
4
829
113
Hier had ik precies het tegenovergestelde na het tanken, de auto stond even stil en draaide stationair. Verbruik was bijna een op een.
Als ik na het tanken héél rustig wegrijd (EV) dan is het verbruik 0 liter per 100km.

98.1 liter.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko