Beste banden RX450H 2016

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
32
30
18
Hi allemaal,

Wat zijn jullie ervaringen met zomerbanden merk en type? En wat zou je advies zijn om onder m’n RX te laten zetten?

We zijn hier nu drie maanden onwijs blij rond aan het rijden in onze RX (🥳) en het wordt tijd voor zomerbanden.

Ik neig naar: Toyo Proxes SUV eronder laten zetten bij Bandencentrum de Liesbosch in Nieuwegein. Kosten : 760€ voor vier nieuwe gemonteerd op m’n set velgen. Maat 235-55-20.

De reden voor deze neiging is dat ik online las dat deze band goedkoper dan Michelin is maar bijna net zo stil en zuinig. Hij lijkt sneller te slijten maar ik vond t niet te erg om van deze band af te zien. Met name het stille lijkt me fijn.

Benieuwd of er andere merken beter zijn in jullie ervaring. Hoor graag!


Oh en lache: Afgelopen tank al een persoonlijk record van 7,6l/100km gezet en ik word nieuwsgierig naar wat er kan met zomerbanden en het betere weer.

Mooie dag allemaal,

Chris
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en IS-F kuiken

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
455
63
De keuze voor banden is erg persoonlijk, zo heeft de geschiedenis ons geleerd :giggle:

Tegenwoordig kijk ik voor advies/keuze bij Tyrereviews. Kies het soort band waar je interesse in hebt en er is allicht een vergelijkende test die verschillende aspecten onderbouwt. Van de meest populaire bandenmerken worden ook directe vergelijkingen getoond op de verschillende testonderdelen, een Michelin t.o.v. een Toyo kan er maar zo tussen zitten. Spoiler alert; Michelin is de laatste jaren al vaker testwinnaar geweest vanwege goede allround eigenschappen. Maar kijk vooral naar de meest recente testen want zowel Continental, Pirelli, Goodyear, Bridgestone weten Michelin goed te volgen en soms ook te verslaan.

Last but not least: het spreekwoord: “you get what you pay for” geldt echt voor de aanschaf van banden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas en Higgie

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik heb er nu Michelin ePrimacy onder zitten en daar ben ik best tevreden over. In vergelijking met mijn Bridgestone Blizzak winterbanden hebben ze meer grip, is het stuurgedrag van de auto beter en is de rolweerstand duidelijk minder. Of het de beste banden zijn weet ik niet maar ze zouden in elk geval geen miskoop zijn.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
32
30
18
De keuze voor banden is erg persoonlijk, zo heeft de geschiedenis ons geleerd :giggle:

Tegenwoordig kijk ik voor advies/keuze bij Tyrereviews. Kies het soort band waar je interesse in hebt en er is allicht een vergelijkende test die verschillende aspecten onderbouwt. Van de meest populaire bandenmerken worden ook directe vergelijkingen getoond op de verschillende testonderdelen, een Michelin t.o.v. een Toyo kan er maar zo tussen zitten. Spoiler alert; Michelin is de laatste jaren al vaker testwinnaar geweest vanwege goede allround eigenschappen. Maar kijk vooral naar de meest recente testen want zowel Continental, Pirelli, Goodyear, Bridgestone weten Michelin goed te volgen en soms ook te verslaan.

Last but not least: het spreekwoord: “you get what you pay for” geldt echt voor de aanschaf van banden.
Dank je! Handige website 👍 als ik dat zie dan neig ik weer naar continental sport contact 6. Ik ga nog even verder zoeken en laat t weten.
 

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
32
30
18
Ik heb er nu Michelin ePrimacy onder zitten en daar ben ik best tevreden over. In vergelijking met mijn Bridgestone Blizzak winterbanden hebben ze meer grip, is het stuurgedrag van de auto beter en is de rolweerstand duidelijk minder. Of het de beste banden zijn weet ik niet maar ze zouden in elk geval geen miskoop zijn.

Jarno
Dank voor je input!

Als er nog anderen input hebben hoor ik t graag. Tof om die ervaringen te horen. Dank alvast 👍
 

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
32
30
18
Ik ben gegaan voor Michelin Pilot Sport EV. Grappig genoeg dus bedoeld voor elektrische auto’s, maar de RX is zwaar en snel dus why not. En er zit een laag schuimrubber aan de binnenkant die m extra stil zou moeten maken. Tot nu toe een positieve indruk. Hij lijkt idd een stuk stiller en rijdt soepel. Stuurt lichter.

Wel een gedoe dat de TPMS niet meer werkt. Ik belde die toko en ze zeiden doodleuk dat ik even moest googelen om hem te resetten. Heb t gedaan maar t lijkt niet te werken. Verder Google werk duidt op dat de boordcomputer de ID’s van de TPMS ingeprogrammeerd moet krijgen. Morgen maar even de verkopende partij kopen waar ik de extra velgen gekocht heb, die heeft ze toen ook gekoppeld.
Voorlopig rij ik met een oranje alarm lichtje. Dat is niet cool.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
297
170
43
Als ze door de verkoper gekloond zijn zou het moeten werken. Enkel initialiseren zodat de auto weet welke sensor waar zit en wat de referentiedruk is.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
297
170
43
Kun je hier iets mee?

Screenshot_20240415_161844_Chrome.jpg
 

snorlax

Nieuw hier
30 mrt 2024
8
11
3
Ben benieuwd of dat initialiseren lukt bij jou.... Toen ik mijn RX kocht had ik ook dat bandenspanningslampje branden. Volgens de verkoper had dat iets met winterbanden en zomerbanden te maken en was het een kweste van initialiseren, maar mij lukte dat niet. Het was toch al tijd voor een grote beurt bij Lexus Eindhoven en daar hebben ze dat toen gefixed. Achteraf heb ik ergens gelezen dat een RX geheugen heeft voor precies 4 banden (eigenlijk 4 druksensors) en als je er een andere set wielen met andere sensors inzet dat je dan de codes van die sensors via OBD2 in de RX moet programmeren.
Dit is allemaal boekenwijsheid, ik heb het zelf allemaal (nog) niet gedaan. Voorlopig laat ik alles doen maar ik wil altijd wel graag weten hoe dingen werken....
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
297
170
43
Werkt dan ook enkel als de verkoper daadwerkelijk de sensoren gekloond heeft. Dan denkt de auto gewoon dat de zelfde wielen gemonteerd zijn, omdat de sensoren dezelfde codes 'uitzenden'. Initialiseren is dan weer nodig, omdat de sensoren waarschijnlijk niet meer op dezelfde plek zitten, en de spanning wat anders zal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
24
16
3
Hallo, ik heb gekozen voor all seasons Pirelli Sottozero. Gewoon om het gedoe met wisselen te vermijden. Zeer tevreden!
 
  • Leuk
Waarderingen: ChrisLas

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
32
30
18
Hallo, ik heb gekozen voor all seasons Pirelli Sottozero. Gewoon om het gedoe met wisselen te vermijden. Zeer tevreden!
Dank voor je bericht. Goed om te horen. Ik heb gekozen voor zomer en winter banden maar dat is dus inderdaad meer gedoe :)
 

ChrisLas

Hoort erbij
12 jan 2024
32
30
18
Werkt dan ook enkel als de verkoper daadwerkelijk de sensoren gekloond heeft. Dan denkt de auto gewoon dat de zelfde wielen gemonteerd zijn, omdat de sensoren dezelfde codes 'uitzenden'. Initialiseren is dan weer nodig, omdat de sensoren waarschijnlijk niet meer op dezelfde plek zitten, en de spanning wat anders zal zijn.
Ik heb de verkoper gebeld die gaf aan dat de nieuwe velgen toentertijd opnieuw gekoppeld zijn. Hij gaf ook aan dat het bij een bandenboer 10-15 euro zou moeten zijn om de volgende keer de banden te koppelen.

Ik ging maandag toch al naar Lexus Utrecht om de hybride check te doen die nog bij m’n aankoopkeuring hoorde. Ik heb hen gevraagd dit gelijk even te regelen en dat deden ze. Zo is t ook gefixt!
Grappig: de monteur gaf aan dat de 2016 RX wel twee sets velgen zou moeten kunnen onthouden maar dat het in de praktijk niet werkt.

Los van de sensoren ben ik erg tevreden over de Pilot Sport EV’s tot nu toe. Stil en soepel. Nog geen zuinigheid verschil gemerkt maar dat kan ook wisselende rijstijl zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
24
16
3
Hallo Chris, eventjes een rechtzetting : de banden zijn Pirelli's Scorpion Zero maat 255/50/20 all-seasons. Zitten nu 25.000 km op de velg en zijn halfweg. Verbruik tussen 6,7 en 9 met een gemiddelde van 8,5 l/km bij een vlotte rijstijl.