Ik denk dat je service en garantie van de dealer wel los moet zien van de "garantie van de techniek" die je krijgt bij het merk Lexus. Ik heb geen auto van de meest recente generaties maar mijn IS200 van 25 jaar oud, daar doet elk knopje het nog zoals het hoort, rijdt nog strak, en heeft buiten de bekende kwaaltjes als bobine-honger en eenmalig een gesprongen radiator, mij nooit in de kou laten staan. En deze heeft in mijn eigenaarschap van 14 jaar nooit een dealer gezien, altijd zelf basis onderhoud gedaan (wat je op de oprit kan doen) en de distributieriem eens laten vervangen. Maw, de techniek is in de basis uiterst duurzaam.
Misschien wel tekenend voor de Japanse auto techniek eind jaren 80 tot eind 90. M'n GS300 van bijna 20 jaar oud (en 7 jaar in bezig) is even betrouwbaar, al kent deze wat meer eigenaardigheden/quirks. Deze gaat overigens wel naar de dealer. Echte grote reparaties moet deze nog ondergaan/nog niet gehad.
Zoals
@levensnevel al aangeeft, zijn er ook genoeg specialisten of zelfs Toyota dealers die niet het randje van "garantie" op durven te zoeken en meer gebaat zijn bij een duurzame klantrelatie. Dat het allemaal duurder wordt is over de gehele linie wel van toepassing, de lokale garage hier rekent gemakkelijk al 6 of 7 tientjes per uur.