Bijgeluid in de voorwielophanging

Mart!ni

Hoort erbij
9 apr 2012
43
7
8
Bij proefrijden niet gemerkt en na 3 ISsen uit de eerste generatie zonder bijgeluiden hoor ik nu een knak geluid in de voorwielophanging. Ik las al dat het een lastige is om te lokaliseren. Het is een knakje hoor ik bij inveren, bijvoorbeeld bij rijden over drempels. Bij insturen naar links lijkt het vaker voor te komen. Verder geen kraken of andere bijgeluiden. Duidelijk alleen linksvoor. Ik verdenk de linkjes van de stabilisator ervan dat er wat speling is. Soms op een hobbelige weg denk ik het knak-geluid ook te horen. Net een nieuwe apk en voel ik voel ook nergens speling. Deze week eens even omhoog zitten en kijken of ik wat kan vinden aan slechter rubbers of speling. Da knakje wil ik wel kwijt. De auto heeft 145k km gelopen is is uit 2005.

Iemand suggesties, met name om te vinden waar het vandaan komt?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
847
113
Check eerst je bandenspanning!
Al mijn achterwielaangedreven auto's kraakten iets bij scherp insturen, je achterwielen duwen als het ware de voorwielen vooruit en als het stuur helemaal naar links of rechts staat druk je de banden scheef over de wangen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
598
50
28
Herkenbaar wat Higgie zegt. Het zelfde verschijnsel heb ik soms in parkeergarages met stroeve ondergrond (zoals op m'n werk). Wanneer m'n voorwielen iets in een hoek staan en probeer weg te rijden ervaar ik ook een knak. Dit ging inderdaad gepaard met een (te) lage bandendruk. Echter als dit met enige snelheid ook op de openbare weg plaatsvindt lijkt mij iets anders de oorzaak. Al eens gekeken of de veren niet onderaan gebroken zijn? Wordt door sommige apk-keurmeesters wel eens over het hoofd gezien. End-links van de stabi's lijken mij op eerste gezicht niet erg een onderdeel wat "knakt. Ik ben benieuwd wat je gaat vinden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
APK keuring is idd niet zaligmakend wb controle speling (dat kan vanaf dit punt veel zijn). Als je dat zelf kan, zeker controleren.
 

Mart!ni

Hoort erbij
9 apr 2012
43
7
8
We hebben de wielen eraf gehaald en gezocht naar speling. Ik heb het gevoel dat er wat zit op de droplinks, maar zeker op de onderste fuseekogels. Gek dat ik het knakje links hoor en rechts het meeste speling voel.. Volgende week worden de fuseekogels vervangen, in overleg met de verkoper in de garantie. Hij stuurt de onderdelen op, ik monteer het. Voor de zekerheid vervang ik ook direct de droplinks. Hopelijk is het dan goed!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Nja, ik had al zo'n idee, maar omdat je APK check aangaf.... Overigens een punt waarop ze zeker horen te controleren, dacht dat je max 1mm speling mag hebben.

Die fuseekogels zijn bij 145dkm sowieso verstandig om te vervangen. Better safe than sorry! Btw, geen crap uit China accepteren he? Lieft OEM.

Succes ermee!