Boink geluid achterophanging GS 450h en vraag over achterrem gangbaar maken

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Lexke450

Nieuw hier
30 dec 2021
12
23
3
Mijn GS 450h heeft recent een aankoopkeuring bij Lexus ondergaan. Accu health check geslaagd, dus weer een jaar, of 15.000 km garantie. Verder weinig spannends te melden, behalve dat de auto een beurt moest hebben en dat een rem achter klemt. Derhalve krijgt de auto binnenkort een grote beurt bij Lexus en zal de rem gangbaar worden gemaakt, tenzij dit niet mogelijk meer is. Komt dat vaak voor? Waarschijnlijk duur geintje dan?

Tevens viel mij op dat de vering achter een boink geluid maakt bij drempels. Ik dacht wellicht kapotte achterdemper(s). Doch de dealer heeft ze bij de aankoopkeuring getest en zitten nog zo rond de 90%. Dus wellicht iets anders in de ophanging. Maar daar wordt tijdens het onderhoud ook naar gekeken. Hopelijk valt dat mee. Hebben jullie hier ervaring mee? Als de auto zwaar geladen is (vakantie koffers in dit geval) dan moet een drempel helemaal kruipend worden genomen. Het voelt alsof de dempers te slap zijn, maar dat geeft test dus niet aan. Ik zet de dempers ook altijd in de sport stand, dit om ze wat stugger te maken, dat verschil merk je goed, maar het geluid blijft.
 
Laatst bewerkt:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
796
462
63
Beide problemen ook gehad idd.

In de regel wordt bij een hangende achterrem de gehele remklauw vervangen. Ik heb ook eerst geprobeerd deze gangbaar te laten maken maar dat heeft geen effect gehad. Dus vervangen. Ik ben het exacte bedrag inmiddels vergeten maar volgens mij was dat in de orde grootte van 200 euries. Misschien tegen de 300.

Een bonk bij de achtertrein en te diep doorslaan is zonder twijfel een gevolg van versleten dempers achter. Uit beperkt bewijs (mijn GS én die van mijn broer) maak ik op dat de dempers aan de beurt zijn rond 250k-280k km. Laat ze tijdig vervangen: je wilt niet meemaken dat je in een noodsituatie met overstuur van de weg af deint. Tussen de achterwielen ligt de tractieaccu en in de kofferbak een stevige 12V accu. Bij elkaar behoorlijk wat gewicht. Vervangen van de dempers kost je ongeveer 500-600 euro per hoek. De dempers zijn duur, er is geen aftermarket spul en de achterdempers zijn lastig te vervangen heb ik inmiddels begrepen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lexke450 en PLS400

PLS400

Hoort erbij
14 mrt 2015
63
27
18
Ik kan dit antwoord helemaal onderschrijven. Bij mijn GS450h 3e gen. zijn achterklauwen (gereviseerde set - via Lexus Bteda) en dempers (OEM) na 13 jaar 190k vervangen.
Het gewicht op de achteras inderdaad van hybride batterij en 12V accu, en bij mij nog trekhaak en extra 12V accu en aansturing APSS systeem.
Beter om direct te vervangen, kan je direct genieten van het betere rijgedrag.

Voor het vrijhouden van de remklauwen rem ik standaard bij iedere rit bij een snelwegafslag in ‘N’, zoals ik dat 150kkm in mijn Priis heb gedaan zonder problemen met vastzittende remmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexke450

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
756
710
93
Ik zet de dempers ook altijd in de sport stand, dit om ze wat stugger te maken, dat verschil merk je goed, maar het geluid blijft.
Dat lijkt me op zich een aanwijzing dat de dempers goed functioneren, zoals ook bij de keuring werd vastgesteld. Het "boinkgeluid" zul je waarschijnlijk moeten zoeken in een of ander versleten rubber in de wielophanmging. Mogelijk dat een van de draaipunten een hoge mate van speling/slijtage heeft - voordat de demper kan gaan werken zal eerst die speling moeten worden opgevuld, waarna de demper alsnog bij wijze van spreken met een "schop onder zijn kont" alsnog aan het werk wordt gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexke450

PLS400

Hoort erbij
14 mrt 2015
63
27
18
Versleten rubbers in de ophanging moeten zeker ook worden uitgesloten.
Mijn ervaring was dat het geluid bijna alleen optrad bij het afrijden van een drempel en dan alleen in de rebound (opwaartse beweging) van de achterzijde.
De leeftijd en ervaring van vele GS450h eigenaars in US en UK wijst helaas richting versleten dampers.
Het kan meevallen natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexke450

Lexke450

Nieuw hier
30 dec 2021
12
23
3
Dank allen voor de uitgebreide reacties. Mijn eerste gevoel was ook: versleten dempers, echter uit de test bij de dealer kwam dat niet. Dus wellicht valt het mee en is het met het vervangen van wat rubbers in de ophanging op te lossen. We gaan het zien, ik geef t.z.t. wel een update zodra ik meer weet.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
607
55
28
Ik zou verwachten bij een aankoopkeuring en het werkelijk "meten" van de conditie van de demping dat men niet alleen naar de dempers maar ook naar alle rubbers er omheen heeft gekeken (althans, lijkt mij redelijk). Wellicht dat het mechaniek van de klep voor normaal/sportstand bij de statische test het prima doet, maar onder (praktijk)belasting weigert? Hopen dat men wat kan vinden bij de grote beurt.

T.a.v. gangbaar maken van de remmen, ik neem aan dat je de achterremmen bedoeld? Dit is een zwakpunt/ontwerpfout van de 3GS en is bij mij onder gedeeltelijke coulance vervangen (6 jaar geleden). Sinds dien niet meer voorgekomen, hoewel m'n auto nu vaak lang stilstaat.
 

Lexke450

Nieuw hier
30 dec 2021
12
23
3
Ruim een maand verder nu, inmiddels weet ik meer. Wellicht interessant om mijn ervaringen hier te delen.

Mijn auto heeft een aantal weken geleden een grote beurt gehad bij de Lexus dealer. De paar puntjes van de aankoopkeuring zijn weggewerkt (grote beurt, rem gangbaar maken gelukt) verder niets bijzonders dus.

Met betrekking tot de schokbrekers. De conclusie van de dealer was dat de dempers nog goed zijn maar toch moeten worden vervangen als ik van het boink geluid wil geraken. Daarvoor heb ik een offerte gevraagd, er werd wel meteen bij verteld dat het wel enige tijd (weken) kon duren alvorens de schokbrekers binnen zouden zijn, mocht ik ze willen laten vervangen.

Omdat ik het toch wel een apart advies vond (schokdempers wel goed maar moeten toch worden vervangen) ben ik eens langs CBS racing in Schijndel gereden voor een second opinion. Ik kende het bedrijf niet, maar las op het Internet dat ze echte Toyota & Lexus specialisten zijn en ook met originele onderdelen etc werken. Gezien hun sportieve aspiraties hebben ze vast ook veel verstand van onderstellen was mijn gedachte.

Ben daar zeer goed ontvangen, zeer vriendelijke en relaxte gasten. Er stonden onder meer iets van vijf Toyota Supra’s binnen, waarvan zij de motor aan het vervangen en upgraden waren (eentje voor een Duitse klant zou na hun modificaties iets van 1000 pk moeten hebben). Mooi en bijzonder spul. Ook nog een aantal andere auto’s waarbij ze een V8 motor swap hadden gedaan (IS 200, GT 86) Kijk deze gasten kunnen duidelijk sleutelen, das mooi.

Ik heb het verhaal verteld over de schokdempers. Ze gaven direct aan het interessant probleem te vinden, het leek hen sterk dat het de dempers zouden zijn. Graag wilden ze onderzoeken en leren wat het probleem is. Ik heb de auto daar een dagje neergezet, ze zijn meerdere keren met de auto een blokje om geweest en op de brug gezet en alles nagelopen en aangedraaid, bekleding kofferbak weggehaald en er zelfs in gaan liggen tijdens het rijden om te luisteren… :) Conclusie was dat het toch echt iets met de demper linksachter moest zijn, ook al voelden de dempers zelf niet versleten. Vervolgens heeft CBS op mijn verzoek twee nieuwe originele dempers besteld (die waren binnen week binnen trouwens) en vervangen.

Nou om een lang verhaal kort te maken: de bumpstops/rubbers zijn versleten/ingezakt, daardoor maakt de demper dat geluid. Die rubbers worden echter niet los verkocht. Dus de dealer had uiteindelijk wel gelijk. Namelijk de dempers zijn nog goed, maar moeten toch worden vervangen….

CBS heeft keurig de oude dempers laten zien (1 moest ook nog worden losgeslepen), en ook foto’s gemaakt van de nieuwe en de oude dempers naast elkaar, daar was goed te zien waar het probleem zat. Wellicht dat voor de toekomst dergelijke (verbeterde) rubbers wel speciaal gemaakt kunnen worden in opdracht van CBS gaven ze aan, nu ze weten wat het probleem is. Uiteraard is de auto ook opnieuw uitgelijnd, hetgeen echt wel nodig was gezien de afwijkingen die het 3d rapport aangaf.

Conclusie: geen geboink meer, de auto rijdt en stuurt heel anders, een stuk strakker, niet meer als een opgevoerde speedboot….

CBS kan ik in elk geval van harte aanbevelen, gratis vervangende auto (Lexus IS 200), zeer correcte gasten, ruime openingstijden, echte Japanse autofanaten ook, werken met originele onderdelen en veel kennis van zaken en daarnaast ook nog voordeliger dan de dealer.