'Bokkend' geluid bij overdraaien stuur

Floris Devooght

Nieuw hier
3 dec 2024
5
0
1
Hallo,

Ik rijd een Lexus IS300h uit 2013 met 94.000km.
Ben super tevreden over de wagen. Alleen hoor ik een vreemd geluid en voel ik een spanning op de wielen en het stuur als ik het stuur volledig omdraai en rijd. Dus ik merk dit vooral bij 't inparkeren en wanneer ik volle draaicirkel gebruik. Naar mijn gevoel komt het meer voor bij vochtig weer.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Beste groet,
Floris Devooght

Ik het idee dat de snelheid dan iets te hoog is, waardoor de banden over het wegdek schuren.
Althans, ik heb dat ook wel eens, maar alleen als ik vooruit rij met het stuur helemaal rondgedraaid.

Dat is de stand van je band op het wegdek, van de banden verspringt dan het profiel over de weg. (moeilijk uit te leggen)
Het kan geen kwaad alleen vreselijk irritant, als het straks weer warmer gaat worden heb je er geen last meer van.
Het ene merk band zal het erger doen dan de andere, ligt aan het profiel en hoe stug ze zijn.

Ik had het ook met mijn vorige Lexus Gs300 nu met de IS300H (gelukkig) geen probleem.

Laatst bewerkt:
Dat doen veel autoā€™s, laatst nog in een vrij recente Renault grand Espace
Dat wordt veroorzaakt door toespoor en de grotere afwijking bij helemaal indraaien.
Op gladde parkeergarage-vloeren is het heel goed op te merken.

Had ik ook met mijn IS300h uit 2015. Alleen bij zomerbanden. Ligt ook sterk aan de type banden. Sportieve banden met vierkante schouder hebben er meer last van. Zeer irritant en soms schaam je ervoor, het is niet Lexus waardig. Komt bij meer merken voor. Stand van de banden bij volledige stuuruitslag. Probeer iets minder uit te slaan en het wordt dan een stuk beter.
Is normaal helaas.

Dat is de stand van je band op het wegdek, van de banden verspringt dan het profiel over de weg. (moeilijk uit te leggen)
Het kan geen kwaad alleen vreselijk irritant, als het straks weer warmer gaat worden heb je er geen last meer van.
Het ene merk band zal het erger doen dan de andere, ligt aan het profiel en hoe stug ze zijn.

Ik had het ook met mijn vorige Lexus Gs300 nu met de IS300H (gelukkig) geen probleem.
Inderdaad, ook wanneer de banden bijna versleten zijn (lees, kleinere hoogte van profiel) dan is de flexibiliteit over dat kortere randje rubber te weinig om dit op te vangen.
Je zal dan merken dat de band dan uiteindelijk in stapjes op ondergrond gaat verschuiven.

Ik heb dit ook, vooral bij wat oudere (zomerbanden) en weinig profiel. Hoe ouder de banden en hoe lager de temperaturen, hoe meer je het merkt.

Hallo,

Ik rijd een Lexus IS300h uit 2013 met 94.000km.
Ben super tevreden over de wagen. Alleen hoor ik een vreemd geluid en voel ik een spanning op de wielen en het stuur als ik het stuur volledig omdraai en rijd. Dus ik merk dit vooral bij 't inparkeren en wanneer ik volle draaicirkel gebruik. Naar mijn gevoel komt het meer voor bij vochtig weer.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Beste groet,
Floris Devooght
Hi,

Ik heb dit ook en in de zomer is het er niet. Bij nat weer merk ik het bij wegrijden uit stilstand.

Zoals hier eerder gelezen te hebben kan het aan de banden liggen. Ikzelf krijg een gedachten in me hoofd dat me homokineet of draagarm of iets bij de wielen kaduuk is.

Niets aan te doen denk ik dan niet uiterst draaien of rustig wegrijden.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ligt idd aan het te ver draaien van het stuurwiel, ik probeer dit nu te vermijden want naast het "gebonk" geeft dit ook meer slijtage van het rubber. Net of er aan de banden wordt geschraapt..... Eigenlijk zou je niet zover moeten kunnen (in)sturen.

Had dit ook met de Dunlop sportmaxx zowel op 17 als 18 inch, vooral bij lage buitentemperaturen. Nu met Pirelli all seasons geen last meer van. Wel fijn. Overigens nog nooit zo fijn gereden zonder inleveren op stuurgedrag en verbruik,

Misschien enigszins off topic, maar" all seasons". Ik heb altijd het wat conservatieve idee dat zomerbanden in de zomer beter zijn en winterbanden in de winter(inkoppertje misschien;)). Zodat all seasons het 2 x net niet zijn. Maar ik heb daar nul ervaring mee. Scheelt wel 2 x wisselen per jaar. Al gaan beide aparte sets wel weer veel langer mee. Wat is wijsheid??

• Leuk
Waarderingen: Metalfreak