'Bokkend' geluid bij overdraaien stuur

Floris Devooght

Nieuw hier
3 dec 2024
5
0
1
Hallo,

Ik rijd een Lexus IS300h uit 2013 met 94.000km.
Ben super tevreden over de wagen. Alleen hoor ik een vreemd geluid en voel ik een spanning op de wielen en het stuur als ik het stuur volledig omdraai en rijd. Dus ik merk dit vooral bij 't inparkeren en wanneer ik volle draaicirkel gebruik. Naar mijn gevoel komt het meer voor bij vochtig weer.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Beste groet,
Floris Devooght
 
Er is geen wijsheid, wel persoonlijke voorkeur voor wat het 'beste' past bij jouw eisen en wensen. Onder de CT had in CC all seasons en was er tevreden mee. Onder de IS vond ik ze onprettig en ik hoef niet in de winter naar Duitsland en de Alpen + mijn vrouw's auto heeft wel all seasons dus hoef ik ze niet. Ik heb UUHPs onder mijn IS een das genieten.l

En ja echte winterbanden zijn beter maar de CCs komen in de buurt. Echte zomerbanden, zeker de U(U)HPs, zijn veel beter dan all seasons.
 
  • Leuk
Waarderingen: KEEZZZ
Tja, ik wil niet nadenken over grip , en ik rijd niet als Max.
Wel vlieg ik met een flinke gang over modderige natte glibberige wegen (bijvoorbeeld : Ardennen en Pajottenland en lekker meest binnendoor naar vrienden in Frankrijk (Monpazier , Perros-Guirec, Audrieu , of naar Lagraulet du Gers).
Motor-GPS op het dashboard, kronkelroutes aan , en gaan ........ onderweg de leukste hotelletjes in dorpjes of stadjes, gewoon maar zien waar je komt .....
Aangezien de plattelandswegen geen randstad-wegen zijn , kies ik dus gewoon voor een M/S ❄️🏔️ en heb geen problemen met droogtescheurtjes....... dan zijn ze al vervangen.
Snow en bergen zie ik niet zo vaak, maar Mud en veel water des te meer.

🤔 Eigenlijk zou ik geen IS moeten rijden :LOL:
 
Tja, ik wil niet nadenken over grip , en ik rijd niet als Max.
Wel vlieg ik met een flinke gang over modderige natte glibberige wegen (bijvoorbeeld : Ardennen en Pajottenland en lekker meest binnendoor naar vrienden in Frankrijk (Monpazier , Perros-Guirec, Audrieu , of naar Lagraulet du Gers).
Motor-GPS op het dashboard, kronkelroutes aan , en gaan ........ onderweg de leukste hotelletjes in dorpjes of stadjes, gewoon maar zien waar je komt .....
Aangezien de plattelandswegen geen randstad-wegen zijn , kies ik dus gewoon voor een M/S ❄️🏔️ en heb geen problemen met droogtescheurtjes....... dan zijn ze al vervangen.
Snow en bergen zie ik niet zo vaak, maar Mud en veel water des te meer.

🤔 Eigenlijk zou ik geen IS moeten rijden :LOL:
Ik ben het tegenovergestelde, gezien ik juist het liefst in winterslaap ga gedurende het hele winterseizoen wil ik dus juist fatsoenlijke zomerbanden. Ik heb de luxe om de auto te kunnen laten staan tijdens winterse omstandigheden en omdat dat in Nederland nooit lang duurt, bij deze auto maar gekozen voor alleen zomerbanden. Maar ach, vorig jaar ook tijdens winter (maar droog) ook wel eens gaan tanken in Duitsland, dan hou je daar wel rekening mee.
 
Misschien enigszins off topic, maar" all seasons". Ik heb altijd het wat conservatieve idee dat zomerbanden in de zomer beter zijn en winterbanden in de winter(inkoppertje misschien;)). Zodat all seasons het 2 x net niet zijn. Maar ik heb daar nul ervaring mee. Scheelt wel 2 x wisselen per jaar. Al gaan beide aparte sets wel weer veel langer mee. Wat is wijsheid??
Dat klopt dus helemaal, All seasons zijn zoals alle dual bruikbare spullen een compromis: 70-80% kwaliteit van wat een goede zomerband kan en 50-60% van wat een goede winterband kan.

Rijd je "normaal"dan zal het voldoen.
Rijd je "speels" dan zal met name tijdens zomer seizoen en ook in de regen de all season minder aangenaam zijn, je sneller aan de grip of aquaplaning limiet van de band zitten..

Houd er ook rekening mee dat je in bijv Duitsland bij winterbanden verplichting een band met het winterband symbool moet hebben (3 bergtoppen) , veel zo niet alle all seasons hebben dat vermoedelijk niet en ben je dan in overtreding.