Bonkerig onderstel

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Hallo allemaal, heb me zojuist aangemeld en voorgesteld op dit forum. Hoop er ook wat kennis te kunnen uitwisselen.
Ik heb dus sinds kort de IS300H van 2018. Staat 83000km op de teller en de auto is vrijwel als nieuw.

Een klacht die ik heb is over het onderstel over wat grotere richels en verkeersdrempels. Ik vind de auto dan overmatig veel "gerommel" geven uit het onderstel. Het is geen harde bonk of dreun, maar gaat niet zo soepel als ik zou verwachten. Ik heb natuurlijk de 18" velgen en daarbij het adaptieve onderstel (staat meestal in de soepel stand).

Het is dus niet zo dat er ergens speling op zit, maar het is meer wringen van het onderstel. Ik heb veel gezocht, maar kan er niks over vinden. Ik heb de deurrubbers al gesmeerd, dat is een veel voorkomend euvel. Als die droog zijn gaan de rubbers ook een wringend geluid geven als de auto wat getordeerd wordt. Maar het geluid uit het onderstel blijft.

Is dit herkenbaar en wat is de oorzaak?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Bij het rijden over richels en zo zal de auto plots inveren. Dat betekent dat alle betroffen scharnierpunten in de wielophanging een plotselinge "opdonder" krijgen in zowel vertikale als horizontale richting. Wanneer in een of meer van die scharnierpunten inmiddels enige speling zit, zou dat tot extra geluid kunnen leiden. Bij uitgebreide controle van alle betrokken scharnierpunten en de bovenste bevestiging van de veerpoten zou toch ergens ietwat meer speling kunnen worden gevonden. Mogelijk dat een of ander rubber/kunstof onderdeel inmiddels enige slijtage vertoond.

Het verhaal over torderen en de portierrubbers kan op zich kloppen. Maar eigenlijk zou de carosserie zodanig weinig torsie moeten vertonen dat daar geen probleem ontstaat. De IS is een moderne auto met naar aan te nemen valt voldoende torsiestijfheid en geen Citroen VIsa uit 1980.
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Romke, je zou van een 4 jaar oude auto met 83000 km niet verwachten dat er al slijtage aan de ophanging is. Zou wel erg snel zijn lijkt me. Rijd je zelf ook een IS300H, en zo ja, hoe ervaar je de auto op richels?

Het torderen verbaasde mij ook, maar het geluid was echt weg na insmeren van de rubbers. Opmerkelijk, maar dat betekent dat de carrosserie toch meer tordeert dan je zou verwachten.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Het torderen verbaasde mij ook, maar het geluid was echt weg na insmeren van de rubbers. Opmerkelijk, maar dat betekent dat de carrosserie toch meer tordeert dan je zou verwachten.
Herkenbaar. Dit had ik ook bij de mijne.

Verder zie ik in je andere topic dat het een F-Sport is die je hebt. Die hebben een stugger onderstel. Rij een keer in een andere IS300H, welke óók een F-Sport is en concludeer zelf of het een product eigenschap is of niet.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Herkenbaar. Dit had ik ook bij de mijne.

Verder zie ik in je andere topic dat het een F-Sport is die je hebt. Die hebben een stugger onderstel. Rij een keer in een andere IS300H, welke óók een F-Sport is en concludeer zelf of het een product eigenschap is of niet.
Waarschijnlijk zal de "F" wat stijvere rubbers hebben van "onverslijtbare" kunststof. In dat geval kan het geluid het gevolg zijn van iets te strakke "rubbers" en dan kan een klein beetje smering van de draaipunten zorgen voor verbetering.
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Herkenbaar. Dit had ik ook bij de mijne.

Verder zie ik in je andere topic dat het een F-Sport is die je hebt. Die hebben een stugger onderstel. Rij een keer in een andere IS300H, welke óók een F-Sport is en concludeer zelf of het een product eigenschap is of niet.
IK betwijfel dit. De F-sport is buitengewoon soft in ede emping op de normale stand. Ik denk zelfs softer dan een standaard IS300H. Op de sport+ stand is de demping merkbaar harder. Denk dat een normale er tussenin zit, meer richting de softe stand. Rijd 95% van de tijd op soft.

Heb ik wellicht jouw oude auto gekocht?
 

edje

Hoort erbij
1 nov 2022
35
12
8
Waarschijnlijk zal de "F" wat stijvere rubbers hebben van "onverslijtbare" kunststof. In dat geval kan het geluid het gevolg zijn van iets te strakke "rubbers" en dan kan een klein beetje smering van de draaipunten zorgen voor verbetering.
Zal hier eens naar kijken. Vind het zo ontzettend jammer van de rijbeleving. De auto is erg soeverein, maar die geluiden bij wat dieper inveren storen me heel erg.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
IK betwijfel dit. De F-sport is buitengewoon soft in ede emping op de normale stand. Ik denk zelfs softer dan een standaard IS300H. Op de sport+ stand is de demping merkbaar harder. Denk dat een normale er tussenin zit, meer richting de softe stand. Rijd 95% van de tijd op soft.

Heb ik wellicht jouw oude auto gekocht?
Dat het de mijne is geweest, is uitgesloten. Mijne was zwart en kende geen sport+ stand, maar alleen eco, normaal en sport.
Dempers waren niet aanpasbaar.

Verder geen ervaring met de softe stand dus :)
Succes er mee!