Brake!

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Sedert enkele weken heb eindelijk een mooie 450h weten te bemachtigen. Dat was al ee tijdje een wens van me, na een paar jaar naar volle tevredenheid in een is250 te hebben gereden. Een president uitvoering uit 2012 . Het rijdt echt geweldig. Inmiddels heen en weer naar Italië gereden met op de heenreis 1 op 16 en terugreis wat steviger doorgereden resulterend in een nog steeds mooie 1 op 14. Af een toe makkelijk de 200 gehaald met een nog steeds comfortabele wegligging. Na een uurtje rijden kwam met enige regelmaat her bericht "brake!" in de display tegelijk met een geluidssignaal. Op die momenten zag ik echt geen reden om op de rem te trappen. In contact met de verkoper gaf die aan dat het geen serieus probleem is als de waarschuwing niet continu oplicht.
Daar heb toch mijn twijfels bij.
Wie herkent dit signaal?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.123
4
834
113
Ik heb dat ook af en toe. Misschien staat de gevoeligheid te hoog?
Er is al een topic over PCS en ook hoe je de gevoeligheid kunt verlagen zodat je minder vaak loos alarm krijgt.
PCS topic
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Soms denkt de radar wel eens wat te zien wat er niet is. Ik heb vaak in Frankrijk in de bergen dat vrachtwagens op de andere rijbaan leiden tot remacties.
 

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Bedankt voor reacties. Ik hoef me er dus niet erg ongerust over te maken. Hoe ik de gevoeligheid kan veranderen heb ik nog niet gevonden. Volgens de handleiding zou er een pcs chakelaar onder het stuur moeten zitten, maar daar vind ik hem niet. Ik zag overigens geen enkele keer aanleiding voor zo'n brake waarschuwing. Altijd proberen ik op veilige afstand van een voorligger te rijden. In het buitenland lukt dat ook meestal prima, maar in Nederland is dat een ander verhaal. De brake waarschuwingen kwamen opmerkelijk vaak in tunnels voor en dan opmerkelijk niet in de drukte in Nederland. Misschien is het te vaak zoals Arbitrator al reageerde: er is niets op eigen wegdeel, maar ernaast of er tegenover.
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Bedankt voor reacties. Ik hoef me er dus niet erg ongerust over te maken. Hoe ik de gevoeligheid kan veranderen heb ik nog niet gevonden. Volgens de handleiding zou er een pcs chakelaar onder het stuur moeten zitten, maar daar vind ik hem niet. Ik zag overigens geen enkele keer aanleiding voor zo'n brake waarschuwing. Altijd proberen ik op veilige afstand van een voorligger te rijden. In het buitenland lukt dat ook meestal prima, maar in Nederland is dat een ander verhaal. De brake waarschuwingen kwamen opmerkelijk vaak in tunnels voor en dan opmerkelijk niet in de drukte in Nederland. Misschien is het te vaak zoals Arbitrator al reageerde: er is niets op eigen wegdeel, maar ernaast of er tegenover.
Je kunt dit via het menu op je stuur instellen, via de pijltjesknoppen even bladeren totdat je PCS ziet staan.
De knop op je stuur is die van Adaptieve Cruise Control (lijkt er op, maar is niet hetzelfde).

Als je er niet uit komt, dan wil ik wel even in de auto stappen wat foto's nemen.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Ik zag overigens geen enkele keer aanleiding voor zo'n brake waarschuwing.
Jij niet, ik niet, wij niet.......maar mijn vrouw wél, de enkele keer dat het bij mij gebeurt en ze bij me in de auto zit.....:ROFLMAO:
 

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Op dashboard of stuur zit geen fysieke pcs knop, ondanks vermelding in de handleiding. Dus zal het softwarematig moeten. Naar welk submenu dan? Ik heb al even zitten schollen in submenu's, maar het nog niet gevonden.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
380
63
Bij mij zit die knop links van het stuur waar ook de knoppen zitten voor BSM, View, de kofferbak, de stuurverwarming......
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Onze NX geeft die brake melding alleen als de Adaptieve Cruise Control aan staat, meestal is er wel een reden voor te bedenken, slingerende fietsers, plotsklaps remmende auto's enz. Soms lijkt het random te gebeuren maar reageert het systeem op verkeer op een parallel weg, of in een lange bocht op tegemoetkomend verkeer.
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Op dashboard of stuur zit geen fysieke pcs knop, ondanks vermelding in de handleiding. Dus zal het softwarematig moeten. Naar welk submenu dan? Ik heb al even zitten schollen in submenu's, maar het nog niet gevonden.
Heb je wel de goede handleiding?
Als je een account hebt (aangemaakt) op Lexus.nl kun je die zo downloaden.

PCS kun je als volgt instellen:

Via de pijltjes knoppen op het stuur, kun je daar een menu op je display krijgen:
1695371602727.png


Ga naar links of rechts totdat je op dit symbooltje staat:
1695371669791.png


Nu naar beneden totdat je deze hebt:
1695371701896.png


Nu heb je drie opties:
1695371739471.png


1. veraf t/m 3 dichtbij.

PS. via het knopje tussen die pijltjes kun je keuzes bevestigen.
 

Zheng

Hoort erbij
4 jun 2020
26
4
3
Onder instellingen is geen pcs te zien in het menu. Inmiddels maak ik me er niet meer druk om. Tot remmen is het niet gekomen en dat verwacht ik ook niet. Het brake signaal verschijnt bij een bepaalde lichtinval/beschaduwing onder viaducten of in tunnels, nooit bij open lucht.