buitenspiegel

13 jun 2019
177
53
28
Sinds gisteren is de elektrische bediening van mijn linker buitenspiegel uitgevallen. Op zich geen ramp, alleen de spiegel beweegt naar beneden in de achteruit stand en komt niet meer terug. De inklap functie doet het wel naar behoren. Heeft iemand dit wel eens gehad?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Wat ik er van begrijp is dat de oorzaak van het probleem mogelijk in de positiesensor achter de spiegel ligt. Mogelijk is door de verplaatsing van het glas de positie van de sensor gewijzigd en werkt-ie weer.

Als dat zo is, dan is het probleem niet verholpen, maar waarschijnlijk uitgesteld dmv een work-around.
Een dealer zal proberen de oorzaak -defecte sensor- weg te nemen door de sensor te vervangen en daardoor het probleem op te lossen.

Maar ja, als de work-around werkt, waarom niet toegepast? Ik houd deze tip in gedachte in elk geval! :rulez:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Frank2b : ik kwam op het idee doordat ik zelf ook wel eens tijdens het wassen van de auto iets teveel druk op de spiegels uitoefende en de klikjes kon waarnemen. Wie kent 't niet? Ik heb de constructie nooit bekeken, maar kan me voorstellen dat het mechaniek eindstanden kent, die zich verplaatsen als de spiegel niet meer "center" staat tussen de eindstanden als gevolg van het drukken tegen het glas.

Want de positiesensors doen nog steeds prima hun werk. Daarom moet je ook de standen opnieuw inleren in memory.

Euhm... Ja, gelukkig snap ik zelf nog m'n eigen tekst . Jullie? ... ?
 
13 jun 2019
177
53
28
Wat betreft je opmerking over druk op de spiegels tijdens het wassen (dat snap ik). Dat zou aan kunnen sluiten op mijn vermoeden dat het ontstaan kan zijn in de wasstraat. Dan krijgen de spiegels soms flinke op hun duvel. Ik zal de volgende keer zeker de spiegels inklappen in de wasstraat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator