caravan(netje) met IS 250 en een gat in de tank

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Hej Lexus vrienden


Gisteren heb ik een rit van 225 km door Nederland gemaakt (lees 95% snelweg) met een kleine caravan. (ongeveer 4,30 meter) van zo'n 700 kg leeggewicht. (zo goed als onbeladen) verder gewoon 2 volwassenen en 2 kleine kinderen in de auto.

Qua trekkracht dik tevreden natuurlijk! snel op gang en eenmaal op snelheid leek de meter wel vastgelijmd, want die week geen mm van zijn plek.

Ik ben samen met de cruisecontrole op zoek gegaan naar een ideale kruissnelheid.
op dit forum had ik al wel wat tips gelezen over de in te stellen 'bakstanden' en dergelijke, maar wat ik onderweg tegenkwam was het volgende:

Als ik in stand ''S'' de 5 selecteerde (niet hoger opschakelen dan de 5e) ging de auto met een snelheid van tussen de 95 en 100 km/h op de teller de hele tijd ''schakelen'' tussen 2200 en 2600 toeren terwijl de versnelling in * * * * 5 bleef staan, het maakte daarbij niet uit of de schakelaar in snow/ect of pwr stond.

Ik ken de auto net ruim een maand, maar omdat ik de boel niet wil slopen, heb ik even gekeken wat er gebeurde als ik naar * * * 4 ging.
In * * * 4 ging de auto naar exact 3000 toeren, en week daar niet 1x meer vanaf. het gependel tussen 2 toerentallen was hiermee ook verleden tijd, en ik heb verder niets meer hoeven doen om geruisloos naar de andere kant van het land te zoeven.

Nu hebben we tegenwoordig in NL de regel dat we overdag niet meer harder dan 100 km/h mogen en dus ben ik (ook door de verkeersdrukte) helaas niet in de gelegenheid gekomen om een iets hoger toerental te gaan rijden in * * * * 5 om te kijken of het 'gependel in toerental' dan minder zou worden. (hoger toerental > meer koppel > geen noodzaak tot terugschakelen > dat idee)

Nu weten we allemaal hoe stil een Lexus is, het enige wat ik merkte van de wind, is dat bomen flink heen en weer gingen, en dat af en toe de caravan een duwtje kreeg.

Echter........ en nu komen we bij het gedeelte 'gat in de tank' ..... door met 3000 toeren in de * * * 4 ongeveer 97 km/h op de teller door de wind heen te ploeteren lust de Lexus maar liefst 1 op 6,5 !! (15,4 L / 100 km) Ik heb SUPER getankt, maar ik wist niet dat hij dan SUPER veel gaat drinken (emoticon met zweetdruppel) ik was toch eerlijk gezegd meer uitgegaan van 1 op 8 met zo'n klein caravannetje.


Hebben jullie misschien nog tips? heb ik echt iets verkeerd gedaan? of is dat nou echt enkel en alleen de wind geweest? (waaide wel bovengemiddeld harder dan de rest van de week wat we gewend waren)

of is er nog iets wat ik ben vergeten (er zit ook nog een knopje met 'shift lock' kan ik daar nog iets mee?)
of kan ik probleemloos de * * * * 5 gebruiken, en is dat 'gependel in toeren' eigenlijk helemaal niet erg?? voelde mij niet goed eigenlijk..

of (dat kan ook nog natuurlijk) is dit een heel normaal verbruik, en moet ik daar gewoon rekening mee houden?
wat zijn jullie ervaringen?


Ik hoor het graag :)
 
Laatst bewerkt:

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
410
148
43
Dit is niet om de bak vast te zetten in een bepaalde versnelling. Als de auto stilstaat kan je door deze knop in te drukken de pook in elke willekeurige stand zetten. Handig voor als je de auto stukje wilt verplaatsen om te wassen oid. Ook handig mocht de auto niet meer starten en afgesleept moet worden, knop indrukken, pook neutraal zetten en slepen maar (niet dat het nodig zal zijn), maar goed, handig om te weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dutch88 en Henri27

Dutch88

Hoort erbij
26 okt 2022
63
25
8
Dit is niet om de bak vast te zetten in een bepaalde versnelling. Als de auto stilstaat kan je door deze knop in te drukken de pook in elke willekeurige stand zetten. Handig voor als je de auto stukje wilt verplaatsen om te wassen oid. Ook handig mocht de auto niet meer starten en afgesleept moet worden, knop indrukken, pook neutraal zetten en slepen maar (niet dat het nodig zal zijn), maar goed, handig om te weten.
Hey bedankt voor dit weetje top, nooit geweten dit ik ga het uitproberen.