Ik heb een iets oudere GS -2008. Deze speciaal aangeschaft omdat het één van de weinige hybrides is die een caravan mag trekken. Ik ga er van uit dat er overigens weinig verschil zal zijn in trekcapaciteit tussen deze versies: de aandrijving is hooguit verbeterd!
Ik trek een Dethleffs newline met maximaal laadgewicht van 1200 kg. Ik heb de combinatie onlangs volgeladen gewogen: de caravan bleek tot 1100 kg beladen te zijn.
Vermogen heeft de auto in wagonladingen. Ik heb nog nooit volgas gegeven met de caravan er achter, dat durf ik gewoon niet, bang voor wat dat ín de caravan gaat aanrichten. Maar heuvelop een colonne vrachtwagens passeren zonder het verkeer achter je te hinderen is piece of cake voor deze wagen.
Het surplus aan vermogen betekent ook dat de aandrijving matig belast wordt. In de bloedhitte van de pré-corona-zomers deed de motorkoeling prima zijn werk. Airco aan en heuvelop-heuvelaf bleef de motortemperatuur keurig onder controle.
Briljant vind ik de ACC. Kies een vlotte vrachtwagen, zet de ACC aan en pak er een croissantje bij.
Het hoge gewicht van de wagen is qua rijstabiliteit een pré. Nadeel daarvan is dan weer wel dat je al snel een BE-rijbewijs nodig hebt.
Dat heb ik niet. Ik heb daarom het maximaal toegestane gewicht van de GS bij de RDW laten verlagen van 1350 naar 1300 kg. Kan online, kost een paar tientjes en je krijgt een nieuw kentekenbewijs opgestuurd.
Dank zij de elektrische tractie van het hybridesysteem kun je met de wagen eenvoudig en nauwkeurig manoeuvreren. De achteruitrijcamera maakt aankoppelen eenvoudig en met een lichte aanraking van het gaspedaal gaat de hele combinatie geruisloos van zijn plek. Indrukwekkend! Geen geloei of gehannes meer op de camping. Dit najaar van een drijfnat grasveld weggerold. De achterwielaandrijving zorgt dat je zonder wielspin of drama uit lastige situaties wegkomt.
Nadeel is wel het brandstofverbruik. Ik kan op de vermogensmeter zien dat bij 90 km/u de hele combinatie 50KW opsoupeert en dat heeft zo zijn effecten op de tankinterval. Maar ja, dat is misschien meer de makke van de caravan dan de wagen....