Caravan trekken met de GS 450h

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
22
15
3
Beste Leden,

Heeft er iemand ervaring met het trekken van een caravan met een Lexus GS450H van 2014?
Volgens de specificaties zou de wagen 1500 kg mogen trekken.
Benieuwd naar jullie reacties.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb een iets oudere GS -2008. Deze speciaal aangeschaft omdat het één van de weinige hybrides is die een caravan mag trekken. Ik ga er van uit dat er overigens weinig verschil zal zijn in trekcapaciteit tussen deze versies: de aandrijving is hooguit verbeterd!

Ik trek een Dethleffs newline met maximaal laadgewicht van 1200 kg. Ik heb de combinatie onlangs volgeladen gewogen: de caravan bleek tot 1100 kg beladen te zijn.

Vermogen heeft de auto in wagonladingen. Ik heb nog nooit volgas gegeven met de caravan er achter, dat durf ik gewoon niet, bang voor wat dat ín de caravan gaat aanrichten. Maar heuvelop een colonne vrachtwagens passeren zonder het verkeer achter je te hinderen is piece of cake voor deze wagen.
Het surplus aan vermogen betekent ook dat de aandrijving matig belast wordt. In de bloedhitte van de pré-corona-zomers deed de motorkoeling prima zijn werk. Airco aan en heuvelop-heuvelaf bleef de motortemperatuur keurig onder controle.

Briljant vind ik de ACC. Kies een vlotte vrachtwagen, zet de ACC aan en pak er een croissantje bij.

Het hoge gewicht van de wagen is qua rijstabiliteit een pré. Nadeel daarvan is dan weer wel dat je al snel een BE-rijbewijs nodig hebt.
Dat heb ik niet. Ik heb daarom het maximaal toegestane gewicht van de GS bij de RDW laten verlagen van 1350 naar 1300 kg. Kan online, kost een paar tientjes en je krijgt een nieuw kentekenbewijs opgestuurd.

Dank zij de elektrische tractie van het hybridesysteem kun je met de wagen eenvoudig en nauwkeurig manoeuvreren. De achteruitrijcamera maakt aankoppelen eenvoudig en met een lichte aanraking van het gaspedaal gaat de hele combinatie geruisloos van zijn plek. Indrukwekkend! Geen geloei of gehannes meer op de camping. Dit najaar van een drijfnat grasveld weggerold. De achterwielaandrijving zorgt dat je zonder wielspin of drama uit lastige situaties wegkomt.

Nadeel is wel het brandstofverbruik. Ik kan op de vermogensmeter zien dat bij 90 km/u de hele combinatie 50KW opsoupeert en dat heeft zo zijn effecten op de tankinterval. Maar ja, dat is misschien meer de makke van de caravan dan de wagen....
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik heb een iets oudere GS -2008. Deze speciaal aangeschaft omdat het één van de weinige hybrides is die een caravan mag trekken. Ik ga er van uit dat er overigens weinig verschil zal zijn in trekcapaciteit tussen deze versies: de aandrijving is hooguit verbeterd!

Het grote verschil tussen de generaties is het trekgewicht: de 3GS mag 2 ton trekken, maar de 4GS maar 1,5.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cmaster

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Zekers niet doen! :LOL: Maar in deze casus is de 1500kg-limiet kennelijk geen knelpunt.
Gelet op de limiet op de gen-4 GS zou ik er zelfs niet voor kiezen op de gen-3 GS meer dan 1500 kg te trekken.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Heb ooit 1800 kg aan betonklinkers getrokken met een Yaris P9.


Ook niet aan te raden :p (maar het ging wel!!!)
 
  • Haha
Waarderingen: RoelVB

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
22
15
3
Hallo iedereen,

Dank voor jullie reacties. Als ik een caravan aanschaf gaat die sowieso een MTM van 1500 kg hebben.
Eerst ééntje huren om te zien of het bevalt. Zal nog wel mijn ervaringen meedelen.
Ondertussen nog steeds een zeer tevreden Lexusrijder!
Met de snelheidsbeperkingen en vooral omdat de pakkans groter is geworden (enkele maanden geleden geflasht aan 192 km/u...) zie ik mijn verbruik nu zakken naar 6,8 liter!
Daarom is reizen met een caravan toch misschien geen slecht idee. Men rijdt dan veel rustiger.

Groetjes,
Curd
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Geflitst met 192! :eek:
Toch niet in Nederland mag ik hopen? Dat kost je hier je hele vermogen en je moeder! 😩
 

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
22
15
3
Nee, in ons Belgenland, E411. Misschien beter dat het daar Waals Gewest is, ze zijn daar doorgaans minder streng dan in Vlaanderen. Zal het pas weten binnen een klein jaar, want zolang duurt het eer je moet verschijnen!
 

W124

Nieuw hier
22 aug 2018
5
0
1
Heb zelf een gs450h 2013 . zo nu en dan een kip 470 er achter echt een top combinatie zeer stabiel geen centje pijn.
 

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
22
15
3
Bedankt voor de info. Eerst ééntje gaan huren en zien of het wel ons ding is. Groetjes.
 

brazi

Nieuw hier
27 jan 2013
22
1
3
En niet de hele tijd in Sport+ blijven rijden, dan loopt de temperatuur eng hoog op weet ik uit ervaring.