Carbon Build Up Lexus IS 250

SnelleJelle

Nieuw hier
11 jun 2024
1
0
1
Hi mede Lexus fanaten,

Ik ben benieuwd hoe je er (liefst makkelijk) achter kan komen of je Lexus IS 250 last heeft van carbon build up. Ik heb het online proberen te vinden maar krijg hier niet een eenduidig antwoord op. Iemand die weet of je dit zelf kan controleren en zo ja, hoe?

Alvast bedankt!
 

snorlax

Nieuw hier
30 mrt 2024
13
13
3
Ik heb laatst een filmpje op YouTube gezien van The Car Care Nut en die wist te melden dat injectiesystemen type D-4 wel last hebben met carbon build-up maar de D-4S niet. Op de en.wikipedia.org, zoeken naar Lexus IS, staat iets over welke typen IS welk injectiesysteem hebben maar heel duidelijk vond ik dat niet.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
932
1
558
93
In de VS is naast de IS250 ook de IS350 geleverd. De IS250 kent enkel directe injectie en is daardoor gevoelig voor opbouw van troep rond de inlaatkleppen. De IS350 (niet in Europa geleverd, er is wel grijze import) heeft zowel directe als indirecte injectie. The Car Care Nut heeft inderdaad een filmpje gemaakt hoe de kleppen eruit zien bij een motor met een dubbel injectie systeem en dat bewijst volgens hem dat het systeem in de IS350 de boel schoon houdt.

Maar ik heb ruim 2 ton op mijn IS250 gezet en geen klachten gehad. Ik heb altijd E5 getankt, veelal Aral Ultimate 102 (woon vlak bij Duitsland) of anders een SuperPlus (98). Aral Ultimate bevat geen ethanol overigens, maar wel reinigende additieven. En na een lange vakantierit door Duitsland op hoog tempo reed dat ding weken lang merkbaar soepeler.

De kwaliteit van de brandstoffen in de VS liggen lager dan hier, vaak nemen ze het daar ook niet zo nauw met onderhoud. En voor elk wissewasje van een paar 100m pakken ze de auto. Met grotere verkoopaantallen dan hier ga je dan vast ook meer verhalen vinden dat het een issue is. Ik kan me in de tijd dat ik op dit forum zit niet een verhaal uit Nederland herinneren dat er iemand zich hier heeft gemeld met problemen rondom vervuiling van het inlaattraject. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar een bekende klacht is het hier zeker niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
740
682
93
Ik kan me in de tijd dat ik op dit forum zit niet een verhaal uit Nederland herinneren dat er iemand zich hier heeft gemeld met problemen rondom vervuiling van het inlaattraject. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar een bekende klacht is het hier zeker niet.
Dat hangt sterk van merk en motortype af. Heel veel eerste generatie auto's met direkte benzineinspuiting hadden er last van. Omdat ze de warmtehuishouding rond de cilinderkop onvoldoende onder controle hadden, omdat door een bepaald rijpatroon de kans op afzettingen sterk toenam en doordat bij direkte inspuiting reinigende additieven niet meer de plaats waar de afzettingen plaats vonden bereikte.

De oplossing werd gevonden door de temperatuurhuishouding in de cilinderkop te verbeteren waardoor afzetting veel minder plaatsvond, en door het monteren van een dubbel inspuitsysteem zoals het Toyota/Lexus D4-S inspuitsysteem. De via de indirekte inspuiting in de inlaatbuis aangeboden reinigende aditieven bereikten wel de vervuilde kleppen en deden daar hun werk. Veel autobouwers zijn inmiddels weer van een dubbel inspuitsysteem afgestapt, reden: "te ingewikkeld om goed via de electronica te regelen, te duur"

Inmiddels is er een generatie van nieuwere additieven die aanzienlijk effectiever zijn. Dat is ook nodig, omdat het opmengen van benzine met meer alcohol een aantal nieuwe problemen introduceerde. Met die nieuwere additieven kunnen problemen als slecht en haperend lopen voor een groot deel onder controle worden gehouden bij veel auto's. Niet altijd, regelmatig rijden van lange ritten met stevige snelheid hebben nog steeds een goede invloed op het zich "happy" voelen van de motor. Het ontwerpen van een thermisch gezonde motor helpt natuurlijk ook, maar voor sommige fabrikanten lijkt die eis af en toe te hoog gegrepen.

Japanse merken waren betrekkelijk weinig gevoelig voor inlaatklepvervuiling en koolopbouw, het probleem deed zich vooral bij Europese en Amerikaanse fabrikanten voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en snorlax