Ik kan me in de tijd dat ik op dit forum zit niet een verhaal uit Nederland herinneren dat er iemand zich hier heeft gemeld met problemen rondom vervuiling van het inlaattraject. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar een bekende klacht is het hier zeker niet.
Dat hangt sterk van merk en motortype af. Heel veel eerste generatie auto's met direkte benzineinspuiting hadden er last van. Omdat ze de warmtehuishouding rond de cilinderkop onvoldoende onder controle hadden, omdat door een bepaald rijpatroon de kans op afzettingen sterk toenam en doordat bij direkte inspuiting reinigende additieven niet meer de plaats waar de afzettingen plaats vonden bereikte.
De oplossing werd gevonden door de temperatuurhuishouding in de cilinderkop te verbeteren waardoor afzetting veel minder plaatsvond, en door het monteren van een dubbel inspuitsysteem zoals het Toyota/Lexus D4-S inspuitsysteem. De via de indirekte inspuiting in de inlaatbuis aangeboden reinigende aditieven bereikten wel de vervuilde kleppen en deden daar hun werk. Veel autobouwers zijn inmiddels weer van een dubbel inspuitsysteem afgestapt, reden: "te ingewikkeld om goed via de electronica te regelen, te duur"
Inmiddels is er een generatie van nieuwere additieven die aanzienlijk effectiever zijn. Dat is ook nodig, omdat het opmengen van benzine met meer alcohol een aantal nieuwe problemen introduceerde. Met die nieuwere additieven kunnen problemen als slecht en haperend lopen voor een groot deel onder controle worden gehouden bij veel auto's. Niet altijd, regelmatig rijden van lange ritten met stevige snelheid hebben nog steeds een goede invloed op het zich "happy" voelen van de motor. Het ontwerpen van een thermisch gezonde motor helpt natuurlijk ook, maar voor sommige fabrikanten lijkt die eis af en toe te hoog gegrepen.
Japanse merken waren betrekkelijk weinig gevoelig voor inlaatklepvervuiling en koolopbouw, het probleem deed zich vooral bij Europese en Amerikaanse fabrikanten voor.