In de VS is naast de IS250 ook de IS350 geleverd. De IS250 kent enkel directe injectie en is daardoor gevoelig voor opbouw van troep rond de inlaatkleppen. De IS350 (niet in Europa geleverd, er is wel grijze import) heeft zowel directe als indirecte injectie. The Car Care Nut heeft inderdaad een filmpje gemaakt hoe de kleppen eruit zien bij een motor met een dubbel injectie systeem en dat bewijst volgens hem dat het systeem in de IS350 de boel schoon houdt.
Maar ik heb ruim 2 ton op mijn IS250 gezet en geen klachten gehad. Ik heb altijd E5 getankt, veelal Aral Ultimate 102 (woon vlak bij Duitsland) of anders een SuperPlus (98). Aral Ultimate bevat geen ethanol overigens, maar wel reinigende additieven. En na een lange vakantierit door Duitsland op hoog tempo reed dat ding weken lang merkbaar soepeler.
De kwaliteit van de brandstoffen in de VS liggen lager dan hier, vaak nemen ze het daar ook niet zo nauw met onderhoud. En voor elk wissewasje van een paar 100m pakken ze de auto. Met grotere verkoopaantallen dan hier ga je dan vast ook meer verhalen vinden dat het een issue is. Ik kan me in de tijd dat ik op dit forum zit niet een verhaal uit Nederland herinneren dat er iemand zich hier heeft gemeld met problemen rondom vervuiling van het inlaattraject. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar een bekende klacht is het hier zeker niet.