carbon build up probleem de oplossing?

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
http://www.tokensolutions.net/lexus-is2 ... catch-can/

is een leerzaam stukje waar het probleem nou eigenlijk door komt
en hoe het simpel is op te lossen
probleem speelt vooral in de USA
waarom is me een raadsel omdat de motorblokken in principe hetzelfde zijn
de 350IS kan dit probleem niet maar deze is hier nooit official gevoerd.

is dit ook zelf te maken?
voorkomen is beter dan genezen :O
lexus/Toyota technici geef je mening hierover
ik weet dat jullie ook op dit forum rondneuzen :rulez:
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Zal waarschijnlijk aan de type olie, kwaliteit, brandstof, luchtvochtigheid en temperatuur van de lucht liggen.
Eventueel kan er ook een andere vorm klep in zitten, maar dat is misschien iets te ver gezocht.

Opzich is de catch-can nooit verkeerd.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
dit is in principe gewoon een oil catch can.
Deze zijn op veel plekken verkrijgbaar en hoeven ook niet veel te kosten.

aansluiten is ook vrij simpel. je pakt gewoon de slang van het kleppendeksel die sluit je aan aan de ene zijde van de oil catch can en de andere zijde sluit je aan op de lucht inlaat slang.
moet je alleen een mooi plekje zien te vinden waar je de catch can plaatst.
 

redbaron

Actief
8 feb 2012
279
0
0
Veel Amerikaanse autorijders zijn halve zolen. Ze kopen de duurste uitvoering van een auto en laten hem vervolgens nooit servicen en als ze al olie verversen gooien ze er de goedkoopste supermarktzooi in. Dat ze 6 uur per dag in woon werkverkeer rijden en op de highway braaf 100 per uur in de hoogste versnelling rijden helpt ook al niet. Een vriendje van me is R&D ingenieur bij Opel en is al meermaals naar de USA geweest om dit soort problemen bij Amerikaanse GM motoren te bekijken. Die motoren zitten ook in de Europese GM produkten en hebben die problemen niet of nauwelijks. Oorzaak: zie hierboven. Met een catchtankje recirculeer je de carterdampen niet. Ze zitten niet voor niks op elke race en rallywagen. Weet niet op dit in NL of Belgie tot problemen bij keuring kan leiden. In Duitsland kom je er niet mee weg.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Wat je vaak hoort is dat je regelmatig gasgeven en toeren maakt, het probleem zich niet voordoet.

Ik heb dit probleem niet terwijl er al bijna 3 ton opstaat. Ik probeer wel regelmatig de motor shoon te branden, dus dat kan een verklaring zijn. De is350 heeft het niet doordat deze dual injection heeft, poort en direct. Waarbij de poort injectie de inlaat reinigt en bij direct injection niet.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ik weet dat dit een oud topic is, maar is er hier iemand met een IS250 die een catch can heeft?
En wat zijn de ervaringen daarmee?
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Ik zou zeggen doe eens een youtube search, ik heb nog zo'n can liggen enkel nooit zin gehad om het te monteren.
Het zou de vocht/sludge in de lucht daar naar toe sturen, zodat je olie zuiver blijft.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Volgens mij is het doel van een catch can dat hij de olie die uit de carterontluchting komt (en direct naar de inlaat wordt geleid) opvangt en daardoor koolafzetting in het inlaattraject voorkomt/minimaliseert.

Ik heb een garage gevonden in Den Haag die een inlaatreiniging kan doen en die dan ook meteen een catch can monteert.
Volgens mij nemen zij dan gewoon een universele catch can. Die hierboven genoemd wordt vind ik wel wat prijzig...
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Een universele(lees goedkope) catchcan is niks anders dan een blik met 2 in/uitgangen, als je een beetje geluk hebt lopen er ook pijpjes naar beneden en is er nog een verschil tussen in en uit.
Een lege blik dat tussen je carterontluchting en inlaat komt te zitten gaat geen koolstof deeltjes kunnen filteren...
Er zijn ook duurdere catchcans met filters, ik heb ze gezien met een soortvan staalwol o.i.d. erin of een keramische "suikerklontje". Zodra deze verstopt zitten, word je probleem nog groter omdat je de doorgang van je carterontluchting naar de inlaat vernauwd of helemaal blokkeert waardoor juist dat rotzooi in je blok blijft i.p.v. dat het via je inlaat terug komt en nog een keer verbrand (sludge/motorolie).
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
+1
Niels, goed in verdiepen, want die goedkope troep moet je er niet tussen zetten. Overigens is zo'n catchcan wat meer effectief bij geblazen motoren. Dacht dat toyota het ook gebruikt bij bepaalde GTE blokken.