Centrale vergrendeling GS300 2nd gen.

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Goedenavond, ben sinds een week eigenaar van een nog hele fraaie GS300 (1998)die ik na de aankoop en RDW-invoerkeuring en APK
bij de lokale Toyota-dealer ( maar ook Lexus - heb daar in 2002 een bijna nieuwe IS200 gekocht) heb gebracht ivm problemen met
de centrale vergrendeling. Unlock gaat prima maar op slot gaat niet met de a.b.. Begrijp uit de USA forums dat het om ' bekende' problemen gaat met deze GS300 ( naast fusee(beiden worden ook vervangen)). Begrijp van de dealer dat liefst 3 x servomotor zouden moeten worden vervangen
maar op een karige aankoopprijs wordt dat veel geld. Let wel, auto is in een zeer mooie conditie en de meeste mensen geven hem maar een leeftijd van 4-5 jaar....maar toch, ene kant wil ik niet zeuren maar er zijn volgens mij ook goedkopere oplossingen..
Heeft iemand tips of zelf ervaringen rond problemen met de c.v.
Hoor graag,

Hotze
Leiden
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Ik zou eerst de batterij van AB vervangen.Van vervangen servo-motoren heb ik nog nooit gehoord,dit is namellijk geen ' bekend ' probleem met dit model,naar mijn mening dus een broodje aap verhaal.Als je de AB op unlock drukt werken dezelfde servomotoren toch? Of ben ik nou gek. GPS-10 op dit forum weet hier meer over. Overigens welkom hier op forum.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Welkom op 't forum Esote!

Moeilijk te zeggen zo. Fuseekogels zijn in principe niet echt een 'probleem', maar vallen onder onderhoud op termijn en worden globaal vervangen rond een ton.

Aan de hand van je relaas komt het op mij (nog) niet helemaal duidelijk over wat er precies aan de hand is. Je zou zeggen dat als 'unlock' werkt, alle servomotoren functioneel zijn. Stel dat 1 servomotor ergens blijft 'hangen' tijdens afsluiten (mechanisme vuil, etc.), dan kun je idd niet meer via A/B locken.

Wat en hoe heeft de dealer precies onderzocht om tot deze conclusie te komen (3x servomotor lijkt me wel wat veel) ?

Qua tips; misschien is het een goed plan (voor zover mogelijk) de deurpanelen te demonteren en het sluitmechanisme zelf onder de loep te nemen. Bijvoorbeeld tandwieltjes afgebroken /trekstangetje los, vuil, etc. Krijg je bijvoorbeeld wel de 'klikgeluiden' bij afsluiten, dan zou je per deur (handmatig) kunnen vaststellen welke servo (of mechanisme) blijft hangen.

Btw, aankomende zaterdag is er een meeting. Mocht je tijd en zin hebben, kunnen we daar ook een kijkje nemen.
 
Laatst bewerkt:

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Ontzettend bedankt voor jullie beide commentaren. Ik heb tot op heden nog geen kentekenkaart binnen van de RDW, dus naar de meeting wordt wel lastig, en ik was dat indertijd van
plan.... Vorige auto's waren allen Mercedes en was ik ook lid van het Mercedesforum. Veel toegevoegde waarde zou ik zeggen. Ga binnenkort foto van de auto plaatsen.
Auto ook door de Toyota-/Lexusdealer goedgekeurd en wellicht blijf ik er wel meer dan een jaar meerijden, een derde generatie Lexus GS300/430 moet nog even wachten en ik wil bvk
een vanaf 2007 model. De overstap van een indertijd IS200 met weinig km's naar een nu zelfs oudere 98-er was voor mij geen grote stap. Wilde eigenlijk geen oude auto's meer maar
de Lexus-kwaliteit droop af van de huidige 300 en als je dan naar Mercedeskwaliteit kijkt van de jaren 96-03 werd die stap alleen maar kleiner.
Ik ga volgende week in alle rust de cv bekijken. Zo na de aankoop ben je nog een beetje onrustig....
De dealer heeft de auto bekeken, een kleine beurt gegeven, distributie was al gedaan in 9/2013, fus??kogels vervangen, autogordelhouder vervangen, uitgelijnd en nog wat dingen en dat
voor een kleine Euro 900, vind ik alleszins meevallen, dus voorlopig kunnen we weer even vooruit.
Ik wil alleen nog een handleiding van de GS300 hebben, liefst origineel. Kan'm uitprinten via internet maar wil liefst origineel. Heeft iemand tips?
De vorige Belgische eigenaar heeft ipv de originele radio een high-end Clarion laten monteren met zelfs een monitor in het dak met twee draadloze hoofdtelefoons, en ook nog's navigatie
op 2 x DIN formaat....
Ik woon in Leiden, mocht er een liefhebber in de buurt wonen?


Hotze
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik woon niet al te ver van je af, dus wellicht kunnen we ergens een keer afspreken. Jammer van de meeting, maar er volgen er meer ;)
 

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
Fusee kogels en cv zijn idd een punt van zorg. Kogels vervangen is een must na de 100k, en de cv , tja er staat een mooie handleiding op YouTube.

Wereldwijd zijn er slechts 35 miljoen mensen die nederlands spreken, dan wel kunnen lezen...........

Tip: zoek eens in het engels
 

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Heb ondertussen een prima handleiding via Lexus.com. Kreeg overigens een nette mail terug van Lexus NL en die zei dat handleidingen via de dealer moeten worden gevraagd.
Echter is een originele handleiding al tijden niet meer te leveren, zelfs niet meer GS-sen van de derde generatie.....

Over de Centrale vergrendeling, zie eerdere berichtjes hier boven, het alarm doet het wel, volgens de factuur die ik kreeg van de Toyota-dealer hebben drie van de C.V. servo's
sluiting met massa, LV, RV & Rechtsachter en zouden volgens hen moeten worden vervangen...
Een ander ding, m'n VCS lampje ging branden en liet bij de dealer bij diagnose foutcode P1121 zien ( naast een foutcode voor wat betreft de C.V. ), duidt op vieze smoorklep of op z'n engels
de Valve throttle motor die of vervangen moet worden vervangen of schoon moet worden gemaakt. VSC lampje heeft nu sinds twee weken twee maal gebrand, auto gaat dan in noodloop,
( dacht dat alleen dieselauto's dit hadden.. ) en na ??n of twee keer herstarten is er weer niks aan de hand. Met noodloop kun je gewoon rijden, je regelt dan zelf met het gaspedaal de toevoer...
Misschien dat iemand van jullie nog het e.e.a. wil /kan toelichten en misschien kan ik 'ns met de moderator van deze site afspreken?!

Groeten,

Hotze
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
P1121: Accelerator pedal position sensor range/performance problem.

Smoorklep..? Kort door de bocht;

de code duidt op een afwijkende sensorwaarde (Throttle Position Sensor) die een afwijking registreert in hoeverre de gasklep (vlinder) opent in relatie tot andere sensoren. Het is een 'drive-by-wire' systeem en mogelijk is de 'Throttle Control Motor' en/of 'TPS' defect en kunnen door onbekende oorzaak (soms) niet goed functioneren. Deze motor stuurt de vlinder aan. Dat de gasklep nog (minimaal) bedient kan worden met het gaspedaal/kabel is slechts een noodvoorziening (ik dacht iets van 25%). De auto loopt nu in noodloop, hetgeen in tijd bijzonder slecht is voor motor en uitlaatsysteem.

Er zijn een aantal zaken die je eerst kunt proberen (of laten doen) om het probleem te proberen op te lossen:
- MAF doormeten/reinigen
- TPS doormeten
- Gasklepluchthuis reinigen (liefst deels uit elkaar halen)
- TCM - loshalen en reinigen / doormeten

Btw,
en misschien kan ik 'ns met de moderator van deze site afspreken?!
De site-eigenaar is Hube, voor de rest zijn er diverse mods actief. Ik denk niet dat afspreken met de 'moderator' van deze site veel zal toevoegen aan je problematiek of oplossing daarin ;)
 
Laatst bewerkt:

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
GPS-10,

Dank voor je zeer gewaardeerde commentaar op P1121 foutcode en strookt met wat ik het www vind.
Toevallig ging het lampje vandaag weer branden toen ik bijna thuis was. Als ik dit analyseer krijg ik na elke 200 km
deze melding. Totaal zal het over de drie keer melding een kilometer geweest zijn dat ik er mee gereden heb en geloof me dat ik
ook zo kort mogelijk in noodloop wil rijden.
Ik zit nu bij een prima Toyota dealer en daar ga ik de auto brengen. Ze kunnen wel de foutcodes uitlezen maar krijgen niet
de oplossing want dat is weer typisch aan Lexus toevertrouwd en daar is uiteraard weer iets voor te zeggen.

Hotze
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ze kunnen wel de foutcodes uitlezen maar krijgen niet de oplossing want dat is weer typisch aan Lexus toevertrouwd
Op zich zitten ze toch goed met vervangen of reinigen van de 'valve throttle motor'? Lijkt me dat die jongens wel een gasklepluchthuis kunnen reinigen. :thumbsup:

Btw, die servo's voor de deuren kun je voor zo'n 90-USD per stuk kopen. Het erin zetten is naar het lijkt niet al te lastig (goede howto's on-line).

Succes en keep us posted ;)
 
Laatst bewerkt:

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Dag Allemaal, onderwerp gaat nu een beetje scheef lopen want hoort eigenlijk thuis op tabje ' aandrijflijn', maar nu we toch bezig zijn... mbt bovenstaand, gasklep e.d. is gereinigd, echter na 4 dagen van elk 50 km gereden te hebben toch weer problemen met/door VSC en motormanagementlampje..... Kwam van de snelweg en auto ging in noodloop. Wilde 'm weer starten maar kon dit keer ook niet de automaatpook in de P zetten, alleen door indrukken 'shift' knopje ging dit en na herstart ging het weer goed. Moest nog een paar km en toen gebeurde het vlak voor waar ik werk wederom... Rustig na mijn werk en zonder problemen naar dichtsbijzijnde Toyota-dealer gereden en na uitlezen van de computer kreeg ik er dit keer nog een foutcode bij:
- P1120. accellerator position sensor circuit
- P1121. accellerator position sensor range/performance problem (deze had ik al)

Toevallig staat ook met zoeken op P1120 ook op dit forum prima feedback waarbij de IS-bezitter deze sensor heeft laten vervangen en geen problemen meer heeft gehad. Op USA forums komen ze ook met deze oplossing maar ook met het vervangen van de motor die de smoorklep bedient... Toyota-delaer NL komt ook met vervangen van de ' accelaration position sensor' aanzetten en kost OEM Lexus ex-BTW Euro 165 en da's courante prijs.
Heeft iemand van jullie ervaringen?

Hotze
 

Esote

Hoort erbij
18 jun 2014
47
1
0
Het lijkt er op dat m'n problemen met de VSC icm foutcodes P1120-P1121 over zijn. De motor die de vlinderklep in het gasklephuis
bedient is vervangen tegen een heel schappelijke prijs. Dus niet de eerder aangegeven sensor. Fantastisch geholpen door
Louwman-Lexus Den Haag die met de tip kwam en die helemaal aansloot wat ik zelf vond op diverse Amerikaanse forums en da's toch leuk. Hij had er al een aantal gehad en mijn ervaring leert dat je moet proberen om rechtstreeks met een monteur in contact te komen en die er al een tijdje werkt. De auto is gerepareerd door Louwman Hoofddorp en was ongeveer een Euro 400 kwijt
incl. de Euro 260 ex voor het onderdeel! Zelf importeren had totaal geen zin qua prijs. Heel fair geholpen.
Nu nog de wegligging ( zie m'n nieuwe post van vandaag onder topic ' onderstel ' ) en ik wil de CV nog in orde maken. A.b. reageert
op alleen de LA deur. Andere deuren moet ik met de hand openmaken. Wil sowieso het chauffeursportier repareren, rijdt er voornamelijk alleen in.