Check VSC

AHAM1

Hoort erbij
4 mrt 2015
57
0
0
Afgelopen tijd heb ik geregeld de melding check VSC. Ca elke 250 KM. Melding komt bij rustig cruisen op 90-100 km/u

Na uitlezen techstream komen dan de foutmeldingen P0430 en C1201 te voorschijn en als je radar cruise geprobeerd hebt een 1578 code. De melding lijkt te beginnen met een P0430 code die dan doorgezet wordt in de andere computers. Het check engine lampje gaat als eerste branden en dan pas Brakes en VSC. De P0430 verwijst naar de O2 sensor Bank rechts achterste na de cat. Als ik echter de tech stream monitor uitleest dan blijken beide achterste O2 sensoren waardes te hebben die buiten de range liggen en een Fail (duim naar beneden) laten zien. Na het wissen van de DTC's ziet er life monitor er vervolgens netjes uit. Je kan dan beide O2 sensoren uitlezen. Beide hebben een groen vinkje en waardes binnen de range.

Wat studie op de US en UK forums geeft me de volgende tips. Check de benzine vuldop. (moet schoon zijn en rubber heel, moet blijkbaar goed sluiten) en check je uitlaat op lekkages. De vuldop lijkt er netjes uit te zien. Ik hoorde in het verleden wel lucht zuigen als ik ging tanken, de laatste tijd niet meer. De uitlaat moet ik nog checken, al hoor ik geen extra geluiden naast de auto. De lekkage kan dus niet groot zijn.

Hebben jullie nog tips of heeft iemand dezelfde issues gehad?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Twee jaar verder en toch maar eens de achterste lambda's vervangen (P0138 en P0158 codes). Na vervangen de codes gewist en daar trof ik ook code P0420 aan, wat zou betekenen dat aan de bestuurderskant de katalysator onvoldoende zijn werk doet. Ik hou van een schoon dashboard zonder onnodige lampjes (ondanks dat de motor prima loopt) dus dit werkt aardig op mijn irritatie. Nu opvallend dat mijn uitlaat wat "ploft" al kan dit ook de wijze zijn hoe deze normaal hoort te lopen. Bij vervanging van de lambda's was deze aan de bestuurderskant ook een stuk zwarter door roet dan die van de bijrijderskant. Ook merk ik dat de tankdop flink wat lucht aanzuigt bij het losdraaien (en dat lijkt ook te horen neem ik aan). De uitlaat lijkt heel al moet ik hem nog eens op de brug zetten om het goed te kunnen beoordelen.

Ik begreep uit US en UK fora dat bij een slechte katalysator de P0420/P0430 melding komt bij stadsverkeer. Gister en vorige week kreeg ik allebei de VSC meldingen op de snelweg bij 100 km/u. Ik ben zelf wel benieuwd wanneer de ECU zijn check op de katalysator doet, ik begreep gedurende de eerste 10 minuten van een rit, maar dat zou niet rijmen het moment waar de meeste meldingen naar voren komen.

Ik zou verwachten dat de melding van P0420/P0430 bij lekkage van de uitlaat zich manifesteerd tussen O2 sensor 1 en 2, maar misschien dat door uitlaatpulsen ook de na sensor 2 een lekkage effect heeft op de meeting.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Twee jaar verder en toch maar eens de achterste lambda's vervangen (P0138 en P0158 codes). Na vervangen de codes gewist en daar trof ik ook code P0420 aan, wat zou betekenen dat aan de bestuurderskant de katalysator onvoldoende zijn werk doet. Ik hou van een schoon dashboard zonder onnodige lampjes (ondanks dat de motor prima loopt) dus dit werkt aardig op mijn irritatie. Nu opvallend dat mijn uitlaat wat "ploft" al kan dit ook de wijze zijn hoe deze normaal hoort te lopen. Bij vervanging van de lambda's was deze aan de bestuurderskant ook een stuk zwarter door roet dan die van de bijrijderskant. Ook merk ik dat de tankdop flink wat lucht aanzuigt bij het losdraaien (en dat lijkt ook te horen neem ik aan). De uitlaat lijkt heel al moet ik hem nog eens op de brug zetten om het goed te kunnen beoordelen.

Ik begreep uit US en UK fora dat bij een slechte katalysator de P0420/P0430 melding komt bij stadsverkeer. Gister en vorige week kreeg ik allebei de VSC meldingen op de snelweg bij 100 km/u. Ik ben zelf wel benieuwd wanneer de ECU zijn check op de katalysator doet, ik begreep gedurende de eerste 10 minuten van een rit, maar dat zou niet rijmen het moment waar de meeste meldingen naar voren komen.

Ik zou verwachten dat de melding van P0420/P0430 bij lekkage van de uitlaat zich manifesteerd tussen O2 sensor 1 en 2, maar misschien dat door uitlaatpulsen ook de na sensor 2 een lekkage effect heeft op de meeting.
moment van de melding komt me bekend voor.
ik heb eens een defecte bobine gehad (toyota) en ik moest beslist nog 50 km rijden.. dat rijdt niet lekker op 3 cilinders, maar ik had geen keuze.

ik weet niet wat er tijdens die 50 km allemaal gebeurd is tussen de motor en de einddemper, maar na het vervangen van alle bobine's en bougies, kreeg ik ook elke keer na een uur rijden op de snelweg met 100 km/h de code p0420 dit ging een half jaar zo door.

ik heb er op een gegeven moment gewoon een obd2 meter aangehangen, zodat ik tijdens de rit deze direct kon wissen.

na een half jaar was ik het echt spuugzat, heb ik de achterste lamdasonde met remreiniger schoongemaakt.
ik heb de storing in de 2 jaren daarna nooit meer teruggezien ;-)

misschien heb je er wat aan :-D
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
moment van de melding komt me bekend voor.
ik heb eens een defecte bobine gehad (toyota) en ik moest beslist nog 50 km rijden.. dat rijdt niet lekker op 3 cilinders, maar ik had geen keuze.

ik weet niet wat er tijdens die 50 km allemaal gebeurd is tussen de motor en de einddemper, maar na het vervangen van alle bobine's en bougies, kreeg ik ook elke keer na een uur rijden op de snelweg met 100 km/h de code p0420 dit ging een half jaar zo door.

ik heb er op een gegeven moment gewoon een obd2 meter aangehangen, zodat ik tijdens de rit deze direct kon wissen.

na een half jaar was ik het echt spuugzat, heb ik de achterste lamdasonde met remreiniger schoongemaakt.
ik heb de storing in de 2 jaren daarna nooit meer teruggezien ;-)

misschien heb je er wat aan :-D
P420/430 code is een code die nogal veel oorzaken kan hebben en gek genoeg bij Toyota's/Lexus' snel wordt getriggerd. Na vervangen van de achterste lambda's had ik de code nog steeds (tussen de 150 en 450 km na een tankbeurt), dus de lambda's ansich lijken goed hun werk te doen.
Het ploffen van de uitlaat lijkt toch ergens door een lek te komen. Via deze website GS300 Exhaust leak veronderstel ik dat mijn '05 GS last heeft van roest op de uitlaat door de slecht ontworpen hitteschilden waar vocht, pekel etc tussen komt en blijft zitten. Deze zitten niet ver van de achterste lambda's waardoor een klein gaatje icm uitlaatpuls voor extra zuurstof bij de lambda's zorgt voor een foutmelding. Vanaf september 2007 zijn de GS'en met een andere midpipe voorzien waar kans op roest aanzienlijk minder is. De midpipe is voorzien van een extra katalysator waardoor deze 1800 euro moet kosten. Ik ben wel eens naar RVS gaan kijken (custom of AM) maar dat maakt niet veel verschil. Inmiddels is het model aanzienlijk verouderd en focussen de AM leveranciers op nieuwere generatie GSen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Precies, check je uitlaat maar eens. Ik had ook een gaatje in mijn uitlaat die ze bij de vorige beurt gerepareerd hebben, precies achter het hitteschild waardoor je het in eerste instantie niet ziet. Sinds de reparatie heb ik de melding nooit meer teruggehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat er een stelselmatigheid zit tussen tankbeurt en het opkomen van de P0420 code. tussen de 375 en 405km na een tankbeurt komt de foutcode op. Ik heb uit voorzorg daarom maar een nieuwe tankdop besteld. Euvel gerelateerd aan de tankdop geeft doorgaans een andere foutcode, maar gezien ik bij het tanken ook een flink aanzuig geluid heb wanneer ik de dop losdraai, vermoed ik dat het ventiel in de dop niet juist meer werkt en zo voor een vacuüm in de tank zorgt, wat allerlei andere zaken kan triggeren.

Tijdens vervanging van mijn wiellager achter, de uitlaat goed bekeken maar kon geen visuele lekken vinden. De auto stond al een tijdje stationair te draaien dus de zeepspray begon al snel te koken toen ik deze op de uitlaat spuitte. Ik ga aankomend weekend het hitteschild maar eens losmaken. en kijken wat er achter zit.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat er een stelselmatigheid zit tussen tankbeurt en het opkomen van de P0420 code. tussen de 375 en 405km na een tankbeurt komt de foutcode op. Ik heb uit voorzorg daarom maar een nieuwe tankdop besteld. Euvel gerelateerd aan de tankdop geeft doorgaans een andere foutcode, maar gezien ik bij het tanken ook een flink aanzuig geluid heb wanneer ik de dop losdraai, vermoed ik dat het ventiel in de dop niet juist meer werkt en zo voor een vacuüm in de tank zorgt, wat allerlei andere zaken kan triggeren.

Tijdens vervanging van mijn wiellager achter, de uitlaat goed bekeken maar kon geen visuele lekken vinden. De auto stond al een tijdje stationair te draaien dus de zeepspray begon al snel te koken toen ik deze op de uitlaat spuitte. Ik ga aankomend weekend het hitteschild maar eens losmaken. en kijken wat er achter zit.
dat vacuüm geluid, kan iemand dat eens uitleggen of dat wel of niet zo hoort?
ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik het altijd hoor bij het losdraaien van de dop.
maar geen storingen ofzo.

iemand daar kennis over?
 
2 okt 2021
198
121
43
Heb het bij mijn NX 300h van 2021 ook reeds gehoord bij losdraaien van de dop, maar heb verder geen problemen, dus misschien is dit geluid normaal ? Of komt het door de hoge brandstofprijzen van tegenwoordig 😝
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dat zou nog een mooie prijs per liter zijn! De GS lust alleen E5 (geen E10) dus 2,75 per liter o_O Misschien moet ik toch eens gaan kijken naar een hybrid ;-)
oef, tank je langs de snelweg dan?

Ik tank ook alleen E5, maar ik heb deze week nog voor € 1,999 getankt (net over de grens) nu woon ik daar ook vlakbij.
Maar net als in Nederland is daar op merkwaardige wijze de accijnskorting razendsnel verdampt.

Herinnert u zich nog de korting van € 0,35 per liter benzine die per 1 juni 2022 inging?
Ik heb getankt op zowel 20-05 als op 07-06... Beide voor € 1,999 per liter... hoe dan?

Ik voorspel dat als de tijdelijkheid van deze korting verstreken is, deze centen (in Nederland € 0,17) er schaamteloos weer bovenop komen.
zodoende denk ik dat we toch al heel snel heel dicht in de buurt gaan komen van € 3,- per liter

Dus wellicht is een hybride nog zo'n gek idee niet ;-)

om on-topic te blijven,... hopelijk koop je dan géén wagen die Check VSC vertoondt. :p
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
oef, tank je langs de snelweg dan?
Nope, 2,75 lijkt heel gangbaar in omgeving Rotterdam voor een litertje Shell V-Power. Misschien wat goedkoper bij B-merk pompen.

Dus wellicht is een hybride nog zo'n gek idee niet ;-)

om on-topic te blijven,... hopelijk koop je dan géén wagen die Check VSC vertoondt. :p
Volgens mij hebben de 4e Generatie GS450h en IS300h geen last van Check VSC meldingen?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Bij belastingkortingen neemt voor de verkoper de marge toe.
Bij belastingverhogingen neemt voor de koper de prijs toe.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
559
1
354
63
Ook met een hybride is 3,- per liter niet meer grappig; als ik dan 60 liter moet tanken ben ik 180,- kwijt......denk dat een e-bike een betere oplossing is 😉
Verschil zal 'm wel in het verbruik zitten, mijn IS doet gemiddeld 1:16, dat zal met de GS wel anders zijn.