Chip tuning RC 300h

harryw

Hoort erbij
21 mrt 2022
33
10
8
Ik krijg volgende week mijn rc 300h.
Een tip voor chip tuning of niet doengaat me meer om het versnellen. Topsnelheid boeit me niet.
Bedankt voor de tios
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
455
63
Ik vraag me af wat er überhaupt mogelijk is bij een hybride. En ik denk niet dat er veel te winnen valt bij chiptuning van een 4-cilinder motor die ontworpen is voor zuinigheid (Atkinson-loop).
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
699
624
93
Ik zou er niet aan beginnen. De enige manier om een benzinemotor door chiptuning meer vermogen te geven, is er voor zorgen dat er meer lucht binnenkomt omdat je vanwege de emissierestricties vast zit aan een vaste verhouding tussen lucht en benzine. Dat meer lucht zal bij een non-turbo motor dus niet lukken. Daarnaast moet ik het eerste "chipbedrijf" nog tegen komen dat inderdaad in staat is om de door Toyota voor het motormanagement gebruikte software te benaderen. Als je er toch iets aan zou willen doen, zul je moeten beginnen met zorgen dat er meer lucht naar binnen kan. In theorie kan dat via een turbo of een mechanisch aangedreven compressor, maar dat is aanzienlijk duurder dan via chiptuning en het vraagt ook veranderingen aan de motor (inlaat en uitlaat) . Ook zal een turbo of compressor meer inbouwruimte vragen en het is de vraag of die er is. Dat wordt in ieder geval erg duur. Eenvoudiger is waarschijnlijk er gewoon een andere getunede motor in te zetten :) Het feit dat het een hybride is, maakt het nog wat ingewikkelder. Dat vraagt om samenwerking van de motorelectronica met de electronica van de versnellingsbak. Allemaal niet onmogelijk in theorie, maar ik denk niet dat er een bedrijf is dat er aan gaat beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Metalfreak

harryw

Hoort erbij
21 mrt 2022
33
10
8
Dank je wel voor het duidelijke antwoord. Wil/wou iets sneller versnellen...
 
13 jun 2019
179
54
28
Misschien overbodig, maar weet je dat je het gaspedaal op de "bodem" door een weerstand kunt drukken? Trek je sneller. Ik moest er ook op gewezen worden.
 

Lexpeter

Actief
14 aug 2018
412
148
43
op standje sport en sport+ reageert de motor sneller, meer niet, bij eco en normaal als pedaal helemaal tot de bodem is ingedrukt. wil je snel neem dan de isf, gsf of rcf of de lfa
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Rob-

Hoort erbij
18 jan 2020
67
42
18
Hoi

In bezit van een IS250.
Non turbo dus
Die heb ik extern laten chippen.
Niet voor de topsnelheid. Maar voor iets meer souplesse en tussensprint.

Maakt bij mij wel degelijk uit. Rijd beter is met optrekken net iets vlotter.
Uiteraard niet zo extreem dat als je een Turbo chipt. Maar zeker wel merkbaar.

Hier zeker geen spijt van gehad.

Gr
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
585
1
384
63
Hoi

In bezit van een IS250.
Non turbo dus
Die heb ik extern laten chippen.
Niet voor de topsnelheid. Maar voor iets meer souplesse en tussensprint.

Maakt bij mij wel degelijk uit. Rijd beter is met optrekken net iets vlotter.
Uiteraard niet zo extreem dat als je een Turbo chipt. Maar zeker wel merkbaar.

Hier zeker geen spijt van gehad.

Gr
Niet alleen non-turbo maar ook nog eens non-hybride en daar zit volgens mij nou net de crux. Ik zou er braaf van afblijven tenzij je geconfronteerd wil worden met een kapotte RC 300h......en ik denk dat je je garantie ook wel uit kunt zwaaien.
Op het Toyota hybride forum komt dit ook regelmatig voorbij en naar wat me daarvan bij staat is dat men zich de vingers niet wil branden aan de hybrides wat tunen betreft.

Maarrrrr.....iedereen heeft recht op zijn eigen paal 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Henri27