chiptuning

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
heeft een van u al eens zijn lexus laten chiptunen ? en wat is de evaring van zo een ingreep. ?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
de eerste ervaring zal waarschijnlijk zijn dat je een behoorlijk bedrag neertelt. mogelijk dat je daarna ook een bescheiden verschil in het rijgedrag en het brandstofverbruik op valt.

als we al die opwindende verkoopverhalen even terzijde schuiven en ons tot de technische ingreep beperken valt er wel iets over te zeggen.

een auto zal sneller worden als de motor per minuut meer brandstof weet te verbranden. om meer brandstof te kunnen verbranden zal die motor ook meer lucht per tijdseenheid moeten verwerken: bij benzineauto's dient een vaste verhouding te bestaan tussen de hoeveelheid lucht en de hoeveelheid brandstof. bij benzineauto's is het inspuiten van meer brandstof geen probleem, maar meer lucht er in is moeilijker. doorgaans is de luchtinlaat van een zodanige afmeting dat er voldoende lucht door kan - maar niet veel meer. in dat geval kun je door "chiptuning" dus nauwelijks winst boeken - meestal beperkt het zich tot een aanpassing van hoe de verstelling van het gaspedaal de hoeveelheid ingespoten brandstof regelt - wat overeenkomt met de eco, normaal en sport stand die je toch al op de meeste Lexus auto's aantreft. Een extra stand is dan alles wat wordt toegevoegd en ja, dat zou je kunnen merken.

wanneer je in staat zou zijn om veel meer lucht toe te voeren, kun je ook de brandstofhoeveelheid in dezelfde mate vergroten en dat zul je zeker kunnen merken. dat gaat vaak vrij gemakkelijk bij auto's met een turbo. in dat geval kun je aanzienlijk meer vermogen krijgen. de meeste Lexus auto's kennen geen turbo - en daar gaat het dus niet.

een andere complicatie is dat veel auto's een hybride zijn. de samenwerking tussen benzinemotor, electromotor en automatische versnellingsbak of CVT is bijzonder ingewikkeld. Lexus schermt al een aantal jaren de daarvoor verantwoordelijke software zodanig af dat de meeste chiptuners er niet eens aan beginnen.

of er een brandstofbesparing mogelijk is? in theorie wel. echter zal dat mogelijk enkele procenten bedragen - en dat zal moeilijk in de praktijk meetbaar zijn.

kortom: begin er niet aan of koop eerst een andere auto (bijvoorkeur een diesel) met turbo met voor de chiptuner goed toegankelijke ("onvoldoende afgeschermde") software. dan is er veel mogelijk - zowel legaal als minder legaal zoals het uitschakelen van het uitlaatgasrecirculatiesysteem en het buiten werking stellen van andere op het beperken van de uitstoot gerichte apparatuur. voor iedere apk wel weer even in werking laten stellen, want je rijdt dan normaal dus in een sjoemeldiesel.
 

nasdaq1959

Hoort erbij
12 nov 2021
95
17
8
dank je wel voor zeer uitgebreide advies Romke. Ik ben ook bang dat de CVT bij het aanbieden van meer vermogen nog meer gaat loeien dan hij nu al doet of zal dat niet zo zijn ????
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
696
620
93
dank je wel voor zeer uitgebreide advies Romke. Ik ben ook bang dat de CVT bij het aanbieden van meer vermogen nog meer gaat loeien dan hij nu al doet of zal dat niet zo zijn ????

ik denk dat dat wel meevalt. normaliter gaat bij volgas de motor naar zijn maximale toerental en dat zal niet veranderen, aannemend dat dat toerental door de software wordt begrensd. de overbrengingsverhouding van de cvt (de "versnelling") wordt ook door die software bestuurd, dus die zal ook niet veranderen. en die software is door Toyota bij de meeste modellen effectief onbenaderbaar voor buitenstaanders gemaakt.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb deze vraag neergelegd bij een autotuner. Zijn antwoord:”zonde van het geld en de moeite”.
Als je auto niet voorzien is van turbo of compressor is het weggegooid geld.