Clima regelpaneel

Helaas niet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit aan een servomotortje ligt.
Ik weet ook niet of elke GS zo opstart.
Misschien kan daar iemand anders hier met een 4GS ook nog op reageren?
4GS hier (450h), ik herken het verhaal niet. Na het starten staat alles altijd direct zoals het voorheen stond. (stoelverwarming is een uitzondering. Als deze aan stond bij het stoppen en de stoel is koud bij het starten, dan springt deze meteen naar vol vermogen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Bassj
4GS hier (450h), ik herken het verhaal niet. Na het starten staat alles altijd direct zoals het voorheen stond. (stoelverwarming is een uitzondering. Als deze aan stond bij het stoppen en de stoel is koud bij het starten, dan springt deze meteen naar vol vermogen)
Bij mij hetzelfde, 4GS 300H.
Na het uit- en aanzetten blijven de instellingen zoals ze waren.

Edit: even als niet-automonteur, als ik het samenvat:
- na een korte stop worden de instellingen wel behouden en na een lange stop krijg je de standaard instellingen die je na ongeveer een minuut kunt wijzigen.

Daarom mijn vraag of de airco zijn eigen batterijtje heeft om de instellingen te bewaren?
En zou die minder goed aan het worden zijn?
Want als het een servomotor zou zijn die defect is, waarom doet die later wel weer?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Zit allemaal gewoon aan het 12v systeem.

Bij opstarten van de auto, doet het klimaatsysteem een zelftest. Als alles functioneert, is de zelftest vrijwel meteen rond en behoudt de vorige instellingen. Echter als er een servomotortje niet (goed) reageert of een klepje staat in een andere stand, dan verwacht, dan duurt de zelftest langer. Daarom is het systeem tijdelijk niet te bedienen en gaat hij, vanwege de gevonden fout(en), over naar een veilige modus met de standaardinstellingen na inschakelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Bassj
Hier ook GS300H 2014, alles werkt direct naar behoren en staat altijd op auto, behalve re/circulatie. stoelverwarming ook op auto en zoals roelvb al genoemd heeft gaat deze als de stoel koud is direct voluit totdat gewenste instelling is bereikt, Blower gaat, naarmate auto op temperatuur komt, stapsgewijs sneller werken daar deze op "auto"staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timo_87
Dank voor de reacties. Dan neig ik toch naar een afwijking in een servomotortje.
Ik hoor echter geen rare geluiden achter het dashboard. Lees dat die geluiden kunnen duiden op een defecte servomotor.
Het kan mogelijk ook verklaren waarom de airco niet koud wordt als er een klepje blijft "hangen".
Jammer dat het zo'n kwetsbaar systeem is op moeilijk bereikbare plekken in het interieur. Verschillende Lexus-bezitters hebben er een hoop gedoe mee. Ook in andere modellen.
 
Ik wil geen party pooper zijn, maar als er ergens een obstructie is dan zal het hele dashboard eruit moeten, zie deze bijdrage van de CCN. Oppassen met kleine kinderen en snoep....
 
Ik wil geen party pooper zijn, maar als er ergens een obstructie is dan zal het hele dashboard eruit moeten, zie deze bijdrage van de CCN. Oppassen met kleine kinderen en snoep....
Bij een defecte servomotor zal sowieso het dashboard er gedeeltelijk of misschien wel geheel uit moeten.
Gelukkig nog garantie.....
En de kinderen zijn godzijdank groot en verstandig genoeg om niet met snoep te strooien...😂
 
Heb net hetzelfde voor met een GS van 2014. Bij Lexus beweerde ze dat het te maken had met een regelklep in de verluchting( ik was vrij zeker dat het dat niet was) maar dacht dat ze het daar wel zouden weten. Ondertussen zijn die kleppen vervangen(onder garantie) maar probleem is niet opgelost. Ze hebben van Lexus gevraagd om het te filmen als ik de auto start en het door te sturen.
Heb de auto uitgelezen met mijn eigen toestel en kom uit op foutcode U0155, wat betekend dat er geen communicatie met de display is.
Mag mijn auto binnen kort terug binnen brengen voor dit probleem.

Ik hou de leden hier op de hoogte zodra er iets veranderd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj
Even een update:

Sinds gistermorgen werkt alles opeens weer.
Climate Control start meteen op na het starten. Stoelverwarming kan meteen bedient worden en de instellingen van de dag ervoor blijven ook gehandhaafd.
Vreemd. Zou er een klepje in een servomotortje hebben vastgezeten? Voordat ik de auto kocht heeft deze een maand of 3 stilgestaan.
Andere verklaring heb ik er niet voor.
Of de airco nu ook koud wordt heb ik nog niet geprobeerd.
 
Dat scheelt in ieder geval een hoop gehannes! Hopelijk valt het dan met de airco ook mee.
De airco valt nog onder garantie gelukkig. Waarschijnlijk klein gaatje in de condensor.
En ik heb nu sinds kort ook een melding dat de lambdasonde op bank 2 niet de juiste waarde geeft. Code P0057. Hierdoor brandt het motormanagement lampje.
Hopelijk herstellen ze dit ook meteen want het is net de moeilijkst bereikbare lamdasonde.
Ik heb bij deze auto in 3 maanden tijd al meer dingetjes gehad dan in mijn 6 jaar bezit van de IS250. Gelukkig zijn het maar kleine dingen en ik hoop dat meer "ellende" me bespaart blijft😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Is het wel zo dat er een foutcode uit zou moeten komen waarom alles niet meteen aanspringt als je de auto start?
 
Is het wel zo dat er een foutcode uit zou moeten komen waarom alles niet meteen aanspringt als je de auto start?
Nee, helaas geeft dat geen foutcode. Je kunt wel iets van een code tevoorschijn halen door een serie knoppen in een bepaalde volgorde in te toetsen en vast te houden.
Meer GS-en zouden hier last van hebben. Gelukkig hebben ze wel uitgesloten dat er servomotortjes kapot zijn. Die kunnen ze initiëren en resetten en dat is gelukt.
Het schijnt ergens iets te zijn met de communicatie tussen het paneel en een of andere module die de verbinding kan verliezen.
Ik weet er niet helemaal het fijne van maar op andere fora lees ik dat ook.
 
Nee, helaas geeft dat geen foutcode. Je kunt wel iets van een code tevoorschijn halen door een serie knoppen in een bepaalde volgorde in te toetsen en vast te houden.
Meer GS-en zouden hier last van hebben. Gelukkig hebben ze wel uitgesloten dat er servomotortjes kapot zijn. Die kunnen ze initiëren en resetten en dat is gelukt.
Het schijnt ergens iets te zijn met de communicatie tussen het paneel en een of andere module die de verbinding kan verliezen.
Ik weet er niet helemaal het fijne van maar op andere fora lees ik dat ook.
ik heb dit een keer bij lexus in eindhoven nagevraagd, maar hadden er nog nooit van gehoord. waar zou ik zoiets het beste kunnen laten checken.
 
ik heb dit een keer bij lexus in eindhoven nagevraagd, maar hadden er nog nooit van gehoord. waar zou ik zoiets het beste kunnen laten checken.
Wat wil je navragen?
Hoe de code op te zoeken in het paneel of hoe de servomotortjes te initiëren?
De code staat op youtube een filmpje van en het initiëren hebben ze bij Beterams gedaan (of ze hebben me daar voor de gek gehouden, dat kan ook)
 
De airco valt nog onder garantie gelukkig. Waarschijnlijk klein gaatje in de condensor.
En ik heb nu sinds kort ook een melding dat de lambdasonde op bank 2 niet de juiste waarde geeft. Code P0057. Hierdoor brandt het motormanagement lampje.
Hopelijk herstellen ze dit ook meteen want het is net de moeilijkst bereikbare lamdasonde.
Ik heb bij deze auto in 3 maanden tijd al meer dingetjes gehad dan in mijn 6 jaar bezit van de IS250. Gelukkig zijn het maar kleine dingen en ik hoop dat meer "ellende" me bespaart blijft😂
Ja hopen dat het met een lambdasensor oplost, want doorgaans kent die code (of ook P0420) een hele trits aan potentiële oorzaken. Ik heb de sensoren van m’n 3GS weliswaar zelf vervangen en dat viel achteraf gezien nog best wel mee. Laatst nog een keer de boel los en weer vast moeten halen en dat ging uiteraard 6x zo snel.