Condensvorming onder leren achterbank

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Laatst trok ik het leren "flapje" los van de achterbankzitting en bleek er condens op het leer te zitten. Vervolgens de hele leren achterbank losgemaakt. (voorkant op twee plaatsen omhoog trekken en naar achteren klappen, zodat de haken uit de beugels gaan aan de achterkant van de zitting) sluitmechanisme van de veiligheidsgordels terug duwen door de zitting heen. Onder op het plaatwerk een hoop condens. Het schuim van de leren zitting aan de onderkant helemaal doordrengt met vocht. Iemand enig idee waar dit vandaan komt? Lekkage of airco misschien? Ook onder de vloermat achter de bestuurdersstoel was het vochtig. :X
 

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Alle rubbers zijn volgens mij in orde. Laatst alle rubbers nog gecontroleerd en in de siliconenspray gezet.
Zou het kunnen dat bij de car wash de hogedruk spuit wat te veel kracht heeft? Waar kan dat water dan naar binnen?
Ik zie nergens een toppic over dit euvel en ga ervan uit dat het ook niet veel voorkomt.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hier heb ik nog nooit last van gehad. Lijkt mij inderdaad niet de bedoeling. FF kijken of Alan wat weet, die heeft de hele auto van hem uit elkaar gehad zo'n beetje.
 

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Via de deuren komt het niet binnen.
Op het dak zit links en rechts een strip, maar hieronder zitten ook geen openingen.
Zou het achterraam ergens kunnen lekken?
Overigens zie ik ook wel water naast het reservewiel onderin de "trunk". Hier zitten ook links en rechts voorin openingen waardoor het water weg zou moeten lopen (?)
Ik zal kijken of ik wat foto's kan plaatsen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Overigens zie ik ook wel water naast het reservewiel onderin de "trunk". Hier zitten ook links en rechts voorin openingen waardoor het water weg zou moeten lopen (?)
Die 'openingen' horen afgesloten te zijn met een rubber dop, ik neem aan dat dat ook zo is?

En wat Alor zegt, kan het niet zijn dat die afvoerbuisjes achter de zijpanelen kofferruimte lopen?
 

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Vandaag bij dit mooie weer de achterbankzitting en de rugleunig eruit gehaald. Kan echter geen spoor van water vinden dat bij het achterraam vandaan komt. Het metalen schot wat achter de achterbankleunig zit; vol met electrische kabelbomen gelukkig geen vochtplekken. Toen ik echter de bodembekleding oplichte bleek deze toch vochtig te zijn en dan achter de bestuurdersstoel en tussen de bevestigingspunten van de bestuurdersstoel. De Vilten laag die ondere de bekleding zat was behoorlijk vochtig.
Toch ook maar even onder het reservewiel gekeken. Grote schrik, echt een halve liter water stond in de trunk. Het reservewiel was zelfs nat (ligt op rubbers ongeveer ??n centimeter boven de bodem van de trunk).
Uiteindelijk alles droog gemaakt en met de achterramen open staat de zaak nu te luchten. Leren banken liggen omgekeerd in de zon en zijn bijna goed droog.
 

lexowner

Nieuw hier
9 apr 2012
11
0
0
Het eerste wat ik zou doen is onder alle tapijt kijken voor vocht.

- Je kunt of alles eruit halen en een paar dagen laten uitdrogen, of op de plekken waar het vochtig is meerdere lagen kranten onderleggen een een halve dag laten liggen.

- Evt. ook de schuim / stoel eruit halen en goed laten uitdrogen.

- Droog maken met een lap.

- Inspuiten met WD40 en over de metalen opervlakte uitwrijven.

--

Zit de auto de gehele tijd buiten? of in de garage? Vochtvorming in de auto is normaal en moet "ergens" heen.

Als de auto vaker stilstaat of niet veel wordt gebruikt stijgt de vocht in de auto wat sneller.

Was dit pas nadat de airco in gebruik was genomen?

90% van de lekkage komt binnen via de voorruit als dit niet goed afgedicht is.

Zorg ook ervoor dat de water die onder de ruitenwissers in de kunststof paneel goed wegloopt via de afvoer. Bladeren e.z.v. kunnen dit verstoppen waarmee water achter de dashboard kan binnenkomen en ook over de bedrading!!
 

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Weet iemand waar het afvoerslangetje zit van de airco?
Ik heb inderdaad het idee dat uit de ventilatieopening onder de bestuurdersstoel water komt en wil kijken of het slangetje verstopt zit.
Het water in de trunk, toch ruim een liter, is een raadsel. Geen idee hoe dat daar komt. Rubbers bagageruimte OK. Ook de bak met "spulletjes" die boven het reservewiel hangt is in het geheel niet nat. Rubber pluggen zitten in de bodem van de trunk.
Kan de hogedrukspuit een oorzaak zijn? sluiten de achterlichten bv wel goed af met de carosserie?
 

Erwin

Hoort erbij
5 dec 2011
50
0
0
Gisteren mijn IS 250 voor een kleine reparatie naar Lexus Amersfoort gebracht. Ze hebben gisteren meteen mijn hele auto doorgelopen en gelukkig geen mankementen gevonden maar ze wezen me er wel op dat er schimmel zit op mijn hoedenplank. Zelf was het me nog niet opgevallen maar bij Louwman werd me gezegd dat dit vaker voorkomt bij IS 250's en dat dat over het algemeen veroorzaakt wordt door condens die ontstaat op het achterraam bij gebruik van de airco. Het is bij jullie zo te horen een stuk extremer maar misschien is er toch een verband.
 

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Omdat de auto toch weer wat onder het stuifmeel en ander stof zat toch maar weer eens de auto voor het eerst door de wasstraat gestuurd. Op een echt zwarte auto zie je het resultaat het beste. Water droogt niet echt mooi op, ondanks de waslaag en droogprogramma. Wanneer je goed kijkt zie je strepen in de lengterichting van de wagen. Maar goed, Het ging mij om het waterdicht zijn van de auto. Wat bleek dat het paneeltje tussen achteraam en portierstijl, zeg maar de binnenbekleding van stijl C vochtig was geworden. Het lijkt erop dat toch het allerachterste deurrubber water door laat. Heel vreemd, want het ziet er als nieuw uit, daarbij is het nog dubbel uitgevoerd! De deur wijkt niet en is identiek aan het rechterachterportier. Toch hoop ik dat dat het is en niet het achterraam aan de bovenkant lek is. Aan de binnenkant van de C-stijl en de leren achterrugleuning was wat vochtig en onder de achterbank, ietwat opgetild ook vochtig. Ik vermoed ook dat het water aan de linker voorkant onder de achterzitting naar voren kan lopen en zo bij het voetendeel komt wat hierdoor nat wordt. Tevens zal water van de C-stijl naar de trunk kunnen lopen wat een liter water veroorzaakt (wat ik wel een erg grote hoeveelheid vind door zo'n lekkage). Maar goed ik had de auto zeker 4 wasbeurten gegeven met een hoge drukspuit.
Wordt vervolgd. (Aircoslangetje overigens gevonden en is niet verstopt)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat je zou kunnen proberen is het afplakken van de verdachte naden met tape (van die tape waar je ook spuitwerk mee kan doen), en dan testen of er nog water doorheen komt.
 

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Tja, het is nu wel duidelijk het achterraam aan de linkerbovenkant lekt. Het "regent" zo naar binnen. Achter de binnenbekleding langs komt het op een metalen Platootje achterkant en bovenkant van de achterleuning. Zo kan het water door een gat achter bekleding van kofferbak langs naar de reservewieltrunk lopen, maar ook aan de voorkant achter de achterbankleuning en onder de achterbankzitting door naar de voetenruimte lopen waar het de binnenbekleding al aardig heeft aangetast. Dit wordt dealerwerk om op te lossen. Lijkt mij een fabrikagefout bij het plakken/kitten van het raam.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, dat is behoorlijk vervelend, maar in ieder geval heb je wel de 'oorzaak' te pakken.

De dealer lijkt mij, gezien je de auto nog niet zo lang hebt, een goed begin ;)

Succes en keep us posted!
 

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Volgens mij niet, geen aanwijzingen op het eerste gezicht. Geen kreukels op verborgen plekken, kofferruimte, motorruimte. Onder de wagen ook geen beschadigde of bekraste onderdelen. Deuren sluiten mooi, naden zijn overal gelijk, rijdt keurig rechtuit. Verder twee jaar premium select garantie, red carpet treatment.
Ik houd het maar op een productiefout, die zelden of nooit voorkomt voorkomt.
 

orchidee

Nieuw hier
17 mrt 2011
21
0
0
Inmiddels is alles keurig door dealer gerepareerd.
Achterraam opnieuw gekit! En weer helemaal waterdicht.
Muffigheid (geur) is ook weg.