- 11 jan 2014
- 2.541
- 140
- 0
Controlesysteem bandenspanning straks verplicht
Op alle nieuwe auto’s vanaf 2014
06 augustus 2013 - Vanaf 2014 is een controlesysteem voor bandenspanning aan boord van een nieuwe auto in Nederland verplicht. Nieuwe modellen die in 2014 voor het eerst op de markt komen, moeten zo’n voorziening aan boord hebben.
RDC of TPMS
Zo’n automatisch controlesysteem houdt tijdens het rijden de bandenspanning continu in de gaten. Als er een afwijking van de voorgeschreven spanning wordt opgemerkt, wordt dit meteen aan de bestuurder gemeld. Het bandenspanningscontrolesysteem heeft als meest gangbare Duitse of Engelse afkortingen RDC (Reifen Druck Control), RDKS (Reifen Luftdruck Kontrollsystem) en de Engelse variant daarop TPMS (Tyre Pressure Control System).
Alleen nieuwe modellen in 2014
Het is de bedoeling dat in november 2014 alle nieuwe modellen die dan de weg op komen, zijn voorzien van zo’n bandenspanningscontrolesysteem. In Amerika is een dergelijk systeem al een aantal jaren verplicht. En nu komt dus ook Europa aan de beurt. Dat betekent dat op termijn deze verplichting voor heel Europa gaat gelden.
Passief systeem Er bestaan twee systemen, een passief en een actief systeem. Bij een passief systeem wordt de bandenspanning bewaakt door een sensor in het ABS-systeem. Die meet de afrolomtrek van de band. Die wordt minder als er lucht uitloopt en dit systeem zal dat meteen opmerken en de bestuurder via een optisch of een geluidssignaal waarschuwen. Omdat dit systeem niet in de velg zelf zit maar vanaf de buitenkant de rolomtrek meet, werkt het ook als je op winterbanden overstapt.
Actief systeem
Bij een actief systeem heeft elk wiel zijn eigen sensor. Die zendt met een radiosignaal de informatie naar een stuurapparaat. Minimale drukverschillen worden al herkend. Nadeel is wel dat bij het wisselen naar winterbanden een monteur de sensoren moet aansluiten, die dan ook in de wielen van de winterbanden moeten zitten.
Op alle nieuwe auto’s vanaf 2014
06 augustus 2013 - Vanaf 2014 is een controlesysteem voor bandenspanning aan boord van een nieuwe auto in Nederland verplicht. Nieuwe modellen die in 2014 voor het eerst op de markt komen, moeten zo’n voorziening aan boord hebben.
RDC of TPMS
Zo’n automatisch controlesysteem houdt tijdens het rijden de bandenspanning continu in de gaten. Als er een afwijking van de voorgeschreven spanning wordt opgemerkt, wordt dit meteen aan de bestuurder gemeld. Het bandenspanningscontrolesysteem heeft als meest gangbare Duitse of Engelse afkortingen RDC (Reifen Druck Control), RDKS (Reifen Luftdruck Kontrollsystem) en de Engelse variant daarop TPMS (Tyre Pressure Control System).
Alleen nieuwe modellen in 2014
Het is de bedoeling dat in november 2014 alle nieuwe modellen die dan de weg op komen, zijn voorzien van zo’n bandenspanningscontrolesysteem. In Amerika is een dergelijk systeem al een aantal jaren verplicht. En nu komt dus ook Europa aan de beurt. Dat betekent dat op termijn deze verplichting voor heel Europa gaat gelden.
Passief systeem Er bestaan twee systemen, een passief en een actief systeem. Bij een passief systeem wordt de bandenspanning bewaakt door een sensor in het ABS-systeem. Die meet de afrolomtrek van de band. Die wordt minder als er lucht uitloopt en dit systeem zal dat meteen opmerken en de bestuurder via een optisch of een geluidssignaal waarschuwen. Omdat dit systeem niet in de velg zelf zit maar vanaf de buitenkant de rolomtrek meet, werkt het ook als je op winterbanden overstapt.
Actief systeem
Bij een actief systeem heeft elk wiel zijn eigen sensor. Die zendt met een radiosignaal de informatie naar een stuurapparaat. Minimale drukverschillen worden al herkend. Nadeel is wel dat bij het wisselen naar winterbanden een monteur de sensoren moet aansluiten, die dan ook in de wielen van de winterbanden moeten zitten.
Laatst bewerkt: