CT 200h Business Line (2011)

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Bij deze een review van de Lexus CT 200h Business Line die ik van 07/2019 tot 09/2023 in bezit had:
Allereerst de "keuze voor deze kar": Afkomende vanaf een Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i S-line (2005 facelift) welke mij in die tijd al wat luxe kon bieden met leren stoelen en een achterspoiler, was het toch tijd voor wat nieuws, voornamelijk vanwege het rijcomfort.
IMG_3105_edited.jpg

Na een pretparkreis naar USA kennis gemaakt met een Nissan Maxima 2017 als huurauto (hier bekend als de Infinity Q50). We wisten meteen dat wij ook zo'n auto wilden!
Hier in NL kwam mijn gedachte destijds niet verder dan een Toyota Avensis, de Corolla en Camry werden toen tijdelijk niet meer geproduceerd. Ik kende het hele merk Lexus niet maar zag toen dat de Auris ook dus een luxere versie had ;)

Allereerst de zoektocht online begonnen, filmpjes, vergelijken, etc. Mijn eerste kennismaking met de CT 200h (bij de officiële Lexus-dealer) was een versie zonder monitor (schermpje in achteruitkijkspiegel). Naast de hagelwitte lederen stoelen en koplampsproeiers waar ik ook niet direct fan van was, maakte deze na starten een raar loeiend geluid. Hmm, geen leuke kennismaking. Dan maar verder zoeken...

Dit werd voor ons een CT200h Business Line Pro* uit 2011:
*geen Pro? In de voertuigidentificatie staat 'Comfort' en de ANWB geeft aan 'Business Line Pro', maar als ik de optielijst van Lexus zelf volg, kom ik uit op 'Business Line'.
IMG_3109_edited.jpg

  • kleur: Sienna Brown
  • interieur: Alcantara, Autumn Brown
  • 16" velgen
  • parkeersensoren voor en achter
  • achteruitrijcamera
  • HDD systeem
Eerste indruk tijdens testrit was dat de auto erg stil was, klopt dit wel? Na een paar honderd meter slaat de motor aan (dit keer zonder vreemd geloei). Heerlijk rijcomfort, drempeltjes zonder dat je hoofd de hemel raakt, en ook een stukje snelweg waarbij hij prima op snelheid kwam. Verkocht!... Nou, toch nog een dingetje... Het is een import-auto (uit België) en de kilomterstand (48.657) niet logisch verklaarbaar volgens RDW... Na kort overleg van hoe-en-wat toch... Verkocht! :)
buurkat wilde graag op de foto, hopelijk geen portretrecht verschuldigd... ;)


Exterieur
Voor z'n bouwjaar/tijdsgeest zag 'ie er prima uit, nog niet zo'n rooster-grille en nog geen haaienvin-antenne. De soort van achterspoiler gaf hem toch meer pit dan de Auris. Ook onder de motorkap zag ik geen vreemde zaken, ten opzichte van voorgaande auto's alles compact tegen elkaar aan in plaats van wat speling. Al hoort het knopje bij interieur, het grootste gemis voor mij waren elektrisch bedienbare spiegels.
IMG_3114_edited.jpg


Interieur
Deze versie had nog geen stoelen met geheugenfunctie of lumbaal-support, na lichte rugklachten was dit achteraf wel een gemis. Met 1,86m lengte prima zitcomfort, genoeg ruimte totaan de hemel, maar ook helaas stuur nog niet elektrisch/volledig instelbaar, hierdoor moest ik de stoel flink naar voren zetten om toch het stuur comfortabel vast te houden. Tot op de laatste dag begonnen mijn armspieren na een paar uur(1,5u+) rijden behoorlijk te zeuren.
De stoelen zelf van lekker zacht materiaal (en elke dag de geur van 'nieuw') en voldoende steun aan de zijkanten. Desalniettemin zit je 'verzonken' achter het stuur, het leek alsof de cockpit om je heen viel, daardoor is ook de middenconsole niet storend.
IMG_3116_edited.jpg


Bediening en rijcomfort
Als 'huiswerk' veel reacties gelezen over de muisbediening, ik vond het wel meevallen. In het begin ook een beetje raar opkijken dat de muis zichzelf recht zet na starten/stoppen. De voetrem was even wennen en gaf ook het gevoel dat je óf los óf vast kon doen, niets er tussenin zoals bij een handrem. Schakelen kan gemakkelijk en vrijwel blindelings met één vinger.
Met de 'Lexus Parking Assist' verwachte ik dat de auto ook mee zou sturen bij inparkeren, dream on :ROFLMAO: maar alsnog fijne hulpmiddelen voor krappe garages.
De keuzeschakelaar voor rijstanden eigenlijk dagelijks wel in gebruik: In de eerste instantie gebruikte ik de eco-stand voor de korte ritten. Het begon op te vallen dat zodra ik wat langer stil stond, je een hoge piek kreeg in verbruik. Daarom de eco-stand alleen nog in bijvoorbeeld de file of parkeergarages gebruikt.
Sportstand voor de linkerbaan bij het stoplicht, want in de normaalstand kwam de auto echt niet zo vlot mee helaas. Ook bochten nam 'ie wat soepeler in sportstand.
Boven de 100km/u was er behoorlijk wat windgeruis en op de Autobahn boven de 160 km/u hoorde je vooral de CVT loeien.
Verbruik was gemiddeld zo rond de 4,4l/100km, met eigenlijk niets anders erin dan Shell V-power.

Onderhoud
Ik heb de CT 200h altijd laten onderhouden door een Vetos-garage (Japanse auto specialist) die doorgaans alles kon oplossen. Bij aankoop bleek er lichte waterschade aan de hemel, mijn garage gaf aan dat dit waarschijnlijk zou kunnen komen omdat de antenne-unit mogelijk ooit eens beschadigd is geraakt in bijvoorbeeld een wasstraat, heb deze laten vervangen en de boel laten herstellen.
Na 1,5 jaar tijdens onderhoud een 'vettig plekje' op de condensor geconstateerd, de garage adviseerde vanwege mogelijke grote vervolgschade om deze te vervangen.
Na 2,5 jaar, hartje winter, wil ik de auto starten... "KEY NOT DETECTED", alle lampjes begonnen te knipperen en de auto viel uit. Garage gebeld: Uw 12V-accu is leeg, maar u kan hem niet starten als een normale brandstofauto. Buurman kende van een Prius waar je startkabels moest aansluiten, boel gestart en accu laten vervangen.
Buiten deze gevallen uit de buitencategorie was een onderhoud/APK niet heel spannend qua prijs, sterker nog, goedkoper dan de Yaris.

Meest memorabele moment...
...Kan niet anders zijn dan dat wij deze auto als trouwauto hebben gebruikt! Tijdens de corona-pandemie was niet veel toegestaan, dus rompslomp met een (afgetrapte)huurauto zaten wij niet op te wachten. De auto professioneel laten poetsen en de mooiste dag van ons leven in deze bolide. Gasten en omstanders geloofden dat dit niet onze auto was. :giggle:
20220222_103336_001_edited.jpg

Hoewel deze herinnering (en huwelijk);) voor altijd blijft, heb ik toch afscheid genomen van deze trouwe CT 200h en ingeruild voor een IS 300h. To Be Continued...