CT200 in vergelijk met...

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Sorry, moderator, ik ga nog even off-topic verder. :worship:
(Of moeten we een nieuwe thread starten "CT in vergelijking met ...", misschien handig voor toekomstige CT bezitters)? :rulez:
Modedit: done!

Mijn (subjectieve) ervaring t.o.v. BMW:
Ik rijd zowel in het stadsverkeer als op de autoweg meer relaxed in de CT als in de 318d. Komt enerzijds door de automaat, maar op de snelweg is de CT ook duidelijk meer koersvast dan de 3, ook minder gevoelig voor spoorvorming, en daardoor rustiger. Eenmaal op de snelweg neig ik boven de 120 km/u minder tot "snelle" inhaalpogingen. De CT is op dat moment in de "sport"stand zeker niet trager dan de 3, maar de CT maakt me dan wat teveel toeren, en dat vind ik onprettig. Als je echter bij een stoplicht een keer snel weg wilt zijn, geef je in de "sport"stand heel veel auto's het nakijken. Mijn jongste zoon van 21 (zelf Golf fanaat) vindt de CT in de "sport"stand fijn strak rijden en bovenverwacht snel, met name vanuit stilstand.
Het zitcomfort in de CT vind ik een stuk beter dan in de 3 (met standaard stoelen), en vind ik de CT fijner sturen, directer en lichter, met het lekker dik en goed gevormd stuurwiel. De "muisbediening" in de CT werkt prettiger en is minder RSI gevoelig dan de iDrive controller (anno 2007) in de 3. De navigatie in de CT vind ik na de gewenningsfase prettiger, omdat deze ook bestemmingen via de stem aangeeft. Bij de 3 werd mij alleen verteld dat ik een afslag na x meter moest nemen, maar moest ik b.v. de naam van een afrit altijd van het scherm aflezen.
Als je je auto echt met hoge snelheid door een bocht wilt "gooien", wint de 3 (en ook een 1 serie) het wel qua wegligging, maar ach, als je daar geen behoefte aan hebt... De kleinere ruimte achterin en in de koffer neem ik op de koop toe, want die heb ik niet meer echt nodig (kinderen hebben hun eigen voertuig). Qua afwerking staan de CT en de 3 allebei op een hoog niveau, al vind ik persoonlijk de 3 iets meer (Duitse?) degelijkheid uitstralen, het lijkt allemaal wat zwaarder te zijn uitgevoerd. Dat laatste is misschien meer gevoelsmatig, en de feitelijke degelijkheid zul je pas na een looptijd van vele jaren kunnen vergelijken. Ik ben me er echter van bewust dat Toyota/Lexus op dat gebied bijzonder goed scoort.
Tot slot: Ik heb de keuze voor een nieuwe auto van mijn werkgever (geen lease) na de 318d beperkt tot een "aangeklede" BMW 1 of de CT (LL), omdat ik ook naar een lagere bijtelling wilde. Mijn BMW dealer uitte zich nogal minachtend over de CT, maar na een proefrit met beide viel mijn keuze toch op de compleet aangeklede en meer comfortabele CT LL, die met zijn nieuwprijs van 43.000 mij nog minder netto bijtelling kost (tegen 14%) dan de redelijk aangeklede 1 serie (o.a. lederen sportstoelen) met een nieuwprijs van 34.000 (tegen 20%).
Mijn verbruik ligt nu na zo'n 5000 km. per tankbeurt tussen de 1:18 en 1:19, en mijn werkgever betaalt geen wegenbelasting. Dus we zijn allebei tevreden... :)
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Mooie woorden om hier te lezen. Vooral het gedeelte van de Navigatie verbaast me. Ik was niet 100% tevreden met de CT navigatie, maar toch leuk om te lezen dat het in bepaalde opzicht(en) beter is dan dat van BMW.

Dat de CT vanuit stilstand lekker optrekt is uiteraard te danken aan de volle koppel die je in lage toeren krijgt. Wat is echter jouw/je zoon z'n mening over de CVT bak?
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Maistah zei:
Mooie woorden om hier te lezen. Vooral het gedeelte van de Navigatie verbaast me. Ik was niet 100% tevreden met de CT navigatie, maar toch leuk om te lezen dat het in bepaalde opzicht(en) beter is dan dat van BMW.

Dat de CT vanuit stilstand lekker optrekt is uiteraard te danken aan de volle koppel die je in lage toeren krijgt. Wat is echter jouw/je zoon z'n mening over de CVT bak?

Allereerst moet ik voor de duidelijkheid nog even kwijt dat ik mijn nieuwe CT hier vergelijk met mijn 4 jaar oude 318d. Misschien doe ik daar een recent model BMW wel tekort mee. En het blijft natuurlijk een subjectief verhaal... Ik heb echter (in april 2011) de 1 serie bewust laten schieten ten gunste van de CT. Maar daar moet iedereen zich maar een eigen oordeel over vormen. Smaken en behoeften verschillen nu eenmaal.

Ik vind de CVT in het stadsverkeer en met filerijden geweldig, maar dat geldt denk ik ook voor "gewone" automaten. Ik zou zeker niet meer terug willen naar een schakelbak. Op provinciale wegen, als je normaal met het verkeer meerijdt, vind ik de CVT ook nog prettig. Op snelwegen gebruik ik meestal tijdens het oprijden/invoegen de sportstand vanwege de grotere tractie, en als je dan snel vaart wilt maken, vind ik het hoge toerental wel wat onaangenaam worden, maar dat is van korte duur, en weegt m.i. niet op tegen de rust die je gemiddeld genomen ervaart. Ik probeer onder normale rij-omstandigheden de brandstofmotor altijd voor slechts korte periodes in de toeren te laten klimmen, om dan weer lekker terug te zakken naar ca. 1000 - 1500 (of 0 !). In combinatie met goed anticiperen op het overige verkeer rijdt het erg fijn op die manier. Ik moet nog wel ervaren hoe het in de bergen bevalt...
En tja, mijn zoon... die vindt het niet erg om toeren te maken c.q. horen, dus die eigenschap van de CVT stoort hem niet zo, maar hij wil gewoon schakelen. Niks automaat (al dan niet CVT), dat is niet "echt" rijden...
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Hoe de CT in de bergen rijdt? Nou daar was ik echt verbaasd over. Tripje naar Itali? door de slingerende bergwegen. Wel auto/snelweg, dus tussen de 80-120 km per uur met bochten. Echt super, krachtig genoeg (volgens mij had ik hem in de normale stand staan en niet eens de sport), je hoeft alleen maar op de weg te letten en te sturen.

En de CT wordt daar super zuinig. Ik dacht even dat de verbruiksmeter kapot was. Na Duitsland 1:15 ging de meter met gemak naar 1:20, dat haal ik in Nederland bij lange na niet.