- 25 jan 2012
- 175
- 76
- 28
Sorry, moderator, ik ga nog even off-topic verder. :worship:
(Of moeten we een nieuwe thread starten "CT in vergelijking met ...", misschien handig voor toekomstige CT bezitters)? :rulez:
Modedit: done!
Mijn (subjectieve) ervaring t.o.v. BMW:
Ik rijd zowel in het stadsverkeer als op de autoweg meer relaxed in de CT als in de 318d. Komt enerzijds door de automaat, maar op de snelweg is de CT ook duidelijk meer koersvast dan de 3, ook minder gevoelig voor spoorvorming, en daardoor rustiger. Eenmaal op de snelweg neig ik boven de 120 km/u minder tot "snelle" inhaalpogingen. De CT is op dat moment in de "sport"stand zeker niet trager dan de 3, maar de CT maakt me dan wat teveel toeren, en dat vind ik onprettig. Als je echter bij een stoplicht een keer snel weg wilt zijn, geef je in de "sport"stand heel veel auto's het nakijken. Mijn jongste zoon van 21 (zelf Golf fanaat) vindt de CT in de "sport"stand fijn strak rijden en bovenverwacht snel, met name vanuit stilstand.
Het zitcomfort in de CT vind ik een stuk beter dan in de 3 (met standaard stoelen), en vind ik de CT fijner sturen, directer en lichter, met het lekker dik en goed gevormd stuurwiel. De "muisbediening" in de CT werkt prettiger en is minder RSI gevoelig dan de iDrive controller (anno 2007) in de 3. De navigatie in de CT vind ik na de gewenningsfase prettiger, omdat deze ook bestemmingen via de stem aangeeft. Bij de 3 werd mij alleen verteld dat ik een afslag na x meter moest nemen, maar moest ik b.v. de naam van een afrit altijd van het scherm aflezen.
Als je je auto echt met hoge snelheid door een bocht wilt "gooien", wint de 3 (en ook een 1 serie) het wel qua wegligging, maar ach, als je daar geen behoefte aan hebt... De kleinere ruimte achterin en in de koffer neem ik op de koop toe, want die heb ik niet meer echt nodig (kinderen hebben hun eigen voertuig). Qua afwerking staan de CT en de 3 allebei op een hoog niveau, al vind ik persoonlijk de 3 iets meer (Duitse?) degelijkheid uitstralen, het lijkt allemaal wat zwaarder te zijn uitgevoerd. Dat laatste is misschien meer gevoelsmatig, en de feitelijke degelijkheid zul je pas na een looptijd van vele jaren kunnen vergelijken. Ik ben me er echter van bewust dat Toyota/Lexus op dat gebied bijzonder goed scoort.
Tot slot: Ik heb de keuze voor een nieuwe auto van mijn werkgever (geen lease) na de 318d beperkt tot een "aangeklede" BMW 1 of de CT (LL), omdat ik ook naar een lagere bijtelling wilde. Mijn BMW dealer uitte zich nogal minachtend over de CT, maar na een proefrit met beide viel mijn keuze toch op de compleet aangeklede en meer comfortabele CT LL, die met zijn nieuwprijs van 43.000 mij nog minder netto bijtelling kost (tegen 14%) dan de redelijk aangeklede 1 serie (o.a. lederen sportstoelen) met een nieuwprijs van 34.000 (tegen 20%).
Mijn verbruik ligt nu na zo'n 5000 km. per tankbeurt tussen de 1:18 en 1:19, en mijn werkgever betaalt geen wegenbelasting. Dus we zijn allebei tevreden...
(Of moeten we een nieuwe thread starten "CT in vergelijking met ...", misschien handig voor toekomstige CT bezitters)? :rulez:
Modedit: done!
Mijn (subjectieve) ervaring t.o.v. BMW:
Ik rijd zowel in het stadsverkeer als op de autoweg meer relaxed in de CT als in de 318d. Komt enerzijds door de automaat, maar op de snelweg is de CT ook duidelijk meer koersvast dan de 3, ook minder gevoelig voor spoorvorming, en daardoor rustiger. Eenmaal op de snelweg neig ik boven de 120 km/u minder tot "snelle" inhaalpogingen. De CT is op dat moment in de "sport"stand zeker niet trager dan de 3, maar de CT maakt me dan wat teveel toeren, en dat vind ik onprettig. Als je echter bij een stoplicht een keer snel weg wilt zijn, geef je in de "sport"stand heel veel auto's het nakijken. Mijn jongste zoon van 21 (zelf Golf fanaat) vindt de CT in de "sport"stand fijn strak rijden en bovenverwacht snel, met name vanuit stilstand.
Het zitcomfort in de CT vind ik een stuk beter dan in de 3 (met standaard stoelen), en vind ik de CT fijner sturen, directer en lichter, met het lekker dik en goed gevormd stuurwiel. De "muisbediening" in de CT werkt prettiger en is minder RSI gevoelig dan de iDrive controller (anno 2007) in de 3. De navigatie in de CT vind ik na de gewenningsfase prettiger, omdat deze ook bestemmingen via de stem aangeeft. Bij de 3 werd mij alleen verteld dat ik een afslag na x meter moest nemen, maar moest ik b.v. de naam van een afrit altijd van het scherm aflezen.
Als je je auto echt met hoge snelheid door een bocht wilt "gooien", wint de 3 (en ook een 1 serie) het wel qua wegligging, maar ach, als je daar geen behoefte aan hebt... De kleinere ruimte achterin en in de koffer neem ik op de koop toe, want die heb ik niet meer echt nodig (kinderen hebben hun eigen voertuig). Qua afwerking staan de CT en de 3 allebei op een hoog niveau, al vind ik persoonlijk de 3 iets meer (Duitse?) degelijkheid uitstralen, het lijkt allemaal wat zwaarder te zijn uitgevoerd. Dat laatste is misschien meer gevoelsmatig, en de feitelijke degelijkheid zul je pas na een looptijd van vele jaren kunnen vergelijken. Ik ben me er echter van bewust dat Toyota/Lexus op dat gebied bijzonder goed scoort.
Tot slot: Ik heb de keuze voor een nieuwe auto van mijn werkgever (geen lease) na de 318d beperkt tot een "aangeklede" BMW 1 of de CT (LL), omdat ik ook naar een lagere bijtelling wilde. Mijn BMW dealer uitte zich nogal minachtend over de CT, maar na een proefrit met beide viel mijn keuze toch op de compleet aangeklede en meer comfortabele CT LL, die met zijn nieuwprijs van 43.000 mij nog minder netto bijtelling kost (tegen 14%) dan de redelijk aangeklede 1 serie (o.a. lederen sportstoelen) met een nieuwprijs van 34.000 (tegen 20%).
Mijn verbruik ligt nu na zo'n 5000 km. per tankbeurt tussen de 1:18 en 1:19, en mijn werkgever betaalt geen wegenbelasting. Dus we zijn allebei tevreden...