CT200h BL-Pro vs Audi 1.6 TDI Ambition

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
In het CT forum vergelijkt men vaak zuinige diesels met een CT. Dan valt over het feit dat de CT in werkelijkheid meer benzine zou verbruiken. Reden genoeg voor mij om een vergelijking te maken.

Het vergelijkingsmateriaal:
Lexus CT200h BL pro (Co2=A)
Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion Tech edition (aut) (CO2=B)
Audi A3 1.6 TDI Ambition (aut) (CO2=C)

Prestaties CT200h: (verbruik neem ik hier niet in mee)
Top: 180 km/h
0-100: 10.3s

Prestaties Volkwagen Golf:
Top: 190 km/h
0-100: 11.2s

Prestaties Audi A3:
Top: 194 km/h
0-100: 11.8s

- Stel het verbruik van de Lexus op gemiddeld 5.5l/100km (Mijn eigen ervaring + plus combinatie van forum ervaringen, uitzonderingen uitgesloten)
- Stel het verbruik van de golf op 4.2l/100km (Volgens autoweek gemiddeld verbruik)
- Stel het verbruik van de A3 op 4.3l/100km (Volgens autoweek gemiddeld verbruik)

Waarom neem ik niet het opgegeven gemiddeld opgegeven verbruik voor de CT? Eigenlijk wil ik weten hoe lang duurt het voor het omslagpunt plaatsvindt, waarbij hybride duurder wordt t.o.v. een laag verbruikende diesel. De CT is namelijk ??n van de auto's waar het heel erg veel uit maakt hoe zwaar de voet is, vandaar ook het verschil in gemeten verbruik.

Lease (zelfde opties ongeveer):
Bijtelling CT200h BL-pro: ?4.941.-
Bijtelling Volkswagen Golf: ?6.109.-
Bijtelling Audi A3 :? 8.122.-

Priv?:
Aanschaf CT200h BL-Pro : 35.290
WB CT200h: ?0

Aanschaf Volkswagen Golf: 30.545.-
WB Volkswagen Golf: +/- 285 / 3mnd

Aanschaf Audi A3 ( plus minus zelfde opties als CT BL Pro): ?40.166
WB Audi A3 1.6 Tdi Ambition AUT: +/- 355.- /3mnd

Priv? kosten bij 30.000km / jaar:
(afschrijving, onderhoud, banden en verzekering zijn niet meegenomen, aangezien deze op alle moeten gebeuren)
CT200h:
MB: ?0
Brandstof a ?1.85: ?3.052,50 (1650 liter)
totaal: ?3.052,50

Golf:
MB: ?1.140 p/j
Brandstof a ?1.50: ?1.890.- (1260 liter)
totaal: ?3.030.-

A3:
MB: 1.420
Brandstof a ?1,50: ?1.935.- (1.290)
totaal: ?3.355.-

De Golf is geen competitie voor de A3 en de CT200h. Hij is in de berekeningen alleen maar meegenomen als vergelijkingspunt. De Audi A3 is dus het eigenlijke ijkpunt dat van belang is.

Berekening:
Om het omslagpunt te berekenen tussen de A3 en de CT200h wat betreft verbruik en MTB:
Vergelijking : (pb vb x)/100 +mb = (pb vb x)/100 + mb
X= Aantal KM
pb = Prijs brandstof
vb = verbruik (l/100km)
mb = Motorrijtuigenbelasting p/a

Gegevens:
pb ct200h= 1,85
vb ct200h= 5,5 l/100km
mb ct200h = 0

pb a3 =1,50
vb a3 = 4,3 l/100km
mb a3 = 1.420

Uitwerking:
10.175X/100 + 0 = 6,45X/100 + 1420
3,725X = 142.000
x = 38.120,805 km/a

De extra aanschafwaarde van de Audi A3 (+ 5.000 euro) heb ik hier niet in meegenomen. De bovenste berekeningen gaan er dus van uit dat de Audi het opgegeven gemiddeld verbruik makkelijk haalt. Volgens metingen is dit niet het geval. Dus het omslag punt ligt dan nog veel hoger. Je vraagt je dan nog steeds af waarom men nog steeds diesel rijdt.

Praktisch gezien betekent dit gewoon dat de CT over het algemeen goedkoper zal zijn dan de A3. Tenzij je de auto harder rijdt dan normaal, grotendeels snelweg KM's maakt en men verder geen stadsverkeer of files tegen komt. Wat de meeste Nederlanders al uitsluit.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Wat sowieso niet klopt is dat je voor de Golf en A3 autoweek cijfers gebruikt, en voor de CT eigen ervaringen. Voor de CT zou ik dan ook de autoweek cijfers gebruiken ipv 1 eigen ervaring.


Op basis van alleen brandstof en wegenbelasting is natuurlijk niet een objectief meten. In de kosten horen afschrijving, onderhoud, etc ook mee worden genomen!

Tenzij je alleen de brandstof / wegenbelasting als vergelijk neemt.
 

BartNL

Hoort erbij
3 apr 2011
40
0
0
via Spritmonitor.de objectiever verbruik per 100km per model met aantal auto's tussen haakjes,
audi 1.6 tdie 5,59 (14) waarvan DSG 6,83 (2)
lexus ct200h 5,55 (48)
Golf 1.6 tdi Bluemotion 5,02 (26) waarvan DSG 5,76 (2)

waarbij de Audi en Golf met DSG automaat dus slechter scoren dan met handbak en ook slechter als de Lexus.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Absoluut, dat klopt ook niet aan de berekening.

Maar hybrides worden over het algemeen beschuldigd van aangedikte cijfers, waar diesels "altijd" doen wat men opgeeft (dit krijg ik regelmatig te horen, voornamelijk van niet hybride rijders).

Zelfs als de hybrides de aangedikte cijfers zouden hebben en de diesels deze niet zouden hebben, dan ligt het omslagpunt nog heel erg hoog. Wat het punt is dat ik probeerde te maken.